Dumma, dumma skänkel... Tips efterlyses!

fia-lisa

Trådstartare
Har lyckats komma in i den dåliga ovanan att dra upp knät och skänkla med hälen, och sitter således och smågnager på hästen i varenda steg vilket naturligtvis ger en irriterad häst som tappar sin egen framåtbjudning (varför gå framåt när "beröm" i form av eftergift aldrig kommer) och en obalanserad sits från min sida. Dessutom kommet vi in i en ond cirkel; hästen tappar framåtbjudningen, jag vill driva fram varenda steg och använder då fel metod eftersom jag sitter fel och hästen bromsar ännu mer osv.

Försöker verkligen tänka upp och framåt med tån, men vips är det något annat jag ska tänka på och så sitter jag i fel sits igen. Vet att det krävs en hel del svett och tårar från min sida för att komma till rätta med problemet, men vill ju gärna försöka skona min häst så mycket som möjligt från skänkelgnagandet.

Efterlyser därför tips på övningar jag kan göra, både på hästryggen och på marken för att lära om mig själv att vrida om låret framåt, släppa ner skänkeln och få lååånga ben och en tå som pekar uppåt. Någon som kan hjälpa mig?

Sv: Dumma, dumma skänkel... Tips efterlyses!

Det låter som om du spänner dig när du rider, och vem har inte suttit som du beskriver?? =) Det är verkligen inte roligt, för man vet hur man bör sitta men kan absolut inte applicera det på sig själv. Rider du utan stigbyglar ibland? Det kan hjälpa, låt benen bara hänga rakt ner och var inte "duktig" och håll upp tårna. Om hästen är snäll och inte sticker iväg kanske du kan prova att knyta ihop tyglarna och bara försöka rida med sätet (utan stigbyglar). Spänningar kommer oftast inte bara från ett ställe. Det här är tips jag kan komma på, säkert finns det många fler, mer erfarna ryttare där ute som kan komma på något annat.

Lycka till!

Vrid om hela benet från höften. Tänk att knäet ska sluta om hästen, prova att göra halvhalter med överskänklarna. Då slipper man se ut som Chrlie Chaplin

Det är precis så man inte ska tänka. Man kom på att knäslut inte bidrar till en bra sits för lääänge sedan och det hör till det förgångna. Om man sitter och kniper med knäna åker underskänkeln ut och rumpan upp ur sadeln. Jag säger inte att man ska sitta som Charlie Chaplin heller, men knäna ska endast ha en lätt kontakt med sadeln och tårna ska peka lätt utåt. Då kommer man om med skänkeln hela vägen och kan driva med vaden istället för med hälen.

Rid MYCKET utan stigbyglar och försök att inte spänna dig eller att fixera skänkeln så mycket, då blir det bara värre! Slappna av och hitta tyngpunkten och försök krama om hästen lätt med skänkeln, HELA skänkeln, inte bara knäna för det slutar inte bra.

Jag känner igen mig! Jag spänner hela benet och drar upp knäna och jaa...så går det som det går. Suck. Men jag SKA klara att göra om mig. :D Fast jobbigt är det.

Jag tror det kan hjälpa att tänka så då man fått en ovana åt andra hållet. Det är ett lätt sätt att korrigera sig själv på - sedan har du helt rätt att det bara ska vara en lätt kontakt med knän och sadeln.

Sluta att använda skänkeln framåtdrivande för att bli av med din ovana. Använd den bara till att hålla om och stötta upp hästen.

Behöver du driva framåt gör du det med sätet (som om dina höfter cyklade baklänges - så driver du genom att betona när höften går från sin högsta punkt och tar i nedåt bakåt).

Om hästen ändå är seg så ha ett långt spö. Driv med höfterna och får du ej respons så peta med spöet långt bak på rumpan. Använd bara dina ben till att hålla om och vrida hästen (tänk så istället för att tänka att du för hästen undan skänkeln). Alltså när du skall åt höger så vrider du om din kropp - ditt bröst så det pekar dit du skall - då följer dina omhållande ben med. Den inre vrids in mot hästens innersida, vid sadelgjordläget ungefär, och den yttre vrids in mot sidan lite längre fram.

Prova själv att sitta på ryggen på en kompis och försök tala om för kompisen var den skall krypa enbart genom att hålla om kompisens sidor och vrida dina kropp och din ben åt det håll ni skall (givetvis står du med fötterna i marken). Sedan ber du kompisen göra det på dig så att du får känna hur det känns. Då inser du hur mycket du inverkar på hästen även om du inte trycker med dina fötter mot hästens sidor. :D

Hälsning Maja

Nej, det är inte roligt och man känner sig verkligen som en sopa när man inte ens kan hålla skänkeln i rätt läge. :crazy: Utan stigbyglar försöker jag rida de gånger jag har en riktigt avslappnad och lugn häst, annars är det inte läge eftersom min donna gärna kör lite glädjesprång då och då, ibland bara små skutt men oftast riktiga rodeo-vändor. Dessutom är hon lite tittig och bakskygg, vilket innebär en del tokryck i 190 också. ...och jag har tyvärr inte balans nog för att kunna sitta avslappnat utan stigbyglar när hon är som hon är.

Är säkert så att det kommer sig av spänningar. Har ju haft mer eller mindre problem med en helstollig häst ett tag som bockat och krumbuktat sig. Och det är ju lite en ond cirkel, när hon väl slappnar av rider även jag mycket bättre och slappnar av på ett helt annat sätt och får längre ben och skänklar. Det är ju bara det att man måste komma dit också, för inte blir en spänd och tittig häst bättre av att en spänd och stel matte sitter och gnager med skänklarna i sidan hela tiden...

Har idag testat att nästan överdrivet vrida om hela benet, från låret, och det gick faktiskt bättre. Visst - i perioder var jag tillbaka i gammalt beteende, men jag lyckades hålla skänkeln i rätt läge mycket längre stunder än vanligt. Tänker jag att tån ska peka rakt fram och överdriver det när jag sätter mig tillrätta i sadeln hamnar i alla fall tån inte rakt ut och hälen upp. Jobbigt var det dock. :smirk:

Önskar jag kunde rida mycket mer utan stigbyglar men kan som sagt inte göra det i den utsträckning jag önskar pga. en halvstollig häst. Är hon på bus-humör (och ibland kan man vara kolugn för att plötsligt bara explodera) blir jag bara ännu spändare och stelare om jag ska sitta utan stigläder. Försöker avsluta ridpass där jag känner att jag har 100% kontroll och en häst som är helt lugn och avslappnad med att släppa lädren. Grejen är bara att jag oftast i de lägena redan hamnat i bra sits och då inte har problem med att bara låta benen hänga. Det är ju i de lägena hästen går som på räls och jag bara behöver ge henne lätt stöd.

Men du har rätt, måste lära mig att slappna av och hitta tyngd och balans i sätet och sluta om med hela benet. Problemet är bara hur jag ska komma dit... :confused:

Visst är det jobbigt... Önskar ibland att man kunde ha någon specialdesignad dräkt som tvingade in kroppen i korrekt sits så att man efter några månader i den hade muskler som satt på rätt ställe för rätt sits så att säga. Nu får man istället arbeta på egen koncentration och disciplin... :smirk:

Ska testa att inte använda skänkeln för framåtbjudande hjälp. Är dock lite tveksam till om jag har en tillräckligt välutbildad häst eller om jag är tillräckligt duktig ryttare för att enbart driva med sätet, är lite rädd för att jag kommer att sitta och gunga i sadeln och det är en ovana jag verkligen inte vill lägga till med. Eller är det jag som inte fattat? Ska man i så fall aldrig driva med skänkeln? För i annat fall borde ju spö-hjälpen komma vid skänkelläget och inte på baken, Eller?

Att styra henne med enbart vikt fungerar utmärkt när hon är lugn och avslappnad. Innan man kommer dit har hon en förmåga att vända ut bogen och bara gå om man inte parerar henne med skänklarna, alternativt få för sig att sargen är farlig och skutta inåt mitten = återigen ett behov för mycket skänkelstöd. Fast jag ska verkligen försöka tänka så som du skriver, låter logiskt. Sedan är det ju bara att komma ihåg allting också :angel: , har man som jag en glad häst som ännu är lite unghästig och vinglig blir det lätt väldigt mycket att komma ihåg i sadeln. Bara att kämpa på, en dag sitter det!

Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden men 2 av mina tips är:
1. tänk långa ben hela tiden.
2. Om hästen har vant sig med att du sitter och trycker på han hela tiden så kanske han inte bryr sig om dina skänklar så mkt längre. I början av varje ridpass, testa gasen och bromsen, renodla hjälperna. Gör en halt och sätt sedan igång honom, om han inte svarar så snabbt så gör halt igen. Lägg till spöt och gör en kraftigare skänkel, då gör det inget om han börjar trava. Gör sedan halt igen och nästa gång svarar han mkt snabbare, efter igångsättningar har du förhoppningsvis en mer lyhörd häst.

*lånar knapp, och tråd!!! hoppas det är ok*

Jag är rätt så duktig så länge jag rider utan stigbyglar. men MED stigbyglar så kan jag helt plötsligt inte ha dessa långa ben längre! Så hur lär jag mig att rida med stigbyglar? :angel:

Jodå, vi tänker lååånga ben hela tiden, men det är liksom inte nog för mig att tänka. När det börjar hända mycket och jag inte enbart kan sitta och koncentrera mig på var jag har skänkeln smyger den sig upp i fel läge direkt. Det är därför jag skulle vilja ha tips på övningar jag kan göra för att hamna rätt. Jag vet ju hur jag vill göra, men det verkar inte som om kroppen är med på det jämt... :smirk:

Och jag vet att hon tappar framåtbjudningen för att jag sitter och gnager, de gånger jag rider bra och slappnar av i sitsen går hon ju framåt ändå. Att hon är med på noterna och lyssnar på gas / broms testar jag alltid så fort jag sitter upp. Så problemet ligger inte i hästen eller att hon är skänkeldöd, problemet är helt och håller mitt och en skänkel som ger en irriterad häst som hellre stänger av.

Jag är likadan, utan stigbyglar får jag långa ben och en sits med bättre tyngd och balans. Kan dock bero på att jag enbart rider utan stigläder när jag har kommit så mycket i balans att jag kan rida hästen i balans och då har jag oftast inte problem med skänkeln i stigbygeln heller.

Men det ÄR svårare när man måste ha stigbyglarna att tänka på också ;) .

Finns MASSOR med övningar man kan göra! Jag pm:ar dig. :)

Pma mig med snälla!! :bow: :bow: :)

Jättebra, det har fungerat för mig iallafall. Sedan fick jag tipset att tänka "sirap i benet" OCH jag rider ju på en häst- den kan gå framåt själv!

Sedan kan du prova om du sitter rätt från början i Sally Swift finns rådet att luta sig överdrivet men mjukt fram och tillbaka några gånger (förutsatt att hästen inte hoppat iväg någonannanstans under tiden) sitter man bättre efter rörelsen...

Jag rekomenderar hela boken faktiskt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 531
Senast: Kristall10
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja på mig alltså, inte hästen :p Har ett problem jag inte riktigt får bukt med. Förutom att jag ska till naprapaten om 3 veckor för att...
Svar
11
· Visningar
3 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka