dum fråga

Seabaz

Trådstartare
En riktigt dum fråga, känns som jag borde veta men det gör jag faktiskt inte.

Det här med plastrong på tävling. Det är ju snyggt och så men VARFÖR?

Om man har plastrong, behöver man ingen traditionell tävlingsskjorta med vit krage under kavajen då? Eller är det meningen man ska ha både skjorta och plastrong?

Jag har alltid haft en rutig tävlingsskjorta med vit krage under min kavaj. Ingen plastrong... Är jag ute och cyklar då?

:o

:)

Sv: dum fråga

Kan inte svara på varför mer än att det är en gammal traditionsenlig klädsel. Ur vilken tradition den kommer har jag inte den blekaste aning.

När det har varit riktigt varmt ute har jag ridit i linne och plastrong under kavajen. Egentligen borde vål inte rutig vara helt tillåtet enl TR, eftersom det ska vara ljust i halsen. Men kan inte den korrekta formuleringen.

Jag har liksom aldrig tänkt så långt i och med att det finns ju hundra miljoner rutiga tävlingsskjortor med vit krage som säljs i alla ridsportbutiker. Och vad är det för mening med att göra snygga tävlingsskjortor om man gömmer dom under en plastrong?

Mom 221
Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong.

Så står det i TR. Jag har alltid trott att de rutiga skjortorna används av hoppryttare. Kanske om skjortan är ljus trots rutorna så är den ok.

Jag tolkar det som att det bara är själva kragen, den breda delen som sluter tätt intill halsen, som ska vara ljus. Jag har genom åren sett ett flertal ryttare rida med olika nyanser på skjortor, men med den breda delen vit, även på dressyrtävlingar på olika nivå.

Om man kikar på bilderna från WEG-dressyren så tycker jag minsann att Edward Gals skjorta är ljusblå. Är jag färgblind? :o

Oerhört svårt att säga, på en del bilder ser det ut så faktiskt. Men jag kanske också är färgblind? Men han rider i plastrong också? Gah, jag vet faktiskt inte :)

Jag tolkar det som att det bara är själva kragen, den breda delen som sluter tätt intill halsen, som ska vara ljus. Jag har genom åren sett ett flertal ryttare rida med olika nyanser på skjortor, men med den breda delen vit, även på dressyrtävlingar på olika nivå.

Precis så tror jag att regeln skall tolkas. Det är precis i halsen det skall vara vitt. Antingen, krage, slips eller plastrong.

Att det säljs snygga färgade tävlingsskjortor kan ju kanske bero på att det finns andra dicipliner att tävla i :) Du vet läskiga hinder och sådant :)

Jag har vanlig T-shirt eller linne under kavajen när jag använder plastrong. Eller så har jag skjorta som är ljusblå med vit stel krage.

"ljus polotröja eller ljus skjorta", då antar jag att man kan ha ljusblå också? Står ingenstans att den ska vara just vit.

Tänk om TR någon gång hade kunnat skriva klart och tydligt vad som gäller så det inte blir tusen olika tolkningsfrågor.

kl

Jag har läst någonstans att man hade plastrong när man krigade, som skydd. Sen kunde man använda den som bandage till skadade om man ville det. Så den har väl militärt påbrå, precis som dressyren som gren.

kl

Jag har läst någonstans att man hade plastrong när man krigade, som skydd. Sen kunde man använda den som bandage till skadade om man ville det.

:rofl::bow:

Det är ju helt underbart - det är alltså DÄRFÖR!!! Vi rider runt med första hjälpen runt halsen, alltså!

Min skjorta är rutig men fortfarande ljus tycker jag? Kragen är vit.
Jag har alltid ridit dressyr i den och aldrig någon som sagt nåt...

hagens_zinzano-10.jpg

Men min fråga var mest, visst täcker plastrongen halsen och "det öppna i kavajen"?
För då kan jag ju ha en knallröd t-shirt under kavajen om jag vill? Eftersom jag inte tävlar regelbundet tänker jag inte köpa en tävlingsskjorta för 1000kr som är bekväm. Den skjortan jag har och har haft nu är en billig en men inte jättebekväm så därför vore ju en t-shirt mer bekvämt under + en plastrong? :idea:

Det beror ju på vad man har för plastrong, vissa små pluttplastronger man kan köpa täcker inte. Men kör man på en ordentlig sådan man knyter själv så täcker den, jag skulle kunna rida med linne utan att det syntes.

:rofl::bow:

Det är ju helt underbart - det är alltså DÄRFÖR!!! Vi rider runt med första hjälpen runt halsen, alltså!

Javisst bra att ha, man kan snyta sig i den också. Söker man på wikipedia får man upp följande

Plastrong eller plastron kan syfta på
ett plagg besläktat med slipsen, se plastrong (kravatt)
ett skyddsplagg inom fäktning, både fäktsport och annan
Man fäktades ju även till häst emellanåt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plastrong

precis som anledningen till att vi sitter upp från vänster sida är för där hängde sabeln förr i tiden. Så en hel del i ridsporten kommer faktiskt från den tiden folk stred till häst
Också från wikipedia
Den nuvarande ridsportens dressyrridning är en klassisk ridning som har sin grund i militärens krav på praktisk ridning från 1800-talet. Men i grund och botten härstammar all slags ridkonst från Xenofons läror under antiken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ridkonst

Så egentligen sysslar alla vi hästmänniskor med riktigt antika grejor, vi är antikexperter hela bunten :rofl:

Senast ändrad:

Men min fråga var mest, visst täcker plastrongen halsen och "det öppna i kavajen"?
För då kan jag ju ha en knallröd t-shirt under kavajen om jag vill? Eftersom jag inte tävlar regelbundet tänker jag inte köpa en tävlingsskjorta för 1000kr som är bekväm. Den skjortan jag har och har haft nu är en billig en men inte jättebekväm så därför vore ju en t-shirt mer bekvämt under + en plastrong? :idea:

Det kan du säkerligen göra så länge plastrongen täcker. Jag tävlar i princip alltid med svart tröja under kavajen och har ett skjortbröst som täcker kavajens "öppning" (jag erkänner att jag inte orkade komma på ett bättre ord).

Om du vill ha bekväm och billig klädsel så kan du ju köpa en vit polotröja. Borde gå att få för någon hundring.

skjortbröst var smart! det ska jag införskaffa :)

svea: det var också en variant, tack :)

precis som anledningen till att vi sitter upp från vänster sida är för där hängde sabeln förr i tiden.

*kl*
Faktiskt inte. Det går lika bra att sitta upp på vilken sida som helst när sabeln hänger på sadeln. Men på 1600-talet och tidigare var det vanligt att ha ett gehäng så att man bar sabeln eller värjan själv. Då är det jäkligt opraktiskt att sitta upp på "fel" sida. Sen var det faktiskt så att artillerister ( som red på högerhästarna i spannet som drog kanonerna ) alltid satt upp på högersidan.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat