duscha varje dag

Sv: duscha varje dag

Piamars inlägg är normalt sett så fulla av skitsnack o okunnighet att det är bäst att strunta i dom totalt.
PL

Senast ändrad:

Seifur skrev:
Hej
Vet också att vid produktion av vissa medicin sätts en del i burk för människo användning och andra halvan går i burk för djur användning.
MVH
?? Ett var en ny variant.
Visst om man skall använda människomedicin till häst skall man veta vad man gör. Om sättningen av vissa mediciner är helt ofta olika mellan olika djurslag. Dosen per kg varierar både uppåt o neråt.
Om man tar tex Losec så ger man ung 0,25 mg per kg till människa o 4mg per kg till häst (ev 1-2).
Penicillintabletter tex är livsfarliga för häst.
En viss typ av kortison som man tidigare gav hosthästar fö att det var billigt visade sig vara helt verkningslöst eftersom det omsattes på fel sätt.
PL

Seifur skrev:
Hej
Ville bara säga att det är ett faktum att man kan använda människo medicin till hästar men oftast inte tvärtom för att hästdosen är större. Jag har jobbat med ett antal veterinärer och därför vet jag att detta är faktum. Kan ge exempel angående hund och hans matte, dom hade samma problem och dom fick samma medicin, av var sin läkare/veterinär!!!
Vet också att vid produktion av vissa medicin sätts en del i burk för människo användning och andra halvan går i burk för djur användning. Med detta menar jag inte att vi ska springa och ge våra hästar människo medicin.......undan det är veterinärens jobb att ge rätt medicin vid rätt tillfälle.
MVH
Hoppsan, kanske jag ska sluta äta Butta mot min tandvärk? :eek: :p

mathil skrev:
Det finns en häst som duschas varje dag, inte för att det stör mig men jag undrar bara om det inte förstör hästen naturliga fett i pälsen? Hon använder linimentschampo.
Står man i ett "varmt" stall och hästen är täckad i hagen så är det väl ok tycker jag. Fast varför använda schampo varje gång? Svettig häst går utmärkt att svampa med enbart vatten. Personligen tvättar jag aldrig mina hästar de kalla månaderna. De går ute från morgon till kväll och är inte alltid täckade. Vill då inte "beröva" dem på deras naturliga skydd.

:confused:
våran hovslagare sa att oliv eller raps olja var bra att smörja hovarna med i stället för vanligt hovftt emn aldrig hört att man kan ha det i fodret

NEJ NEJ NEJ Man kan INTE ge djur exakt samma medecin som till människor. Vissa ämmnen är direkt LIVSFARLIGA för en del djur - medanc andra tål dem.
Herregud männsika -är du ett TROLL?

Att duscha hästen varje dag är inga problem men att använda linimentschampo varje dag vad ska det vara bra för? När jag tränade travhästar så duschades dom nästan varje dag och en del varje dag men vi använde inte schampo vid varje tillfälle. Linimentshampo anväde jag till mina hästar efter hårda träningspass eller tävlingar. Det kan ju inte vara bra att använda det varje dag?? Det är ju till för att hjälpa hårt ansträngda muskler och har hästen bara varit ute på en lite tur i leran och svettats så finns det väl ingen anledning att använda shampo.

2 ggr/år för hund? är du galen1 min skulle tovat ihop totalt! försöker dusvcha honom varannan vecka med schampo och balsam och varannan med bara balsam.

Det finns faktiskt vissa human mediciner man använder på djur. Men man skall ALDRIG "självmedicinera" varken sig själv eller djur om man inte har 100% kunskap eller fått direktioner av veterinären.
Dock har jag bara använt liniment framställda för djur på mig själv, inget annat preparat avsett för djur. Då vore man nog helt fel ute.

Jag använder tex, orudis gel 2,5% på både mig själv och djur. Användes vid ett ödem på hästen och vid sen, ligamentskada...
På mig själv, ett sprucket ledband och muskelfäste som gått av nästan helt.

Magnecyl är ett annat preparat som faktiskt används på hästar... låter helt skumt, men det är ett faktum. Men som sagt... Man ska vara j*vligt försiktig.
Angående piamar, så ser jag en människa av stora och speciella behov som kan skriva en hel del knasigheter, men ni får inte glömma att det faktiskt är en människa med ett gott hjärta bakom dessa ord, och därför bör behandlas med lite mer vördnad.
Man kan korrigera felaktiga påståenden på andra sätt och anpassa sig lite efter individen. Troll är en stark överdrift, eftersom det inte finns troll... Inte i min värld iallafall, kanske i din?

Escodobe syftade säkert på TROLL i meningen att man kallar personer som fejkar en användaridentitet och skriver en massa galenskaper för att störa ett forum för just TROLL. En användare som alltså egentligen inte finns. Precis som troll.

Nu är Piamar dock inget TROLL.

ahaaaaaaaaaa... Sorry då, man kan hoppas att det är så hon menade!

/cj

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 115
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 192
Senast: MML
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama