replica

Trådstartare
Jag igen:D

Iallafall, är som sagt hemifrånflyttad nu och saknar "min lilla foppe" (familjens hund) något så förbaskat. Så jag har funderat på att om ett par månader skaffa en egen hund.

Har diskuterat det lite med mina föräldrar då jag värdesätter deras åsikter, och de tycker absolut att jag ska vänta med det tills jag har studerat klart (dvs om tidigast 4 år!:crazy: :eek: )

Så till min fråga, tycker ni att det är dumt att skaffa hund när man studerar? Sambon jobbar 75% nu men får ev. en heltidsanställning i februari. Pengamässigt är det inga problem (såvitt vi vet nu).. Vi har dock inte bott i lägenheten en månad än, men som det ser ut nu har vi ungefär 5000 över i månaden.

Hundvakt har vi också de dagarna jag är i skolan och sambon jobbar.. Börjar inte plugga igen förrän i april:crazy:

Tankar och funderingar någon?;)
 
Sv: Dum idé?

Jag förstår att du saknar familjens hund, är man van att ha hund omkring sig så är det väldigt tomt utan!
Jag undrar hur mycket tid du kommer att ha för hunden om du ska studera? Det handlar ju inte enbart om att den inte ska behöva ligga ensam hemma - det är ju tydligen ordnat - utan mer om ifall du kommer att ha tid/ork att aktivera den? Och så är det ju det där med att man blir väldigt låst som hundägare, om man inte har någon som ställer upp som hundvakt ifall man vill åka bort t ex. Men det där vet du säkert redan? Jag ser att du är väldigt ung... du tror inte att det kommer att kännas jobbigt att ha hela ansvaret för hunden? Nu har du ju tydligen en sambo som kanske kommer att hjälpa till, men om man är så ung som du/ni så är det ju ofta svårt att veta om förhållandet kommer att hålla (inget ont menat med detta!)
 
Sv: Dum idé?

Sambon och jag har idag varit tillsammans i 5 år, så det är ett stabilt förhållande.
Jag hade det största ansvaret för hunden när jag bodde hemma. Att ha hund är en avkoppling för mig, visst ett stort ansvar - det är jag väl medveten om.

Sambons familj ställer gärna upp som hundvakt, hans mamma är sjukskriven/arbetslös så hundvakt finns alltid vid behov.

Min sambo är också uppvuxen med hund och är medveten om det ansvar som tillkommer.:)

Jag har studerat ett år redan och fann att jag hade mer tid än vad jag trodde över. Då hade jag, förutom det största ansvaret för familjens hund, även en häst som jag tog hand om ett par dagar i veckan. Så tiden tror jag inte blir något större problem, jag lever för djuren.;)
 
Sv: Dum idé?

Ifall allt är så ordnat som du beskriver så har jag bara en sak att säga: Shoot!:) Vad har du tänkt dig för ras?
 
Sv: Dum idé?

Jag har pluggat ett halvår nu med min snart 3-år gamla omplacering. Som jag skaffade när jag började plugga. Det fungerar utmärkt för mig, nu är ju han själv hemma när jag är i skolan (vana sen liten valp, på gott och ont) men du hade ju hundvakt så då är ju inte ens det ett eventuellt problem. Det har flera fördelar att ha hund när man är student.

*Nu är ju du ioförsig sambo men man blir inte ensam
*Man träffar en massa nya människor
*Man kommer ut och rör på sig varje dag, mycket!
*Man får en naturlig paus i pluggandet, vilket jag är övertygad om är hälsosamt framförallt inför tenta!

För mig var det en önskan om att ha hund, (brist på häst, roligare än katt) i kombination med att jag vet att jag måste röra på mig flera gånger om dagen för att kunna sitta i skolan, som gjorde att jag kände att jag kunde skaffa hund (i kombination med såklart att jag redan kände hunden och visste att han kunde vara ensam hemma och så)

Gör en budget och fundera sedan på vad du vill ha ut av det och sen tror jag du kan köra på!
 
Sv: Dum idé?

Jag är helt förälskad i collie då jag är uppvuxen med dem.. Tyvärr är de väldigt dyra i inköp så jag funderar på om det finns någon annan ras med samma mentalitet som är billigare?!
 
Sv: Dum idé?

Jag hade hund under hela min studietid och det fungerade superbra. Eftersom vi hade ungefär 4 h föreläsning/vecka och läste hemma så var ju hunden i princip aldrig ensam. Så från det perspektivet var det ju bättre då än nu när jag arbetar.

Däremot kan ju önskan att studera något år utomlands uppenbara sig, vilket det gjorde för mig. Men det blev tji med det eftersom jag inte kunde ta med mig hunden. Så mitt förslag är att du funderar över hur vad det är du vill göra under de närmsta åren och hur pass bra en hund passar in i dina planer.

Sett i backspegeln så skulle jag, trots att jag aldrig kom utomlands, ändå ha valt hunden! :D
 
Sv: Dum idé?

Jag tycker att man har MER tid och framför allt mer flexibel tid när man studerar, mot för när man jobbar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag och sambon blev i augusti fodervärdar till en underbar basset som heter Bosse! Perfekt "första hund", jag har haft hund innan och...
Svar
14
· Visningar
6 448
Senast: Gnist
·
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 810
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Efter att ha förlorat min älskade prinsessa för bara 3 veckor sedan, så har jag trots allt tagit ett beslut om att jag vill ha hund...
Svar
10
· Visningar
18 090
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag har bott hemma fram tills dessa att jag flyttade utomlands för att plugga nu en period. Kunde inte ta med mig min hund så hon har...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp