Philosophia
Trådstartare
Nya duschen har ett duschmunstycke som minskar vattenförbrukning och energiåtgång. Det är med all sannolikhet bra i teorin, men efter två veckor med den så håller jag på att bli vansinnig. Duschstrålen är smal, den strilar och vattenstrålen har absolut inget tryck. Jag får tvåla in mig två gånger för att känna mig ren och det tar tre gånger så lång tid att få ur schampo och balsam ur håret jämfört med tidigare. Dessutom täcker inte duschstrålen hela kroppen, med resultatet att jag fryser medan jag duschar, vilket gör att jag drar på mer varmvatten.
Frågan är hur mycket vatten och energi den egentligen sparar eftersom varje dusch tar ungefär tre gånger så lång tid för att jag ska bli ren? I förra lägenheten med så duschade och tvättade jag håret på fem minuter. I nya lägenheten så tar det aldrig mindre än femton minuter. Blir det någon energi- och vattenbesparing, eller kan jag med gott samvete köpa ett slösa-munstycke till duschen?
Frågan är hur mycket vatten och energi den egentligen sparar eftersom varje dusch tar ungefär tre gånger så lång tid för att jag ska bli ren? I förra lägenheten med så duschade och tvättade jag håret på fem minuter. I nya lägenheten så tar det aldrig mindre än femton minuter. Blir det någon energi- och vattenbesparing, eller kan jag med gott samvete köpa ett slösa-munstycke till duschen?