Duschmunstycke som minskar vattenförbrukningen

Philosophia

Trådstartare
Nya duschen har ett duschmunstycke som minskar vattenförbrukning och energiåtgång. Det är med all sannolikhet bra i teorin, men efter två veckor med den så håller jag på att bli vansinnig. Duschstrålen är smal, den strilar och vattenstrålen har absolut inget tryck. Jag får tvåla in mig två gånger för att känna mig ren och det tar tre gånger så lång tid att få ur schampo och balsam ur håret jämfört med tidigare. Dessutom täcker inte duschstrålen hela kroppen, med resultatet att jag fryser medan jag duschar, vilket gör att jag drar på mer varmvatten.

Frågan är hur mycket vatten och energi den egentligen sparar eftersom varje dusch tar ungefär tre gånger så lång tid för att jag ska bli ren? I förra lägenheten med så duschade och tvättade jag håret på fem minuter. I nya lägenheten så tar det aldrig mindre än femton minuter. Blir det någon energi- och vattenbesparing, eller kan jag med gott samvete köpa ett slösa-munstycke till duschen?

Sv: Duschmunstycke som minskar vattenförbrukningen

Jadu jag undrar samma sak!

Vi köpte ett nytt duschmunstycke som skulle vara så resurssnålt och bra. Men resultatet är mest att man får duscha 3 ggr längre eftersom det är helt omöjligt att få shampoo och balsam ur håret. För att göra saken ännu mer irriterande var munstycket rätt dyrt när vi köpte det :mad:

Vi hade också ett sådant på förra stället vi bodde på men till slut surnade jag till, vred isär munstycket och tog bort en grej som satt där. Sedan blev det normal fart på vattnet och man slapp stå i duschen hur länge som helst.
Jag tror inte att det blir någon besparing alls när man ändå måste stå där tre gånger så lång tid. Tanken är nog bra men det sparar nog bara för dem som står i duschen en timme oavsett.

Unggefär lika intelligent som det vattenbesparande elände jag har i köket. Det strilar långsamt ur kranen så jag får stå i evigheter och stirra när jag fyller vattenkokare, vattenkanna, kastrull.
Varför? Med egen bra brunn är det knappast vatten man behöver spara på. De gånger man vill ha mycket vatten är det ju allt som oftast kallvatten man behöver.
Undrar hur han tänkte där, han rörmokaren som renoverade huset...

Vill man spara vatten i duschen så vrider man väl ner strålen medan man tvålar in sig?

Vad skönt att jag inte är ensam om att göra samma reflektioner! Jag funderade på om mitt resonemang kunde vara frågan om en rationalisering från min sida för att kunna köpa ett mer duschvänligt munstycke. Jag ska dock prova TinyWinys tips och se om det går att plocka bort någon plastbit först!

Tanten: I vårt kök så har vi konstigt nog motsatt problem. Där sprutar vattnet onödigt hårt istället.

Det behöver inte vara munstyckets fel att trycket är dåligt. Har aldrig varit med om att ett snålspolande stycke inte är funktionellt, jag har upplevt samma komfort som med icke snålspolande munstycken. Det kan vara så att trycket är dåligt pågrund av en annan anledning, fel på eventuell pump, igensatta filter, felinställda "rattar" mm. Eller att det helt enkelt är dåligt munstycke. Om vattnet strilar är det ofta igensatta filter det handlar om.

Min erfarenhet är densamma som din... Byt munstycke!

Plocka ur packningen är mitt ovetenskapliga förslag. Gjorde underverk här.

Vi har sådana här på alla kranar i bostaden. På duschen sitter den mellan slangen och handtaget. Vi märker ärligt talat ingen skillnad alls nu i tryck än vad vi hade tidigare. Det är precis samma. Däremot ifall man vill fylla en hink så inser man ju att det tar lite längre tid.

DubbleProfi.jpg

Funkar inte er snålspolare byt till en annan som funkar. De är ju inte dyra, men de gör massor för föreningens ekonomi. Vi drog ner våra vattenkostnader med nästan 200.000:- kronor!

Liknande trådar

Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 436
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 897
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 879
Senast: em-pirre
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 976
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?