Dum fråga om mark

Tibialis

Trådstartare
Vi har köpt ett hus med 1ha mark, det visade sig att bonden som lånar marken året ut (ej arrenderar) har sått korn på marken. Jag vill ha gräs på marken för jag ska anlägga en hundträningsplan där, hur går vi tillväga? :o

(Vi har inte tillträde än på ett par veckor och jag har inte fått numret till bonden än heller).
 
Fråga säljaren vad som är avtalat om återlämnandet.
Har talat med säljaren nu och de har inte avtalat något om vad som ska ske vid återlämnandet. Hen tyckte vi skulle prata med bonden och bestämma vad som ska ske. Har inte numret än så jag får vänta med att kontakta honom, men vad är rimligt? :confused:
 
Har talat med säljaren nu och de har inte avtalat något om vad som ska ske vid återlämnandet. Hen tyckte vi skulle prata med bonden och bestämma vad som ska ske. Har inte numret än så jag får vänta med att kontakta honom, men vad är rimligt? :confused:
Om en månad eller så, så är det dags att skörda marken. Att anlägga hundträningsplanen, (antar att det ska vara en gräsyta?), lär innebära att man åtminstone måste harva och så in gräs, som inte kommer att ha etablerat sig (alltså fungera att använda) förrän till nästa säsong (år) i alla fall.

Håll dig vän med bonden! Prata med honom, låt honom få skörda sitt korn när det är moget, och be honom att hjälpa dig med att med sina maskiner planera marken och så "gräs" efter skörden.

Om du tvingar honom att ta bort en nästan färdigvuxen gröda, så lär han bli väldigt sur, och dessutom så riskerar han att förlora både den nytta (inkomst eller foder), som kornet skulle ge, OCH dessutom att förlora EU-bidrag, kanske inte bara för den markplätten, utan även att få straffsanktioner runt gårdsstödet, och din hundträningsplan kommer inte att vara färdig i höst ändå, om du inte lägger jättepengar på själva anläggandet och dessutom köper färdig gräsmatta.

Bonden kanske har en gräsbevuxen träda i närheten, som du kan använda tills hundträningsplanen är färdig? Om bonden får ha kvar sin gröda, kan han nog vara dig behjälplig med att klippa/putsa den plätten så att den blir användbar för dina syften.

Det är nog ingen bra start på att flytta till ett nytt boende, att riskera göra sig osams med folk...
 
Om en månad eller så, så är det dags att skörda marken. Att anlägga hundträningsplanen, (antar att det ska vara en gräsyta?), lär innebära att man åtminstone måste harva och så in gräs, som inte kommer att ha etablerat sig (alltså fungera att använda) förrän till nästa säsong (år) i alla fall.

Håll dig vän med bonden! Prata med honom, låt honom få skörda sitt korn när det är moget, och be honom att hjälpa dig med att med sina maskiner planera marken och så "gräs" efter skörden.

Om du tvingar honom att ta bort en nästan färdigvuxen gröda, så lär han bli väldigt sur, och dessutom så riskerar han att förlora både den nytta (inkomst eller foder), som kornet skulle ge, OCH dessutom att förlora EU-bidrag, kanske inte bara för den markplätten, utan även att få straffsanktioner runt gårdsstödet, och din hundträningsplan kommer inte att vara färdig i höst ändå, om du inte lägger jättepengar på själva anläggandet och dessutom köper färdig gräsmatta.

Bonden kanske har en gräsbevuxen träda i närheten, som du kan använda tills hundträningsplanen är färdig? Om bonden får ha kvar sin gröda, kan han nog vara dig behjälplig med att klippa/putsa den plätten så att den blir användbar för dina syften.

Det är nog ingen bra start på att flytta till ett nytt boende, att riskera göra sig osams med folk...
Självklart ska han få ta in sitt korn, aldrig haft en tanke på något annat :) Det jag funderade över var hur man "gör om" det från kornodling till gräs, och det svarade du ju på, och vad som är rimligt att be bonden om tex fråga om han kan så in gräs när han är färdig för i år. Ursäkta om jag uttrycker mig dåligt. Vad kostar det att så gräs på 1ha?
 
S
Självklart ska han få ta in sitt korn, aldrig haft en tanke på något annat :) Det jag funderade över var hur man "gör om" det från kornodling till gräs, och det svarade du ju på, och vad som är rimligt att be bonden om tex fråga om han kan så in gräs när han är färdig för i år. Ursäkta om jag uttrycker mig dåligt. Vad kostar det att så gräs på 1ha?

Vad det kostar att så in gräs, beror på hur mycket "underarbete", som måste göras. Har du riktig tur, så har bonden sått in en vall samtidigt som kornet, och då är din blivande hundträningsplan redan klar...

Om man tänker sig en yta som ska ha ett rimligt slitstarkt gräs, som kan, men inte behöver klippas så ofta, så kan man göra något som liknar en betesvall för t.ex. hästar, men som klipps/putsas ofta.

En yta som innehåller mer än bara "gräsmattegräs" är trevligare att titta på och enormt mycket bättre för den biologiska mångfalden, och 1 ha, är ca 2 fotbollsplaners storlek (väldigt stort), du kanske inte vill hålla hela ytan kortklippt, utan vill variera med några ytor som klipps bara en eller ett par gånger per säsong, och då är blommande ängsväxter både vackert och biologiskt nyttigt. Tänk fjärilar, sånglärkor och andra trevliga inslag.

Vad man alltid behöver tänka på:

Dränering, ska ytan vara användbar under många år, och även höst och vår, när det är blött i marken, så behöver dikena fungera rimligt väl. Om bonden odlar spannmål, så borde det nog vara OK, men fråga bonden om marken har något dräneringsproblem på någon delyta.

Gödsla! Be bonden att gödsla med något lämpligt som hen har tillgängligt! Gödsling gör att gräset kommer igång ordentligt. Kostnad som nedan (=en runda med traktor +redskap), plus priset för gödningsmedlet. Jag har ingen aning om vad konstgödsel kostar, är KRAV-bonde...

Marken kan behöva plöjas efter skörd, kostar från ungefär en tusenlapp och uppåt, knappast mer än 2000 kronor. Bonden tar betalt per timme, så ett slätt gärde utan åkerholmar går fortast och blir billigast.

Ibland så kan det räcka med någon form av harvning, kanske med två olika redskap (=två rundor), pris som ovan per körning. Efter harvning kan man behöva plocka sten som kommit upp, det får man göra själv, skottkärra och händer är lämpligaste verktyget.

Sådd av frö, i lämplig sortblandning, för att kunna klippa och röra sig på. En vallblandning för bete, med bl.a. vitklöver och rödsvingel i, blir slitstark, klippbar och torktålig, och fröerna kostar kanske 1000-2000 kronor för en hektar. Köp till lite trevliga örter och blommande växter för att blanda i, så blir det vackert också!
Tillkommer priset för att köra med såmaskin, =en runda till med traktor + redskap.

"Gräsfrö", för gräsmattor är offantligt mycket dyrare per ytenhet än vallfrö, och när den säljs "konsument" så är det svindyrt: det här exemplet: http://www.granngarden.se/Granngården/Gräsfrö-Granngården-Villafröjd,-15-kg/p/1185959, skulle kosta 19.000 kronor för bara fröet till en hektar mark!
Så ta hjälp av bonden för att handla vallfrö istället! Jag rekommenderar "Olssons frö" som har lite intressantare sorter än de vanliga, när du vill göra något speciellt.

Efter sådd, så ska ytan vältas, det går mycket fortare än att plöja, harva eller så, så det kostar max 1000 kr. Vältningen görs av två orsaker: dels för att se till att fröet, som sås på ytan, får ordentlig kontakt med jorden, och dels för att trycka ner stenar som sticker upp och kan skada klippmaskiner av olika slag.

Totalkostnad kanske uppemot 10.000 kronor.

En hektar är för stort för att köra manuellt (handredskap), men kan du låna maskiner (traktor + redskap) för att köra åtminstone delvis själv, så blir det billigare.

Sedan är det bara att vänta på att det växer, och skaffa sig åkklippare, ATV med klippdäck eller traktor och betesputs för att klippa ytan...
 
"Gräsfrö", för gräsmattor är offantligt mycket dyrare per ytenhet än vallfrö, och när den säljs "konsument" så är det svindyrt: det här exemplet: http://www.granngarden.se/Granngården/Gräsfrö-Granngården-Villafröjd,-15-kg/p/1185959, skulle kosta 19.000 kronor för bara fröet till en hektar mark!.
Det är väl egentligen för att man sår ut mycket mer frö om man vill anlägga en gräsmatta? Per kg skiljer det sig nog inte så mycket mellan olika gräsfröer.
 
Weibulls Horto säljer också olika typer av gräsfrö och priset var sist jag köpte mindre än hälften av vad granngården tog :)
 
Vi har köpt ett hus med 1ha mark, det visade sig att bonden som lånar marken året ut (ej arrenderar) har sått korn på marken. Jag vill ha gräs på marken för jag ska anlägga en hundträningsplan där, hur går vi tillväga? :o
(Vi har inte tillträde än på ett par veckor och jag har inte fått numret till bonden än heller).
Håll tummarna för att bonden har sått in vall. :) Du kommer behöva köra över med en betesputs ett par gånger/säsong med.
Jag tror inte att jag hade brytt mig om att så in gräsmattefrö. En apportplan behöver väl inte vara en som en golfgreen?
Kanske hade jag då gjort i ordning en mindre yta till det och inte köra ren gräsmatta på hela hektaret.
Odla relationen med bonden. :) Guld värt för den som inte har egna maskiner.
 
Några tankar kring upplägget. Sår ni in vall efter årets skörd är det nog inte säkert att den går att använda nästa sommar. Det beror på hur gräset etablerar sig. Även om ni inte sliter lika hårt som hästar, kan det behövas ända till 2017 innan den är OK.

Gräs är bra inte minst för att binda lera/underlag. Att så in gles vall kan alltså göra att det tar längre tid att få ett underlag som håller ihop och inte en lerig plan med lite grässtrån.

A & O är tät putsning och bra gödning för att få vallen att etablera sig. Fröblandning låter jag vara orekommenderad, det kan säljarna bättre. Viktigt är att så långt som möjligt beskriva vad ni vill ha ytan till.

Ettårsgräs kan vara bra att så in i, det ger en snabbväxande skyddsgröda för den långsiktiga vallen som utvecklas långsammare.

Håll er väl med bonden, ni kommer behöva honom för både gödning, putsning och ev. övrig skötsel. Och kanske snöröjning?
 
Sen men ändå, uppdatering!
Har talat med bonden och vi gjorde en bra deal. Han hade redan sått in gräs (mäklaren hade nämnt för honom om våra planer, vet inte om gräset var insått tidigare men iaf) och om det inte tog sig som det skulle (var ett ställe som var lite torrare på ett ställe av marken) skulle vi höra av oss så skulle han slå på mer. Vi kom överens om att jag skulle lämna ca 10m ostängslat längst bort på min mark så han lätt kunde passera till nästa fält med sin traktor (han sköter marken på båda sidor om min). Så vi är förhoppningsvis nöjda båda två :) Han skulle höra av sig när han var klar med årets skördande så vi kunde börja stängsla mm.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 557
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 429
Senast: skiesabove
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 258
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp