Det kom en duva skruttandes förra veckan som var helt slut också. Jag tyckte ändå ögonen var vakna och att fjädrarna såg rätt fina ut så jag hade hopp om att den skulle kunna bli bättre även om den var frusen, mager, väldigt vinglig och verkade som att den bara inte orkade mer.

Ibland kommer de som mår sådär dåligt och sätter sig och kurar ihop sig under mig när jag sitter på huk och stirrar på duvfötter. Det verkar som om de tycker de sitter tryggt och skyddat där. Ibland återhämtar de sig nästan mirakulöst snabbt bara de får hjälp. Ibland hjälper inget.

Duvhanarna (som just nu är helt pilska och rabiata på allt duvformat som inte orkar flytta på sig) lämnade den inte ifred heller, fick putta bort dem och plocka upp stackaren. Den orkade inte bry sig om det heller utan gosade bara ner sig i handen så att den låg bekvämt och verkade mest tycka att det var skönt att få vara ifred.

Så den fick följa med mig, fick i den lite mat och vätska och så åkte vi in till viltrehab som tog sig an den (så skönt att pesten är över) men bara några timmar efter att jag lämnat av den så gick den tyvärr bort. :cry:

De visste inte vad det var för fel på den och jag har heller inte ens en idé om vad det kan ha varit? Det är några av duvorna som råkat ut för gulknopp på senaste men denna var fin i både mun och hals. Den fick somna in i lugn och ro i alla fall... :cry:
Visa bifogad fil 117710
Vila i frid lilla söta fina. 💔
Det var inte ålder då? 😞 Men så skönt för den att få somna in i lugn och ro :heart

Det var inte ålder då? 😞 Men så skönt för den att få somna in i lugn och ro :heart
Jag tror inte det, men vet inte hur gammal hon var. De kan bli 20 år gamla men jag tror ingen vild duva klarar sig så länge i det fria att de hinner dö av ålder? Men hon kanske var en av de äldre iaf. Hade varit fint om det var så.

Lilla skruttan ville bara få sova ifred, somnade och vaknade bara aldrig mer igen. Så det lät som om det gått fridfullt till på slutet. <3

Vilken fin kjol med flera lager hon fick! 😍
Ja eller hur!? Så himla fint att det blir gradvis ljusare och slutar med helt vita vingspetsar. Så tjusigt! 😍

Ja eller hur!? Så himla fint att det blir gradvis ljusare och slutar med helt vita vingspetsar. Så tjusigt! 😍
Det påminner mig starkt om 1800-talets(?) kjolar där det översta lagret var kortast och nästa lite längre etc (med mera under de synliga lagren förstås).
Typ såhär!
800px-Magasin_f%C3%B6r_konst%2C_nyheter_och_moder_1844%2C_illustration_nr_8.jpg

Och inte att förglömma den lila glansiga sjalen!
Det där är en elegant fågeldam! 😍 :D

Jag tror inte det, men vet inte hur gammal hon var. De kan bli 20 år gamla men jag tror ingen vild duva klarar sig så länge i det fria att de hinner dö av ålder? Men hon kanske var en av de äldre iaf. Hade varit fint om det var så.

Lilla skruttan ville bara få sova ifred, somnade och vaknade bara aldrig mer igen. Så det lät som om det gått fridfullt till på slutet. :heart
Jag tänker som du att de inte blir så gamla i det vilda, utan när de börjar slokna (där duvor i fångenskap i samma ålder ändå klarar sig med lite mera skötsel) så är det då de börjar inte kunna klara sig och därmed går det snabbare utför tills de dör av "ålderdom" men egentligen så är det kroppen som inte orkar göra det nödvändiga för att klara sig och stressen av det.
Det kan ju dock ha varit någon osynlig sjukdom också, jag tyckte att hon såg fin ut på fotona.
Men hursomhelst, oavsett vad det var, så var det mycket trevligare för henne att få vila någonstans tryggt tills hon gick bort än att behöva vara på sin vakt in i det sista :heart

Det påminner mig starkt om 1800-talets(?) kjolar där det översta lagret var kortast och nästa lite längre etc (med mera under de synliga lagren förstås).
Typ såhär!
800px-Magasin_f%C3%B6r_konst%2C_nyheter_och_moder_1844%2C_illustration_nr_8.jpg

Och inte att förglömma den lila glansiga sjalen!
Det där är en elegant fågeldam! 😍 :D
Men jaaa! 😍 Vilken bra liknelse! :D

Jag har försökt förstå vad som ger den här häftiga färgen men duvfärger är klurigt och det verkar vara en salig blandning gener. Men en sak är säker, de här fyra måste vara nära släkt! Det är samma färg fast med olika mycket vitt. Finestra, Akvarell, Noelle och Noel:
Snyggasläkten.jpg

Grundfärgen är blue (grå).
Grundteckningen är T-check.
Sen har de ett Piebald-anlag som ger dem vita fläckar.
Med bara de generna så ser man ut som Charmör:
000-Charm-rf-rg.jpg

Sen är det någon typ av Bronze-anlag som ger dem de där otroligt häftiga vingarna. "Modena Bronze" tycker jag påminner mest om hur deras bronsfärg lägger sig på kroppen:
8c58cac232198f77935e7be8b10e8352.jpg

Och så en gen som ger dem de där fina svarta kanterna på vingarnas fjädrar - "toy stencil" och/eller "frill stencil":
tumblr_inline_pcm7uqI7ot1rypk0t_1280.jpg

Längre än så kommer jag nog inte i att förstå genetiken bakom deras färg och jag hittar faktiskt inte en enda tam duva som ser ut precis som våra vackra vildingar! :eek: Jag tycker ju det är en helt otroligt vacker färg och trodde det skulle finnas massor med tama duvor som såg ut såhär, men icke!
akvarellf-rg1.jpg

Nej, nog fick vara nog. Jag lyckades inspektera det jätteskitiga paret för att förstå vad de smutsat ner sig i egentligen. Det var tyvärr ännu värre än vad det såg ut. :(

Det var fett och kladdade av sig på händer och kläder så att de blev skitiga och det hade gjort fjädrarna helt stela och sträva. Det måste vara jättejobbigt för dem att ha det så och att inte kunna putsa fjädrarna som då inte heller kan fylla alla funktioner de är skapta för. Jag var också rädd för att det var giftigt för dem!

Normalt sett, om det kommer någon duva som skitat ner sig så att det besvärar den och de inte kan få bort det själv så kan jag hjälpa till och torka bort eller tvätta av det värsta på plats. Sånt här t.ex:
01.1smutsstjärt05.jpg

Typ lerkakor (?) med grus och skit i, på stjärten och rumpan. Det är i princip omöjligt för dom att få bort men ganska lätt för mig att tvätta av på ett bra sätt utan att duvan blir för blöt på kroppen.

Men skiten på smuts-paret var precis överallt förutom under vingarna och det gick inte att göra ett skit åt på plats, det satt som berget och vatten rådde inte på det ett dugg.

Drog mig ändå för att kidnappa och tvätta dem iom att det måste bli en sån chock för stackarna. Så jag funderade på det men bestämde mig för att jag inte kunde låta dom ha det sådär längre! Så jag såg till att jag hade allt jag skulle behöva och planerade för en så snabb procedur som möjligt inför nästa gång de dök upp.

Honan, Smutsfia, blev kidnappad först. Såhär såg hon ut: :(
01.Smutsfia36.webp

Ser ut som hon inte hade något emot att få hjälp. :)

Det hade hon dock! 😬 Hon tyckte det var hemskt att bli badad. Det är ju så långt ifrån något de någonsin varit med om och blir de så genomblöta ute i det fria så är nog risken stor att de dör av kyla. Så även om vattnet var lagom varmt så sa nog varenda instinkt i henne till om att det inte var bra. Jag försökte bara göra det så snabbt och varsamt jag kunde så att hon skulle slippa vara blöt så länge.

Men torkningen tyckte hon var trevligare! Hon är nog bara nöjd över att vara torr och att hon överlevde på bilden!

Hennes man Lortgrisen såg ut såhär: :(
05.lortgrisen.66.webp

Han var mest nedskitad, det syns inte ens på bilderna hur mycket skit det faktiskt var. Hela han är täckt, precis som honan, men på hans svarta vingar syns det inte lika tydligt men kändes desto mer.

Honan kanske ser fluffigare ut också med sina lurviga tassar men han hade otroligt tät fjäderdräkt - vilken var ett helsike att få helt 100% torr efter badet sen. Ändå hade han fått skiten ända in på skinnet på vissa ställen! Ursh. Ursh.

Äntligen klar och torr:
07.lortgrisen.9.jpg

De blev så ruffsiga dock! :o Även om jag försökte blåsa fint fjädrarna så har jag ingen näbb så det blir inte lika bra som när de fixar fjädrarna. Men nu kan de iaf fixa till dem själva igen!

Han blev också väldigt blank. :bag: Det är allt duvpuder som sköljts ur fjädrarna på dem som gjorde dem blanka, men det syntes betydligt mer på hanens svarta fjädrar än honans grå! Han kommer sluta glänsa (iaf på kroppen) när det producerats nytt duv-puder och han spritt ut det i fjäderdräkten så att fjädrarna blir sådär matta och fina som de ska vara.

Hans ögon var väldigt häftiga tycker jag, vita med knallröd ring runt om! Här är han före och efter:
08.lortgrisen.75.webp

Alltihopa tog ett tag, speciellt torkningen, men jag försökte göra det så snabbt det gick utan att stressa dem för mycket.

Jag höll också noga koll på pulsen just för att undvika att duvan verkar "lugn" men egentligen bara är passiv och livrädd. Jag tycker jag har blivit ganska bra på att läsa av dem men inbillar mig inte att jag är tillräckligt bra och det är mycket jag inte vet, så vill gärna hålla koll på pulsen som kvitto på att hjärtat åtminstone inte rusar av skräck.

Ingen av dem tyckte om badet alls men torkningen verkade de mer okej med. Det var nog rätt skönt att bli torr igen bara, och de var nog rätt chockade över att ha blivit badade.

Filmade lite under torkningen, mest på hanen för det tog så jäkla lång tid att få honom helt torr, så mycket dun och fluff. Hårtorken (som var på hela tiden och låg på lagom avstånd och blåste varmluft på dem) lät som sjutton så jag bytte ut ljudet till musik istället:

Jag håller på och fluffar fjädrarna och envisas med att lyfta vingarna för att varmluften från hårtorken skulle komma åt att torka alla fjädrarna ordentligt - de la sig som ett blött ogenomträngligt täcke annars.

Tandborsten användes till fjäderfluffande och för att få bort lite skit som jag inte lyckats tvätta bort helt från huvudet. Jag vågade inte skrubba/blöta för mycket där för jag var rädd att de skulle få såpa/vatten i öron/ögon/näbb. De tyckte minst om när jag tvättade under näbben och på halsen, det var tydligen rätt upprörande att jag ens hade mage att pilla där! Så det jag inte fick bort helt i badet kammade/petade jag bort under torkningen istället.

Jag filmade tyvärr bara hanens släpp men hon är faktiskt där i flocken också vid hans släpp! :)

Nu hoppas jag bara att de inte går och skitar ner sig direkt igen!

Filmade lite under torkningen, mest på hanen för det tog så jäkla lång tid att få honom helt torr, så mycket dun och fluff. Hårtorken (som var på hela tiden och låg på lagom avstånd och blåste varmluft på dem) lät som sjutton så jag bytte ut ljudet till musik istället:

Jag håller på och fluffar fjädrarna och envisas med att lyfta vingarna för att varmluften från hårtorken skulle komma åt att torka alla fjädrarna ordentligt - de la sig som ett blött ogenomträngligt täcke annars.

Tandborsten användes till fjäderfluffande och för att få bort lite skit som jag inte lyckats tvätta bort helt från huvudet. Jag vågade inte skrubba/blöta för mycket där för jag var rädd att de skulle få såpa/vatten i öron/ögon/näbb. De tyckte minst om när jag tvättade under näbben och på halsen, det var tydligen rätt upprörande att jag ens hade mage att pilla där! Så det jag inte fick bort helt i badet kammade/petade jag bort under torkningen istället.

Jag filmade tyvärr bara hanens släpp men hon är faktiskt där i flocken också vid hans släpp! :)

De ser väldigt lugna ut under torkningen, nästan så de myser. :)
Lugnt och fint utsläpp, trodde han skulle flyga iväg och inte bara promenera ut.

De ser väldigt lugna ut under torkningen, nästan så de myser. :)
Lugnt och fint utsläpp, trodde han skulle flyga iväg och inte bara promenera ut.
Jag tyckte också det verkade som att de tyckte om torkningen, speciellt hanen höll på och gosade till sig. Ibland undrar jag om det blir lite automatisk mys-stämning för dem om man håller på med fjädrarna på huvudet, iom att det bara är deras partner som putsar de fjädrarna egentligen och att de gör det när de gullar med varandra?

De är ju så coola duvor, hanen var också en sån där extra lugnt lagd duva. Honan promenerade ut hon med men stannade i flocken en liten stund bara innan hon flög upp på en byggnad för att fixa fjädrarna. Hanen satt kvar hos flocken på marken för att putsa fjädrarna som människan ställt till så. :o Hans Smutsfia var ju iofs där också så han kanske inte ville lämna henne heller.

Jag ser alltid till att flocken kommer och sätter sig först innan jag släpper en duva just för att de ska ha den att gå till. Den är deras trygghet och flockens lugn hjälper dem. :heart

Äntligen klar och torr:
Visa bifogad fil 118298
De blev så ruffsiga dock! :o Även om jag försökte blåsa fint fjädrarna så har jag ingen näbb så det blir inte lika bra som när de fixar fjädrarna. Men nu kan de iaf fixa till dem själva igen!

Han blev också väldigt blank. :bag: Det är allt duvpuder som sköljts ur fjädrarna på dem som gjorde dem blanka, men det syntes betydligt mer på hanens svarta fjädrar än honans grå! Han kommer sluta glänsa (iaf på kroppen) när det producerats nytt duv-puder och han spritt ut det i fjäderdräkten så att fjädrarna blir sådär matta och fina som de ska vara.
Så stilig och fräck han är! 😍 Älskar hans svarta fjäderdräkt och rödvita ögon, fräck kombination!

Är det hon som går fram till honom och snurrar runt i slutet? 😍

Jag hoppas att det inte är så att de lagt boet på något knepigt ställe som gör att det kommer ned smutsigt vatten på dem. Isåfall lär de nog sig till nästa år!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka