Duscha katten.

A

always_TsT

Skulle vilja veta hur ofta nu duschar era katter, om ni gör det. hur ofta?? Fösta gången jag duscha min kisse var hon galen:D hon stretade emot och ville INTE duscha !! Men nu sitter hon bara stilla som en liten boll och morrar lite då och då. Och vad använder ni för schampo?

Sv: Duscha katten.

Jag duschar faktiskt mina katter med jämna mellanrum.
Ibland en gång i månaden ibland kan det gå typ tre månader emellan, varför?
Jo, för att sambon är katt allergiker, och så fort han känner av dem så svabbar jag igenom dem med ohyreschampo, typ dermocan.
Det funkar för honom, han är inte jätte allergisk, men tillräckligt.
Det går bra o svabba av katterna, första gångerna brukar de tycka att jag är hemsk, men sen tycker de att det är rätt så skönt, bara man sköljer dem med varmt vatten.
Innan jag badar, klipper jag klorna, ifall att. ;)

Jag duschar faktiskt mina katter med jämna mellanrum.
Ibland en gång i månaden ibland kan det gå typ tre månader emellan, varför?
Jo, för att sambon är katt allergiker, och så fort han känner av dem så svabbar jag igenom dem med ohyreschampo, typ dermocan.
Det funkar för honom, han är inte jätte allergisk, men tillräckligt.

smart !!

Min syster är oxå lite allergisk, Får duscha kissen lite oftare då :)

Senast ändrad av en moderator:

Oj, inför utställningar (har inte ställt ut på 1½ år)... före parning och om katten är smutsig. Har en vit hona och hon kan bli lite missfärgad på tassarna. Använder PCLs vitschampo.

Bara om hon är smutsig eller luktar illa. Har haft henne ett halvår och duschat henne två eller tre gånger tror jag. Hon verkar tycka det är rätt skönt, sitter ganska stilla och säger ingenting.

Mina nuvarande har bara badat en gång. När jag tog in dem från gatan och de var allt annat än rena och fräscha. Efter det har jag aldrig gett mig på att bada dem, anar att honan inte skulle vara så förtjust...

Min förra långhårskatt med problemmage fick duscha ganska ofta...

Har badat min bebisar två ggr. (haft dem i 10 mån)
(+dem gånger dom hoppar i när jag badar)
min ena är sjövild, den andra är skriker och kurrar ihop sej.
Använder bara det där "kattvännersschampot" (minns ej korekkt namn).

Jag badar mina katter inför utställning, så hur ofta det blir varierar lite, ibland 1-2/månad och ibland 1/halvår, katter som inte ska på utställning badas aldrig, ser ingen anledning att göra det annars. Jag använder först galltvål till feta områden, sedan ett djuprengörande shampo (DEGREASE från Anju) och sen ett volym & struktur shampo (TEXTURE från Anju) på hela katten förutom på ryggen, på ryggen använder jag ett balsam/shampo (R.P. Emu Oil & Aloe Vera Balsam Shampoo) som sedan blandas ihop med texture-shampot på resten av katten.

Jag har ju en ganska lugn ras så att bada har aldrig varit några problem, tack vare att dom (flesta) är med på utställning som små så lär dom sig redan när dom är bebisar att det inte är farligt att bada. Jag kan ju inte påstå att dom njuter av det men dom sitter still och låter matte hållas tills hon är klar iaf :)

Senast ändrad:

Har aldrig duschat Isola, haft henne i 2,5 år. Dimma funderar jag på att duscha för att riktigt riva av henne all gammal "hemlöspäls" som hon fortfarande fäller.

Aldrig om jag inte måste. Mina katter är inte förtjusta i vatten som fenomen och ska inte tvingas lida helt omotiverat.

Däremot är det dags för min ena långhåriga missa. Hennes päls känns inte alls kul efter att hon var bortsprungen 3 mån i vintras så hon behöver sig en genomgång. Men det blir sen när jag har ork att stänga in mig med henne i vår pyttelilla duschkabin med galltvålen i högsta hugg. :D

varför använder du ohyreschampo om katten bara ska badas rutinmässigt? Det känns onödigt! Tänk på resistensrisken! Det finns ju vanliga schampon för katt oxå!

vet ni vad jag använder för schampo till min katt? Jag använder samma schampo som jag använder till mig och mitt hår:angel: men det funkar jätte bra på henne !!;):D

Och finns det ingen ohyra på djuret, finns det inget som kan bli resistent heller. .. :D

Beror på vart resterna av ohyreschampot så småningom hamnar. Vet faktiskt inte hur ohyremedel bryts ner i reningsverken, om de bryts ner.

Duschar bara om de mot förmodan skulle ha misslyckats med toabestyren. Tycker att de har så naturligt fräscha pälsar att duschen bara är onödig. Tycker dessutom att pälsen tovar sig lättare om man tar bort det naturliga fettet i pälsen som man gör med ett schampo.

Använder PCLs schampo och katterna är mycket lättbadade men så har de oxå fått träna sen barnsben just i förebyggande syfte...(inte så kul att ha en :devil: i armen). Aramissen duschades oftare förr då han ställdes ut, kan jag tillägga.

Beror på vart resterna av ohyreschampot så småningom hamnar. Vet faktiskt inte hur ohyremedel bryts ner i reningsverken, om de bryts ner.

Den saken har jag faktiskt helt ärligt inte tänkt på..
Kanske skulle maila till företaget och fråga?
*funderar*
Ska kika på flaskan och se om det står något, tyvärr har typ hela etiketten försvunnit.. Ska googla en stund med. :laugh:
Återkommer.

men ohyreschampot lär ju innehålla "nåt skit" iallafall, som är den verksamma substansen. Ett gift av ngt slag. Det skulle jag inte hålla på med i onödan, antar att du inte har handskar på dig när du badar katten. Och tänk även på katten, det kan inte vara jättenyttigt för den heller att i tid och otid badas i sånt starkt medel!

Ingen av katterna eller jag har farit illa för fem öre.. ;)

Googlar runt just nu hittade det här.
*oops hehe, vad bra att jag bara har lite kvar i botten på flaskan *

Ärligt talat, de tvättas verkligen inte varje dag.
Sist jag tvättade någon, var för två månader sedan när jag införskaffade Roffe. Pga att sambon fick känningar bara katten gick förbi.. Efter tvätten då, nada, kaputt, ingenting.
De andra katterna kommer jag inte ihåg när det var sist..
Han har inte haft känningar av dem på länge.

Mina två perser duschar minst 2 gånger i månaden, ibland mer beroende på om de har smutstat ner sig, vilket de är bra på.
Den ena är hyfsat snäll att duscha, men hona är besvärlig.

Mina kortåriga duchar inte så ofta, bara om de skulle bli smutsiga eller om de käns feta i pälsen.
Lilla Ludde är jättesnäll att ducha/bada. Han står helt sitta och gör inget.
Sen har vi Gustav, han hatar vatten så mycket att han knappt vågra gå på golvet om man har svabbat, så han är extra jobbig att duscha, men det händer kanske bara en gång om året.
De andra fungerar ok.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
659
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Skadade hästar och konvalescenter