Ett par välkända läkta trådfötter - Pilkington kom förbi!!! :love1:
In-Collage-20230513-231033447.jpg

Titta så fint han går och springer trots sina trådfötter. Han tar inte ens korta steg! :D
08.1.pilkington.942.gif

Lortgrisen kom också förbi men han har däremot hållt sig ren och fin: :heart
10.lortgris.tråd.3553.webp

Han är sällan på plats när jag är där så det var kul att äntligen få se honom igen
men jag blev mindre glad när jag insåg att han snott in bägge fötterna i tråd. De värsta skadorna blir till så, det går snabbare också eftersom de hela tiden drar åt tråden när de rör sig.

Han var dessutom nervig, hela flocken var lite på tårna så jag försökte bara lugnt och försiktigt få honom närmare. Han är inte ett dugg "tam" liksom och han kommer säkert ihåg vad som hände senast han inte var uppmärksam på mig. Men det brukar ändå gå bara jag har tålamod.

Men så kom det ett par som stövlade rätt fram för att också försöka mata dem. Så hela flocken lyfte och flög iväg. Så nu är han på vift med väldigt illa trådtrassel och jag vet inte när han kommer dyka upp igen. :cry:

Enbenta Otto i skyn!
11.otto.01920.jpg

Han har bara tre tår på den kvarvarande foten men är en jäkel på att få saker och ting att funka ändå!

Han hade redan fått en privat jättestor frukost också, annars gör jag inte såhär med handikappade duvor. Jag försöker se till att de får sina frön bara, de har nog med besvärligheter i livet och ska inte behöva ställa upp på någonting bara för att jag vill det.

Men iom att han är gammal och klok så satt han på span och likt Khali så är han trygg att komma fram även om han är ensam och då passar jag på att trycka i honom massor med godis! Så efter det tyckte jag att han kunde få posera lite fint i luften han med.

Morgonkaffe för mig och all-you-can-eat frukost för Otto: :heart
Video-Capture-20230513-112408.jpg

Det är ju hemskt att han behöver göra det men jag tycker ändå det ser sött ut när han lägger sig platt ner på magen och äter, för det gör han bara när han är trygg. :heart

Jag brukar göra på samma sätt när han är bland de andra duvorna också. Han sätter sig på sin plats och väntar på sina frö-högar, enda skillnaden är att jag får fylla på hans hög oftare och hjälpa till om det blir väldigt stökigt med knuffande kompisar när de andra duvorna är inblandade.
20230503-093124.jpg

Tyvärr ingen Lortgris ännu :( men jag fick tag i Copacabana efter mycket om och men! Så misstänksam och alert dam det där, och hon hade full koll på att jag var ute efter henne.

Fick ge upp och sluta titta efter henne/syssla med annat ett tag för det märktes att det inte skulle gå. Men innan jag gick så gjorde jag ett sista försök där jag nonchalant låtsades som om jag inte hade en aning om att hon ens var i närheten och då gick det precis! Så svårfångad duva!

Såhär såg hon ut:
01.copacabana07.webp

Hon var inte alls nöjd med behandlingen så hon fick ha en halsduk runt sig medans jag försiktigt filade rätt näbben.
02-01-5615.jpg

Jag har en hel uppsjö bilder från alla möjliga och omöjliga vinklar på hur duvnäbbar ska se ut så de kollade jag noga på som referens.
Visste väl att den här skulle komma till användning på något vis! 😆
02.tittut223.webp

Det här var så bra jag kunde få det efter hur den såg ut från början:
03.copacabana72414635.jpg

Det som jag fick tänka på var att inte komma åt och täppa igen näsborrarna medans man håller på. Näbben är så himla liten och näsborrarna går rätt långt ner på den så det är inte mycket att hålla i. I övrigt gick det rätt smidigt!

Före/efter:
04.copacabana.414874.webp

Vid utsläppet tittade hon sig först omkring, tog två steg ut och sen sköt hon iväg som en raket upp i luften, tog ett stort varv och så försvann hon iväg över taken i 120. Hon hade fått nog för dagen tror jag!
05-copacabana-63553017.jpg

Idag var hon tillbaka igen men höll sig på så långt avstånd från mig att det här var det bästa kortet jag kunde få på henne:
123015.jpg

Ska hålla lite mer koll på hur hennes näbb växer i fortsättningen men förhoppningsvis kommer den slitas ned bättre nu på egen hand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka