duschblandare - vad kan gå fel?

tanten

Trådstartare
Blandaren i duschen har gått i strejk och vägrar leverera varmvatten. Uppfriskande....

Jag har egen brunn och det har kommit en hel del skräp i vattnet nu. Jag misstänker starkt att den helt enkelt är igensatt. Har hittat filmer på nätet som beskriver hur jag tar isär och gör rent. ( http://www.hafa.se/badrumsakuten/monteringshjalp/monteringsfilmer/monteringsfilmer_blandare )

Min fråga är bara - finns det något som kan gå galet så jag inte får ihop den igen eller att den inte går att stänga av etc etc. ???

Har tagit semester på fredag för att fixa med den men vil konsultera bukepedia först innan jag börjar skruva...

Tyvärr har jag inte gjort något sådant men jag gissar på att det värsta som händer är att den fortsätter att inte fungera. Bara man är försiktig med gängorna så ska det ju gå att få ihop den igen. Filmerna var ju tydliga och bra.

Talade med en bekant i morse.

Han har försökt den andra vägen - blandarens andra gavel. Där finns en skåra (pluppfri) som man ska ha ett verktyg till. En rörmokares råd var att använda en femkrona....
Men hur ska man orka dra runt en femkrona när gängen sannolikt inte blivit rörd på 20-25 år?

Talade med en bekant i morse.

Han har försökt den andra vägen - blandarens andra gavel. Där finns en skåra (pluppfri) som man ska ha ett verktyg till. En rörmokares råd var att använda en femkrona....
Men hur ska man orka dra runt en femkrona när gängen sannolikt inte blivit rörd på 20-25 år?

Spraya 5-56 innan?

Jag skruvade isär min blandare för några veckor sen och den guldfärgade saken längst in gick inte att få tillbaka hela vägen sen. Det skiljde typ 1 cm och i helvete det gick. Det höll tätt för vatten men gick inte att vrida igång vattnet. Det kan ju ha varit handhavandefel, men det var bara att åka och köpa en ny blandare=)

Jag skruvade isär min blandare för några veckor sen och den guldfärgade saken längst in gick inte att få tillbaka hela vägen sen. Det skiljde typ 1 cm och i helvete det gick. Det höll tätt för vatten men gick inte att vrida igång vattnet. Det kan ju ha varit handhavandefel, men det var bara att åka och köpa en ny blandare=)
Det är exakt något sånt jag är rädd för.....

Vad var det för fabrikat på din?

Visst finns det en möjlighet att du inte får ihop blandaren igen @tanten men å andra sidan så kan du inte använda den nu heller så vad har du att förlora! ;) Har du mycket kalk i vattnet? Eller något annat roligt som kan får rören att klegga igen... Svågern som är en fixare av stora mått brukar plocka isär deras blandare med jämna mellanrum och lägga i ättika för att bli av med pålagringar, men de har höga halter av kalk i sitt vatten.
Vi har istället problem med koppar, men jag tror att det är rören i den delen av huset som är boven, så vi dricker i vattnet där utan enbart i köket.

Det är exakt något sånt jag är rädd för.....

Vad var det för fabrikat på din?
Det stod inget märke på den så jag vet inte. Det kanske var en äldre modell även om den såg modern ut. Jag kollade på FM mattsons filmer, och den stämde överens med deras modeller men alla kanske är uppbyggda likadant..

Jag bytte ut min 42 år gamla nyligen för rörmokaren sa att det är nog slut allting inuti. Så jag har en ny fin blank nu, säkert dyr också:mad:

Nu har jag införskaffat en stooor skiftnyckel för att kunna lossa hela blandaren från väggen.
Har hittat att det ska finnas filter vid anslutningarna.

Jag skruvade loss den, la den i ättika och försökte pilla med piprensare för att få ut vad som skulle kunna finnas där och blockera. Det hjälpte bara till en liten del.

Det fick bli en ny.
Nästan 2000 kr. Suck.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka