Dumt att hoppa efter vila?

josefinefreed

Trådstartare
Jag har en liten fundering här.. Jag är hemskt sugen på att vara med och hopptävla, en träningstävling som är den 15 aug.
Min häst påbörjade sin vila förra lördagen, så hon har vilat i lite mer än 1 vecka nu. Det är tänkt att hon ska vila 2,5 - 3 veckor.

Om jag börjar skritta henne prick en vecka innan tävlingen, och skrittar ett par dgr och sedan börjar trava/galoppera lite smått. Kan jag hopptävla då på den 7de dagen? Det handlar om 60cm, och vi hoppar inte alls fram mkt. 4-6 ggr ungefär.

Hon var i full kondition innan vilan.

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Dumt att hoppa efter vila?

Går hon på bete?

När min har betesvilat så brukar jag bara skritta nån dag, och sedan jogga i trav och galopp i några dagar, sen är det full fart igen (dressyrhäst då iofs). När de går på bete så rör de sig mycket, det är helt annat när de har varit skadade/vilat i liten hage.

Jag skulle aldrig tävla efter en vecka, men det beror nog mer på att vi inte är representabla efter så kort tid... :eek: "Minihoppning" är ju iofs annorlunda än dressyrtävling...

Näe hon går inte på bete just nu, men kommer att göra det inom närmsta veckan skulle jag tro. Elr hon går "halvt" på bete.. dom har en liten beteshage i sin stora hage som dom går i nu, som dom nopprar lite gräs från oså. Men dom ska snart släppas på storbete.

Men hur länge brukar din betesvila då? :)

Ge inte hästen full vila då, om du vill vara med på träningstävlingen. Mina brukar inte ha betesvila alls utan tränas hela tiden.

Grejen är att det är många anledningar som spelar in att hon fick vila nu, och nu när jag ändå börjat med vilan så kommer den att slutföras, annars "måste" jag ge henne en vintervila istället.

Det har varit så grymt varmt här att jag bara kunnat rida morgon eller kväll, vilket jag inte har möjlighet till. Min häst står mitt ute på landet och det kryllar verkligen utav broms där. Så fort man kliver ur bilen blir man attackerad, och när man är ute och rider går det inte att kräva ett skit av hästen som inte alls kan koncentrera sig pga alla broms. Och det är inte lite heller, och vissa är riktigt gigantiska.
Sen för att ta mig dit måste man över en bro, som nu kommer vara avstängd från 19.00 på kvällarna till den sista juli, vilket innebär att jag i vilket fall inte hinner rida ens. Sen har hon tappat lite då hon gick på hö en månad utan något extra, så hon ska äta upp sig nu lite under vilan.

Jag skippar kanske tävlingen isf, det får bli en annan gång.

60 cm är ju ingen höjd att tala om för en häst (eller ponny för del delen heller). Om du rider några dagar innan så inte hästen är alldeles betes-slö-uppblåst kommer det säkert att gå jättebra!

Lycka till på träningstävlingen!

Jag ser inga problem med det.. om hästen nu bara vilar 2,5-3veckor. Skritt+lite jogg första dagen, skritt+lite mera jobb andra dagen och sen kan du snart börja rida som vanligt.

Jag har tänkt vara med på en Pay & Jump 11 dagar efter att min hästs vila är slut. Hon kommer du att ha vilat från ridning tre veckor men kördes en vecka till så helvila i två veckor. Tänkte promenera lite med henne i slutet av vilan så att det går att rida på som vanligt efter ett par dagar.

Jag hade nog inte tävlat min häst iallafall..
Hade jag velat så mkt hade jag hållt igång hästen eller hoppat över tävlingen.
Vill man tävla..då håller man igång hästen.
Men man har ju alltid olika åsikter :)

Hon går på sommarbete dygnet runt, hon är fullt frisk och i full kondition innan vilan så jag förstår inte problemet?

Hur fort en häst tappar muskler och kondition beror helt på a) vilken form den är i när den ställs av och b) hur länge den varit i den konditionen. Ju kortare period den varit i god kondition och musklad, desto snabbare tappar den, och desto längre tar det att komma tillbaks till där man var.

I mycket generella termer: för en häst som haft god kondition och är i god form sen länge (minst ngt år), tar minst 4 veckor av total vila innan en häst i full kondition börjar tappa kondition. Minst 6 veckor innan den börjar tappa muskulatur.

Observera att detta som sagt gäller hästar i GOD kondition som är musklade. För hästar i sämre kondition går det snabbare att ramla ur form igen.

Utifrån det du beskriver, att hästen vilar 2-3 veckor max, och du hinner rida ngn dryg vecka och att det är en mkt lätt hoppövning du ska delta i, så ser jag inga problem.

KL
vilomässigt, för att vila ska ha ngn vesäntlig effekt i fråga om att muskler, kropp rent allmänt, samt ev. småskavanker ska hinna vila och läka ut osv, behövs MINST 2 veckors sammanhängande vila för att det ska ge ngn som helst effekt. så att vila hästen en vecka i tron att den skall uppnå detta är att förvilla sig själv. Bara allmän reflektion.

Okejokej. Ja denhär hästen har varit i full kondition i 2 år, sen jag köpte henne. Och så har hon någon vila per år på 2-3 veckor.

Ja det är absolut ingen avancerad träning. Hästen blir dock väldigt taggad och på, men jag menar... jag rider fram på 20-30 min, hoppar nåra skutt och skrittar tills vi ska in på banan och hoppa 6-9 hinder.

Jag ser inte heller några större problem i det hela, men vore det min häst skulle jag förmodligen gå lite promenader och om du orkar även springa lite med hästen ev. lite lättare longering under vilan, kanske var tredje dag om jag visste att jag skulle tävla så strax efter vilan så att hästen inte hinner äta upp sig alldeles för mycket. Men min häst har väldigt lätt för att bli tjock så det beror väll mest på det egentligen, men hur du än gör så lycka till med hoppningen ;)

Utifrån det du skrivit ser jag inget anledning till att du inte skulle vara med :)
Borde inte vara minsta problem och det är ju så lågt så var med du :)

Min veterinär o massör o tränare sa till mig att om jag hoppar under 80cm så är de t samma sak som en tur i skogen, om man tänker på kondition/förslitning m.m!;):rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka