Dum fråga: Överlinjen!/ Överbyggd

finapina

Trådstartare
Jag fattar inte dethär med uttrycket " överlinjen". Var är den? Vad kollar man på?Samma sak med uttrycket överbyggd?Finns det ngn bra bild?Ursäkta korkad fråga....
 
Sv: Dum fråga: Överlinjen!/ Överbyggd

Överlinje är enkelt uttryckt att hästen länger halsen framåt nedåt och ryggen kommer upp. Sen kan man öka samlingsgraden men man ska behålla den långa överlinjen i högre form så att hästen kan jobba korrekt med ryggen.
Knäcker hästen nacken, går bakom lod eller som en stjärnkikare så kan den inte jobba med lätta luftiga framåtgripande rörelser där även bakbenen är aktiverade. Den har tappat ryggverksamheten och går i en spänd form och för hästen jobbig form.
Har ingenting med att hästen är överbyggd vilket betyder att korset är högre än manken dvs hästen är byggd i nerförsbacke.
Man vill ha hästar byggda i uppförsbacke då dom är mer "ridbara" och har lättare att sätta under sig bakbenen.
 
Sv: Dum fråga: Överlinjen!/ Överbyggd

Det var en bra artikel ang extriör. Hade nog hellre sett riktiga hästar än mindre bra teckningar.
Jag var mer inne på att rida hästen med lång överlinje vilket man kan göra på alla hästar även om det är lättare på en häst med bra extriör.
 
Sv: Dum fråga: Överlinjen!/ Överbyggd

Överlinjen går från hästens öron till svansen.

Överbyggd betyder att korset är högre än manken.
 
Sv: Dum fråga: Överlinjen!/ Överbyggd

Tack! Jättebra svar! Aftonbladets artikel redde ut mkt. Tusen tack! Vad skulle man göra utan buke?
 
Sv: Dum fråga: Överlinjen!/ Överbyggd

Överlinjen är den övre gränsen av hästen siluett, kan man säga.

Generellt vill man ha en rundad och liksom uppburen överlinje, med en rund och välmusklad rumpa och hals.
Motsatsen, en "sämre" överlinje, kan vara en kort hals som är lite dåligt musklad och "buktar nedåt" framför manken och med ett toppigt kors.

Överlinjen går att förändra med foder och träning, och det är överlinjens form man oftast beskriver när man pratar om hästens arbetsform.

En överbyggd häst är högre över korset än över manken. Hästen lutar liksom framåt. Vanligt på unga hästar som kan växa på höjden bara fram eller bara bak periodvis, men även vuxna hästar kan vara överbyggda. Vissa går att påverka med arbete och muskelsättning.
 
Sv: Dum fråga: Överlinjen!/ Överbyggd

Håller med, tror det fanns en bildtråd på Buke förut ang just överlinjen och hur olika den kan se ut.
Tänkte dock att TS bhövde veta vad överlinjen var INNAN man börjar rida den:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
973
Senast: Red_Chili
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 774
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 495
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp