Det är definitivt bondska! Men vad heter det "på riktigt"?
Säger man inte bara att det är vatten på isen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är definitivt bondska! Men vad heter det "på riktigt"?
FINNS det något ord för det då? Jag har aldrig känt behov av att använda ett....Det är definitivt bondska! Men vad heter det "på riktigt"?
Det känns väldigt omständligt då det räcker med ett ord, men det kanske är så enkeltSäger man inte bara att det är vatten på isen?
Om det finns ord beror ju på om ordet behövs, om det är något man talar om.Det känns väldigt omständligt då det räcker med ett ord, men det kanske är så enkelt
När det är vatten ovanpå isen på tex sjöar. Isen är tjock och bär för att gå på/köra skoter men det är typ en sjö ovanpå.
Jag är aldrig ute på isen, men vi pratade om risken för ovanavatten igår ändå.Om det finns ord beror ju på om ordet behövs, om det är något man talar om.
Vatten på isen uppstår här i mina traker under några få dagar och inte varje år. Med andra ord inget man ordar om. Det har ingen betydelse i vardagen.
Kan tänka mig att pimpelfiskare kanske pratar om det men hur många pimplar? Jag känner ingen. Det är något man ser ute på nån sjö när man far förbi med bilen
Var bor du?Stöp eller stöpis brukar vi säga när vi kör skoter på sjöar i alla fall.
Jag är aldrig ute på isen, men vi pratade om risken för ovanavatten igår ändå.
Var bor du?
Är inte det något annat, en typ av iskvalitet?Stöp eller stöpis brukar vi säga när vi kör skoter på sjöar i alla fall.
Njae?Stöp eller stöpis brukar vi säga när vi kör skoter på sjöar i alla fall.
Det känns väldigt omständligt då det räcker med ett ord, men det kanske är så enkelt
Finns det något vettigt att göra med stora mängder aska?
Nej.Finns det något vettigt att göra med stora mängder aska?
Jag är aldrig ute på isen, men vi pratade om risken för ovanavatten igår ändå.
Min farmor doppade alltid en svamp i aska och gnuggade på glaset på kamindörrarna för att få bort allt från dem.Finns det något vettigt att göra med stora mängder aska?
Nej. Många använder det som gödning men efter att ha läst en artikel om mängden tungmetaller som kan finnas i aska är det inget jag vill ha ut i trädgården.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6513781
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6382685
Jag har fö jobbat med forskaren som nämns i första artikeln
Nej.
(gräsmattegödning funkar, men inte som gödning till något man tänker äta)
Jag tror att det står för att "det är vatten ovanför isen" ungefär. uttalas typ "åvanavattne"Uttalas det ovana = som ovanför eller ovana = som att man känner sig ovan?
Jag gillar ordet, kanske ska adoptera det
Om det är blommor som gillar det så kör.@tanten och @athena_arabians rabatterna då? Det borde väl funka?