Dusch- och badfrågor

Snyggve

Trådstartare
Här kommer det lite dumma frågor som jag har funderat ett tag över och äntligen samlat mod till att våga ställa :D

För det första - hur ofta badar/duschar ni era små (=yngre än ett år)?
När börjar/-de ni använda schampo och tvål?
Och den pinsamma frågan till sist - hur fasen gör ni när ni duschar dom? :o Det går ju (väl?) inte hålla i en hal bebis i en hal dusch utan att det slutar illa?

Haha, nu har jag fått ur mig det! Skönt att slippa fundera mer :D

Sv: Dusch- och badfrågor

Vår tjej är 5 månader och hon badar 2 ggr/ vecka. Vet inte riktigt när vi började med tvål o schampo. för två månader sen kanske. Lowa sitter i sin badbalja än. Men när vi är på babysim, då får vi duscha med henne i famnen.
det går, även om det kan vara lite halt. Man får ta det väldigt försiktigt.

Här kommer det lite dumma frågor som jag har funderat ett tag över och äntligen samlat mod till att våga ställa :D

För det första - hur ofta badar/duschar ni era små (=yngre än ett år)?
När börjar/-de ni använda schampo och tvål?
Och den pinsamma frågan till sist - hur fasen gör ni när ni duschar dom? :o Det går ju (väl?) inte hålla i en hal bebis i en hal dusch utan att det slutar illa?

Haha, nu har jag fått ur mig det! Skönt att slippa fundera mer :D

1-2 ggr i veckan när vi var på babysim.
Duschade vi så satt vi ner i duschen eller ställde in matstolen.

I den åldern badade vi dottern 1 gång/veckan. Vi har en badbalja som hon satt i, sådan som säljs i barnaffärer.

Schampo började vi med när hon började äta själv (ca 5-6 mån), DÅ behövdes håret tvättas :D

I början var vi alltid två vuxna för att kunna hjälpas åt för hon blev hal av oljan vi hade i vattnet. Men efter ett tag vande man sig.

Vi badar alltid i badbalja och gör det fortfarande (2 år)

Han föddes mitt i vintern och var torr, så när han var riktigt liten badade han inte ofta. Max en gång i veckan. Däremot sköljde vi av rumpan i handfatet vid behov. Han blev röd om man inte tvättade rumpan ordentligt. Vi använde ett milt schampo i håret från början. typ en droppe räcker av det. Han använder samma fortfarande.

Sen fram emot sommaren var han 4-5 månader och då badade vi oftare. Ibland varje kväll om det var varmt, men då bara med vatten. Schampo kanske en gång i veckan.

Efter det bad 2-5 ggr i veckan och inte alltid med schampo, lite blandat.

Nu när han är snart två år badar han nästan varje kväll. Inte riktigt. Beror på vad han ätit :) Efter fisk blir det alltid bad :p

Har en dotter på 15 månader. Har badat henne ca en gång i veckan, först i vasken när hon var riktigt liten sen i en badbalja.
Bajsar hon så sköljer vi rumpan i vasken.
Har aldrig använt shampo eller tvål vid bad utan vi har bara använt mandelolja och tycker det har räckt bra.

Du behöver inte alls tycka det är pinsamma frågor, jag fick fråga min mamma om ALLT :rofl: saker som kanske var väldigt självklara eg..:o:angel:

Liten har under hösten badat och duschat en gång i veckan då vi varit på babysim. I övrigt har han bara sköljts av när blöjan varit överfull... ;)

Har använt balsam/tvål en eller två gånger på 10 månader tror jag. Tycker inte det behövs, det är ju inte direkt så att ungen är smutsig. Dessutom verkar han ha ärvt min torra hy så jag försöker undvika allt vad vatten och tvål heter i så stor utsträckning som möjligt.

Tack för alla svar :laugh: Än så länge har vi bara badat L och då använt olja i vattnet. Känns dock som att det är dags för att vänja honom vid att duscha, han är ju ändå 7 mån redan. (HERREGUD, när blev han så gammal?!):eek:

Om jag duschar med Sam i famnen så håller jag ett fast grepp i hans lår, men jag håller med om att de är hala som små ålar! Han har en stor balja i duschen som han sitter i för det mesta och den har han haft sen han var 9 månader, innan dess badade han i vasken.

Eftersom vi aldrig haft problem med torr hud har han badat i princip varje dag minst en gång. Ofta fler för det är så enkelt att pluppa i honom i baljan när han har bajsat, dessutom älskar han att bada. Vi började nog med schampoo när han började bli mer smutsig på riktigt, alltså jord under naglarna och sylt i håret mm.

Lillskruttan duschar 1 gång i veckan då hon har bajsat, ibland en extra gång om hon ska vara "fin".

Jag brukar sitta på en pall i duschen, med lillan i famnen.
Det brukar gå jättebra, hon tycker det är jättemysigt.
Ibland snor hon åt sig en skvätt mat när hon ser mina tuttar också, hehe :p.

Schampo har vi bara använt nån gång, hon blir inte smutsig i håret så det behövs inte.
Har iaf använt rock star babys schampoo, då det är milt och inte innehåller mineralolja.

Vår bebis kräktes rätt friskt när han var liten. Han luktade rätt mycket kräka :) Kom på att det var därför vi började med rengöringsmedel! Det var roligt att han ibland inte bara luktade sur trasa :angel:

Emilia är snart 10 manader, hon badar ungefär 1 gang/vecka, oftast tar vi ett morgonbad hela familjen pa lördagen eller söndagen. Hon har ganska langt har men shampo känns inte som det behövs än, tval använder vi inte heller. Smörjer in henne med liberos lotion eller babyolja efter badet.

Ducha har vi bara gjort efter babysimmet och da är det mer skölja av.

Emil, 6 månader om 6 dagar badar i en (numer alldeles för liten ;) ) badbalja 2-3 ggr. i veckan.
Bara vatten, ibland med lite barnolja i.
Då och då smörjer jag in honom med lite av Weledas Calendula-barnolja, men inte varje gång.
Han älskar att bada, och jag vill jättegärna prova att bada med honom i ett stort badkar, men det har vi inte härhemma utan då måste vi bada hos mamma.
Duscha har han aldrig gjort, tycker det verkar lite läskigt på nå vis :p

kl

My badar/duschar egentligen lite oftare än vad jag skulle vilja, och det beror på att hon är en riktig kladdgris! Det blir ganska ofta en snabbdusch efter måltider, och ibland får hon bada i diskhon efter maten =) Vet inte exakt hur ofta det blir, men kanske 4 gånger i veckan, plus minus någon dag.

När hon var mindre badade hon i badbalja ca 1 gång i veckan, alltid med badolja. Nu har hon badolja i ibland, och ibland inte. Hon är sällan torr, men nu när det varit kallt och hon blir tvättad rätt ofta, så har hon blivit torr på kinderna och armarna, så jag har olja i badet och smörjer med miniderm ibland. Har aldrig använt schampo eller tvål, men däremot en "babywash" från Libero till kladdiga händer.

Ang dusch tillsammans. Jag brukar sitta på golvet tillsammans med My största delen av duschen, och står vi upp håller jag henne på höften och håller ett fast tag om ett ben eller en arm för säkerhetsskull. My älskar att duscha med mig, men det handlar egentligen mest om att hon då får syn på mina bröst och sen är det det enda hon kan fokusera på; hon bara SKA ha dom!!! :D

//julia

Storm som är 2½ månad badar eller duschar varannan dag. Hon är rätt knubbig och har i princip ingen hals utan mest bara veck där det samlas äckliga saker som luktar illa typ damm, hårstrån, mjölkrester och kräk (storasyster 8 år, lego, gosedjur :angel: ).

När vi duschar står jag och håller henne med bägge armarna och pappa sköter duschandet och intvålandet, badar hon så gör hon det i badkaret med olja. Jag brukar tvätta med mild parfymfri tvål i halsvecken ungefär varannan gång bara för att få bort lukten, rent blir det ju även av bara vatten.
Häromdan tog hon premiärbadandet i badkaret med pappa och var så nöjd med att få ligga på hans bröst och sparka hejvilt med benen :)

Senast ändrad av en moderator:

Ella 8 månader duschar ungefär 3 ggr/veckan. Tidigare badade hon badbalja, men det duger inte längre sedan vi började på babysim ;)

Tvättas med Apotekets milda rengöringscreme...

Ella sitter oftast i matstolen ( plaststol från IKEA ) eftersom våran dusch är onödigt stor. Då kan hon duscha själv och det är absolut roligast :)

Theo, snart 9 månader, badar i badbalja två ggr/vecka. Vi använder ingen tvål eller schampo utan bara barnolja. Han är en riktig torris! :D

Elisa alskar att bada!
Hon badar en gang per dag oftast. Ibland tva ganger om hon blivit jattekladdig av maten.

Vi fyller stora badkaret med 15 cm vatten och sa plaskar hon omkring och leker med sina badleksaker. Hon skulle nog sitta dar halva dagen om hon fick. :D

Men hon anvander nastan aldrig schampoo och aldrig tval. Kanske varannan vecka att vi tvattar haret. Bara vatten racker langt.
Hon ar inte ett dugg torr, annars hade hon nog fatt begransa badandet lite.

My älskar att duscha med mig, men det handlar egentligen mest om att hon då får syn på mina bröst och sen är det det enda hon kan fokusera på; hon bara SKA ha dom!!! :D

//julia

Haha Sam kan gå med i den klubben. Han är fortfarande störtförtjust i mina tuttar och vill klämma och säga Mjölk! Jag har försökt berätta att det är till bebisen och att han har sin flaska nu, får väl se hur det fungerar när det blir dags!

Haha, jag badade dottern innan idag o undrade samma saker. :) T ex hur man ska göra när de växt ur badbaljan? Agnes börjar bli stor för den nu. Jag lägger fortfarande ner henne i mina armar när jag tvättar hennes hår o det börjar bli besvärligt. Ska kanske ta till duschen... :grin:

Agnes badar varannan-var tredje dag. Ungefär. Vi har tvättat henne med tvål redan från början. Supermild, bra tvål som oxå fungerar till håret. Efter bad brukar jag massera henne med lite babyolja.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka