Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

C

colorblind

Hej!
Känner mig så osäker just nu.. Hoppträning igår, vilket slutade i katastrof enligt mig..

Började med en övning som startade med en serie med fyra galoppbommar, kryss, galoppbom, rättuppstående och sen två galoppbommar ut. Helt ok enlig mig, dock så skulle vi komma in på detta i trav, göra halt före första bommen fram i trav över nästa bom, sen halt framför tredje, sen galopp ut över resten.

Varken jag eller hästen förstod nog riktigt syftet med övningen och fattade inte halternas syfte. Ganska känslig häst har jag dessutom och hon ville definintiv inte stå still mitt i serien. Hon börjar därför snurra omkring lite på stället i protest - ngt som tränaren ser som ren olydnad. Själv kände jag det mer som att hon blev stressad av övningen. Jag pushar henne lite för att hon ska stå still, vilket leder tilll att hon blir mer stressad, börjar backa och snurra runt. Tränaren anser fortfarande allt vara trams. Det slutar med att hästen blir helt hysterisk och reser sig högt på bakbenen och far sen runt som en tok.. Ngt som aldrig hänt innan! Detta är en 14-årig häst som jag tävlar med i hoppning, hon är väldigt lyhörd och känslig. Övningen fungerade inte bättre för oss senare under träningen utan allt blev värre och värre, tre ggr reste sig min häst och vart helt tokig.

Att pusha henne och tvinga henne i denna situation kändes helt fel, magkänslan sa bara NEJ! Jag och tränaren hade helt olika syn på detta.. Har funderat & funderat under dagen, men min känsla säger mig fortfarande att min häst var stressad & inte elak. :confused:

Vad tror ni? Är det vanlig att hästar jävlas? Vad är en sådan övning till för? Okej att göra halt efter serien, men mitt i och innan??? :confused:
Kände mest att då jag pushade min häst, trots att magkänslan sa att det var fel, helt gick emot mina principer kring ridningen...

Oj vad lång detta blev, hoppas ngn orkat läsa!:)
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Min uppfattning är att hästar ALDRIG djävlas utan orsak. De är helt ärliga i motsats till oss människor. Stress och förvirring av någon orsak röstar jag för.
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Ja, det är ju min uppfattning också.. Min häst brukar ju faktiskt oftast vilja vara mig till lags & göra rätt. Tror dock bara inte att hon förstod vad som väntades av henne i denna övningen. Enligt mig är det ngt onaturligt att stanna innan/mitt i en serie eftersom jag där annars kräver framåtbjudning..
När hon väl kommit in i serien hoppade hon fint, dock betydligt mer stressad igenom än vad hon brukar...
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Om du inte själv förstod syftet med övningen undrar jag varför du genomförde övningen? Frågade du tränaren vad tanken med denna övning var? Avslutade ni träningen med att göra någonting annat, som var lättare med hästen?
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Fungerar hästen på tävling? Och träning i vanliga fall? Och om den i 14 år aldrig gjort en sådan övning så tycker jag det låter som om hästen inte fattade ett dugg vad den skulle göra! Start-stopp-start-stopp, och det mitt i en serie, det tycker jag låter rejält mentalt krävande för en häst! Och i sanningens namn kan jag inte se poängen med det om man inte har problem med en häst som rusar på hindren...
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Faktum är att jag genomförde övningen trots att magkänslan sa nej och trots att jag inte förstod syftet. :o
Litade väl på att tränaren var den som kunde, och viftade bort de egna känslorna.
Syftet med övningen var enligt tränaren lydnad, diciplin & gymnastik.. Ngt som jag kanske inte tyckte att vi uppnådde speciellt väl..

Jag sa flera ggr till tränaren att jag inte höll med henne, utan att det kändes som hästen var stressad. Tränaren lyssnade dock inte på detta, utan fasthöll vid att det var rena dumheter, hon blev rent ut förbannad på mig eftersom hon ansåg att jag red mesigt & lät hästen komma undan på tok för lätt..

Dock ångrar jag som tusan nu efteråt att jag inte ifrågasatte mer, eller faktiskt avbröt träningen...! Vi avslutade med samma serie, fast kom in i galopp istället. Gick bättre, men absolut inte så bra som det brukar gå eftersom hästen stressade ngt kopiöst igenom..:grin:
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Jag har varit ute i somras och tävlat en del, hästen har skött sig kalas, bara jag som ska lära mig kontrollera nerverna & andas inne på banan.. ;)

Hon är känslig, och jag vet att syrran tidigare haft problem med att hon stirrar upp sig (jag har ridit hästen ca ett år, syrran har haft henne innan & ridit henne ca 6 år), dock var det ett tag sen nu & hon har varit mkt duktig på både träning och tävling på senaste tid. Hon rusar aldirg iväg, man har alltid koll men hon kan bli lite het på gröten..

Jag vill ju att vi båda ska tycka att det är roligt, men igår tyckte varken hon eller jag att det var skoj... Kändes bara helt fel.. Men vad vet jag, man kanske ska ha sån koll på hästen att det går & göra en trevlig dressyrhalt i vilken situation som helst. Att tillägga är att jag även tränar dressyr, och lydnad & diciplin där har aldrig varit ngt problem.
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Jag tränar och tävlar också dressyr och tycker man ska ha koll på hästen.
Har hoppat en övning där man skulle göra halt snart efter ett enkehinder, men det kändes som en bra övning som gjorde hästen lydig och fin.
Men jag har aldrig genom alla år varit med om en sådan övning du beskriver? Den borde ju verkligen få hjärnan att koka på en häst som är lite "på"!
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Gud vad skönt med en till... Hade också hoppträning igår med min fyraåring som gick sitt tredje hoppass någonsin. När han enligt mig varit otroligt duktig och hoppat alla övningar rätt på första eller andra försöket sa min magkänsla att det var nog - hellre avsluta för tidigt när det går bra än att fortsätta och riskera att förstöra det. Dock så tyckte tränaren att jag skulle fortsätta och då gick det ju såklart inte alls bra. Landade mitt i en trippel, hästen blev livrädd och började stoppa och springa undan...

Är så irriterad på mig själv att jag inte lyssnade på magkänslan och sa ifrån mer ordentligt, men å andra sidan - man har ju ett förtroende för tränaren och dennes kunskaper och erfarenheter, varför skulle de ha fel?...

Hoppade dock lite grann idag själv och det gick bra, inga "men" från gårdagen, men nog kommer jag att ifrågasätta tränaren mer nästa gång och kräva att det räcker. Hästen är trots allt bara 4 år gammal.

(Och som svar på din fråga så tror jag absolut att hästen blev stressad, blir nästan stressad bara av att läsa om övningen :D )
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Jag säger som du själv. En känslig häst var det som inte brukar uppföra sig så, då känns det väldigt troligt att hon nog blev ytterst förvirrad och stressad.
Brukar inte tanken vara att de ska "suga" framåt när man går mot bommar/hinder? Att då lägga in halter mitt i måste ju vara ytterst knasigt för hästen... Nä, det var en udda övning.
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Ja, nu när man fått lite distans till situationen så känner jag fortfarande bara mer & mer frustration att jag inte litade på min magkänsla och min egen filosofi kring ridningen. Jag tror ju inte direkt på att man kan få en stressad häst att lugna sig genom att bli förbannad och kräva lydnad i en sådan situation. Men om man som tränaren tror att hästen gjorde detta för att slippa undan, och ser det som en olat, då ser man väl lösningen på problemet på ett helt annat sätt.

Att ha en övning där man stannar efter hindret är väl helt ok enligt mig, men framför kändes det väldigt onaturligt.

Det sista min tränare sa till mig var att jag fick bakläxa på detta, detta var definitivt ngt jag skulle öva mkt på eftersom min hästs beteende inte gick att acceptera... Just nu känner jag väl bara att skulle jag öva på detta flera ggr i veckan skulle jag knäcka min älskling totalt, kommer faktiskt aldrig kräva ngt likanade av henne igen! Känner just nu att jag & tränaren (som jag tränat för i fler år med bra resultat) kommit till en punkt där vi inte ser likadant på ett problem, och lösningen skulle nog enligt mig vara att byta tränare till ngn som har liknande filosofi. Känner överhuvudtaget INTE för att gå på nästa veckas hoppträning..
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

tycker att din magkänsla verkar helt rätt, en mkt komplicerad, svår och speciell övning. Jag hoppar inte mkt själv, men har en ponny som gått hopp/fält tävlan och som är het, han hade blivit helknasig på den övningen. Absolut, en övning och kunna stanna EFTER men inte FÖRE ngt?? Förstår inte alls syftet med det.
Viktigt att du pratar med tränaren igen om detta, och beroende på vad du får för svar och hur det känns då får du avgöra (kanske tillsammans med syster) om du ska byta tränare eller inte?
Lycka till!
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Så skönt att man får lite uppmuntran till att lyssna till sig själv här :)
Man måste ju inse att jag känner min häst bäst, det är jag som rider henne sex dagar i veckan, jag som sitter på.. Tycker faktiskt det känns för jävligt att min tränare ignorerade mina åsikter. Istället fick vi göra en alldeles för komplicerad övning med på tok för höga krav, dessutom utan förbättring och utan att lyckas. Känns som att det förstörde betydligt mer än vad det gav.

Funderar på att ringa tränaren och berätta hur jag känner, samt se vad hon har för åsikt. Detta är dock en ganska bestämd människa så jag ställer mig mkt tveksam till att hon skulle ha ändrat sitt synsätt..
Jag har tagit över hästen helt & hållet, syrran har slutat med hästeriet, så vem jag ska träna för bestämmer jag helt själv :D
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Jag tycker att det låter lustigt med övningen som sådan, oavsett vilken häst den nu var avsedd för.
Att en normalt ärlig häst blir stressad och förvirrad kommer ju som ett brev på posten när man ska stanna den mitt i en övning.
Möjligtvis kan det vara till nytta på en häst som sticker iväg före hindrena.

Sen kan jag hålla med tränaren om att hästen ska stå still när man har gjort halt - men då får man ju se till att göra halt på sjyssta ställen, så hästen förstår varför den ska stanna.

Låter vettigt att ringa tränaren och snacka lite. Jag har varit i samma situation, iofs var det dressyr det handlade om.
När jag frågade tränaren varför h*n inte tyckte att jag skulle rida på ett visst sätt (som hade visat sig passa min häst bäst) fick jag till svar att "så tycker inte XX" (XX är en av våra landslagsryttare och tränarens i fråga egen tränare).
Jag valde att avsluta samarbetet med ovan nämnda tränare, numera är det "bara" en av mina bästa vänner :)
Måste tillägga att jag var och red några träningar för "XX" och h*n hade absolut inte den åsikten som min fd tränare påstod.

Din tränare kanske har hämtat övningen från någon annan och något annat tilllfälle där den var helt rätt, men för dig och din häst var den inte alls passande.
Lita på din känsla!
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Som de andra säger, lita på din känsla och ifrågasätt din tränare! Om du sedan behöver byta eller ej är ju en helt annan sak. Din tränare kanske ger er som ekipage massor utöver just denna övningen.

Min ena tränare har inte samma syn på nosgrimmor och hästmunnar som jag och det blir en hel del diskussioner ibland. Det skulle inte förvåna mig om just meningsskiljaktigheterna på den punkten gör att vi går skilda vägar längre fram. Synd för den tränaren ger mig som ryttare enormt mycket mer än alla andra jag har ridit för innan!
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Tack för alla tankar från er, känns så skönt att få ventilera detta!

Faktum är att jag här berättat om situtationen ganska milt, svårt och förklara, men det var faktiskt betydligt värre än vad man kan utläsa i mitt första inlägg. Tränaren har under de år jag tränar för henne alltid kunnat pusha lite över gränsen på ett enligt mig lite störig sätt. Dock aldrig på detta viset, då jag som oftast är väldigt lugn och så, pga hennes agressiva inställning tvingades till att vara orättvis mot min häst som inte fattade någonting.

Det slutade faktiskt med att jag storgrät samtidigt som tränaren i princip tvingade mig att göra ditten eller datten för att vi skulle sätta min häst på plats. En otroligt obehaglig upplelvelse som jag har sådan ångest för idag, två dagar senare! Tränaren kommer fram till mig efter träningen och säger typ att, "nu känns det väl bättre när du fick vinna över henne". Jag var så chockad över hela situationen, så jag vet faktiskt inte vad jag svarade.. Åkte hem med tårarna rinnande och kände mig som den sämsta hästägaren i världen i princip.. Nu efteråt känner jag bara att jag aldrig vill sätta min fot hos tränaren igen, och bara ett samtal med henne känns riktigt jobbigt. Tror inte att hon förstod hur jag kände faktiskt, tror att hon kanske uppfattade som att jag var rädd eller osäker över situtatioen, vilket jag inte var!

Usch, känns så fel alltihopa. Vill verkligen inte skrämma min häst till lydnad, speciellt inte eftersom denna häst är så otroligt samarbetsvillig & vill verkligen alltid göra rätt för sig. Hon skulle aldrig göra ngt sådant för att slippa undan, hon älskar ju att jobba!

Red ut igår utan krav, då kändes hon som vanligt, möjligtvis lite osäkrare än normalt. Kan dock tänka att hon kan vara rejält osäker vid nästa hopptillfälle eftersom hon är så känslig och lätt att bryta ned. Skulle egentligen tävla nästa helg, vilket jag absolut inte villl längre. Mitt självförtroende är i botten och hästens är nog inte så bra det heller, känns som vi har tagit MÅNGA steg tillbaka på bara 1,5 timmes hoppträning. Usch..
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Men känner du att du har argument för att behålla din egen ridning nästa träning? Och känner du att tränaren ger er som ekipage något om du inte räknar in de gånger tränaren vill pusha er för mycket?

Båda frågorna ovanför kan jag med lätthet svara ja på. Därför väljer jag att fortsätta rida för min tränare.

Och ja, jag har oxå börjar gråta på en träning och jag har varit grymt missnöjd efteråt, med vissa delar/diskussioner. Men det andra väger med lätthet upp!

En gång var jag orättvis mot min häst, första gången då jag inte vågade stå på mig när jag inte kände som tränaren tyckte. Jag bytte nosgrimma (från engelsk till pullar) och drog åt den. Precis som jag kände så fungerade hästen inte alls, tränaren envisades med att hästen kommer lära sig acceptera min hand om han inte kom undan. Hästen slängde med huvudet för ingenting och var otroligt bråkig i munnen men visst lyssnade han på mina förhållningar, han var ju så överraskad att inte kunna smågapa och låta det ta några steg innan han lyssande.

Det såg tränaren som bra men det gjorde/gör inte jag. Och det står jag fast vid nu, jag sätter inget annat än en engelsk grimma på och jag drar inte åt den mer än normalt. Vilket tränaren gnäller lite över då h*n tycker att min häst är tråkigt i munnen men jag som känner min häst vet att han lyssnar om jag rider rätt och han orkar.

Det handlar inte om att han springer en långsida utan att stanna, att han gapar hej vilt utan bara att han står emot lite när det blir jobbigt i övergångar/sidvärtsrörelser. Har alla andra situationer, inkl flertalet dressyrträningar, gått att lösa genom att lätta i handen och rida bättre med sitsen så tycker jag hoppningens markarbete oxå ska gå att lösa så. Men tränaren tycker att jag utöver bättre ridning ska kunna få en bättre reaktion i munnen. Vilket i sig är "rätt", men jag vet hur pestigt jobbig min häst lätt kan bli om man börjar fastna i handen och så bra rider jag långt i från att jag klarar ut honom om han börjar gå emot handen "på riktigt" (nu går han ju bara emot hjälperna överlag pga bristfällig ridning).
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Jag vet precis hur du känner! Jag har med flera tränare kommit till den punkten du nämner när plötsligt inget alls fungarer!
Och jag har också förbannat mig själv för att jag inte sa ifrån INNAN det gick så skit att hästen blev skitstressad och hoppningen blev "skadad"!

Bla så tränade jag hoppning för en A-tränare i många år med min gammelpålle. Vi gick från klarhet till klarhet och trots att 1,20 på tävling var max den hästen hade kapacitet för så tävlade vi 1,20! Tack vare tränaren!
Fick sedan en enormt begåvad unghäst, tränare blev då helt förändrad och det var övningar i stil med det du beskriver som till slut gav en oridbar, enbart stressad häst! Och jag tragglade på i många pass innan jag till slut insåg, DET HÄR GÅR INTE!! Och då hade jag kommit så långt att jag inte kunde traggla mig över en 0,90 bana på träning! :crazy:
Ny tränare, debuterade 1,10 med ett nedslag efter 3 månader och 1,20 med ett nedslag 5 månader senare.

Med det vill jag säga att du ska lita på din magkänsla! DU betalar och det är DU som kanske om du fortsätter för tränaren har en häst som inte hoppar alls till slut!
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Och förresten, tränaren kan aldrig tvinga dig till något. En gång sa jag tom att "nej jag vill inte, då åker jag hellre hem", då fattade tränaren att det inte var en väg jag tänkte gå.
 
Sv: Dumheter & trams, eller stress & förvirring?

Jo, visst har tränaren gjort att vi tagit makalösa kliv framåt under åren jag tränat för henne, absolut! Men sen känner jag att det är en sak att ha olika syn på nosgrimmor eller liknande.. Just nu känner ju jag att vi har helt olika syn på hela hästfilosofin eller vad man ska säga. Känns som att hon vill att jag ska vara ngn sorts hitler & hästen ska lyda min minsta vink hela tiden, annars är det till att bli förbannad & sätta på plats..
Jag är ju mer för att samarbeta, jag och hästen är ett team som ska klara en uppgift tillsammans.

Har tidigare haft lite skilda meningar kring diverse andra saker, typ bett och liknanade. Det tycker jag dock är ok och då är det lättare för mig att stå för min åsikt. Känns bara som det gått alldeles för långt nu.

Ska fundera några dagar till innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra, hur som helst måste jag ju prata med min tränare.. Får se vad som händer efter det, men just nu känns det nog mest som att jag kommer se mig om efter ngn annan.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 399
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 423
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 427
Senast: MimmiNO
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 353
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp