duscha varje dag

M

mathil

Det finns en häst som duschas varje dag, inte för att det stör mig men jag undrar bara om det inte förstör hästen naturliga fett i pälsen? Hon använder linimentschampo.

Sv: duscha varje dag

Blir hästen kraftigt svettig vid träningspassen, så som till exempel travare i träning mfl, så måste man oftast duscha av dem. Visst, jag tror man torkar ut huden lite grand, men hellre det än intorkad svett.

Liniment schampo låter ju lite uttorkande, har du frågat varför?

Hon sa något om ömmande muskler. Det är väl därför hon använder linimentschampo.

OM man ska tvätta hästen varje dag är det faktiskt mildare med linishampoo än vanligt shampoo.

Jag svampar av/spolar av de som rids med just linishampo efter varje ridpass på sommaren (de blir svettiga, intorkad svett kliar och dessutom attraherar det föugor) och de har aldrig haft minsta bekymmer. För tät tvätt med vanligt shampoo däremot..

Och ja, man tar bort hästens naturliga fett, men på en uppstallad häst som täckas är det inte hela världen, det är svårt att få allt. För idog rykt, klippning etc tar också bort fettet.

Jag tycker att det är mycket bättre att spola av hästen än att låta den stå och vara svettig. Svetten torkar ju, och det kan börja klia.
Själv har jag bara mycket bra erfarenhet av linimentschampo!
Gäller ju främst sommartid, om man inte har ett varmt stall att ställa den blöta hästen i...

Mvh Huntress :)

Jo, det förstör hästens naturliga fett i pälsen.

Nej hon mår alldelles utmärkt. Undrade bara om det förstörde hästens naturliga fett. Som sagt får hon gärna duscha hästen 10 gånger om dagen om det är så :). det lägger jag mig inte i.

Vi människor tar ju också bort vårt naturliga fett när vi duschar :P Lider vi av det? (JAG gör iofs det om det går lägre/kortare tid än vanlig mellan duscharna då blir det fett eller börjar klia)
Tror att om man ska duscha med schampo är det bäst att antingen göra det väldigt sällan, (för en hund gäller max 2 ggr/år, antar att det är något i den stilen för hästar också), eller regelbundet, t ex varje dag. Eftersom den naturliga balansen förstörs kan det vara bättre att den "förstörs" hela tiden än t ex varannan vecka så den hinner byggas upp emellan.

hej en variant är oxå att massera in kroppen med body lotion so fuktar
huden och smörjer med när man ryktar hästen och vid schampoonering
det är ju bra att tvätta djuren varje dag och hålla dom rena och fräcsha men efteråt massera in hud lotion som åter fettar huden ,och fuktar med ,eller ge oliv olja eller liknande fett i fodret
fråga din veterinär först som ger pälsen glansen tillbaka,raps olja.
biologiskt fett som hästar kan tillgodo göra sig via mag och tarm vägen. :banana: :bump: :banana:
ca hästens vikt ggr mängnden oliv olja per fodergiva.
ett förlag.

Menar du allvar!!???

Jag hoppas verkligen inte att någon tar till sig dina "råd" eftersom de flesta är direkt farliga, gång efter gång efter gång...

Du borde verkligen tänka över dina inlägg lite grand....

Första gången jag läste något du skrev trodde jag att du var tio år. Sedan läste jag din profil. Dina svårigheter att uttrycka sig i skrift kan dock ha naturliga orsaker....

Däremot ditt kunnande :smirk:
Har du överhuvudtaget sysslat med hästar? Då menar jag den riktiga levande varianten och inte de i plast. Kanske läst för många Penny tidningar eller liknande?

Buke är ett forum och givetvis har alla rätt att utrycka sin åsikt och ge råd. Ska man däremot ge ett råd vore det passande om man visste vad man pratar om.. :eek:

På vilket sätt skulle det överhuvudtaget gå att smörja in en häst med hudkräm? För det första så skulle det gå åt massor. Sedan skulle det vara fruktansvärt svårt för att inte tala om kladdigt att försöka få krämen under hårremmen till huden..

Ta du och kolla dina fakta både två och tre gånger innan du ger råd.

hej vad jag menar att man kan använda linnement och massage
just på ställen på kroppen som är ömtåliga man behöver inte göra saker och ting bokstavligen som det står var och en borde kunna väga och läsa mellan raderna som ett alternativ vid rykten
och öka välbefinnande hos hästen vad jag syftar på är en god omvårdnad för hästen och ryttaren förlåt om det
låter kinder garten, jag tror ni mera är ute efter att taska er , ursäkta men tyvärr låter det så, ..
jag tror folk kan avgöra saker och ting själva vad som är
nöd tvunget.
omjag vill smörja min häst med body lotion eller linnement
på ömtåliga
kroppar och ställen som ett pevention mot skavsår och
andra blesyrer
är det häst skötaren som avgör den saken och var ligger då felet
att ge linnement om det behövs eller inte?
man behöver inte göra som det står skrivet valet ligger hos dig!
man behöver inte visa mot vilja och kritik om det inte är befogat!
hoppas teenagers kan läsa dessa rader? :banana: :bump: :devil: :angel: :love:

Det är en :devil: skillnad på liniment för hästar och bodylotion för människor!

När någon frågar om råd vill man självklart ha korrekta svar, inte en massa svammel om att läsa mellan raderna.

Är inte ute efter att vara taskig mot dig utan för att varna andra för dina idiotiska och ibland farliga "råd"!

Nej, jag är inte ute efter att "taska mig".
Du skrev body lotion i ditt inlägg och det tolkar jag som någon form av hudkräm.

Liniment är en helt annan sak och har annan medicinsk effekt.

Brukar inte ha några problem med att läsa mellan raderna, men dina inlägg upplever jag ibland som svårtolkade. Men som sagt jag är inte ute efter att vara elak, och svårigheter med det skrivna språket har jag full förståelse för. :bow:

"jag tror folk kan avgöra saker och ting själva vad som är nöd tvunget"

Men frågorna ställer man ju just för att man inte vet. Dina svar är ofta direkt farliga. Du har ju ingen hästerfarenhet (jodå, jag vet faktiskt vem du är) och du borde tänka dig för. Tänk om någon faktiskt följer dina råd och hästar kommer till skada? Du har bl.a. gett råd att ge människomedicin till hästar (minst två gånger har du gett det rådet ).

"en variant är oxå att massera in kroppen med body lotion so fuktar
huden och smörjer" Du skriver bodylotion, inte liniment. Stackars häst som smörjs in med bodylotion. Parfymallergier, skavsår, brännsår....

Jag är inte heller ute efter att vara taskig mot dig, men jag tycker att det här har gått för långt nu.

hej `
okey vänd på steken hur skulle ni ge råd isamma grej?
använd liniment och helosan salva vid behov enligt ordination
av veterinär gånger två dagligen vid sår behandlingar .jag är inte ute efter att ge dåliga djur råd, visst det var nog länge sedan jag pysslade med hästar, men lite grann minns jag ändå ,jag skriver oxå att jag saknar att hålla med hästar och inte bara rida på ridskola man lär sig för lite där, bäst är att åka på ridläger och vara privat skötare plus rida,.
man kan ge samma medecin till djur som människor nästan det har exakt samma effekt på levande kroppar.!
jag kan kolla i veterinär fass och human fass om ni vill ,det är inte farliga råd ,okey tycker du det är det väl så ,!
men obs! ring alltid din veterinär och fråga brukar jag skriva,sedan avgör doktorn hur det ska vara!
men tack för eran uppmärksammhet för det jag skriver ändå även om det är tokigt kanske okey då so what? helt bort i tok ...
hästiga hovar från mig...okey! :banana: :bump: :bow: :love:

"man kan ge samma medecin till djur som människor nästan det har exakt samma effekt på levande kroppar.!"

NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ !!!

"använd liniment och helosan salva vid behov enligt ordination av veterinär gånger två dagligen vid sår behandlingar " Använd för guds skull inte liniment vid sårbehandlingar!!!

Hej
Ville bara säga att det är ett faktum att man kan använda människo medicin till hästar men oftast inte tvärtom för att hästdosen är större. Jag har jobbat med ett antal veterinärer och därför vet jag att detta är faktum. Kan ge exempel angående hund och hans matte, dom hade samma problem och dom fick samma medicin, av var sin läkare/veterinär!!!
Vet också att vid produktion av vissa medicin sätts en del i burk för människo användning och andra halvan går i burk för djur användning. Med detta menar jag inte att vi ska springa och ge våra hästar människo medicin.......undan det är veterinärens jobb att ge rätt medicin vid rätt tillfälle.
MVH

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 115
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 192
Senast: MML
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama