Dum eller extremt dominant?

S

sosk

Hej!

JAg vill ha tips och råd från dig som råkat ut för liknande saker som jag och tala gärna om hur det gick för dig.

JAg har haft en valack sedan augusti förra året som nu är 6 år och jag har fått kämpa ordentligt med honom. HAn var hingst till han var 4 år och jag tävlar honom i hoppning med målet på MSV klasser. Första 3 månaderna fick jag honom knappt från stallplan, han vägrade gå och gick man på honom kastade han sig ner i diken och reste sig och till slut fick jag hoppa av och leda honom för att vinna.. En gång gick vi omkull i ett dike. Men jag är envis. Till slut kom jag på knepet att börja rygga honom för att komma vidare eller bara stå och vänta 20 minuter. Sedan dess har det blivit bättre!

När vi rider dressyr kan det gå superbra, medan andra dagar kan han bara kasta sig handlöst åt sidan när han tröttnar och lägger jag på skänkeln då reser han sig rakt upp.. så bråkar han en stund och sen är det bra, medan andra dagar kan han hålla på så på samma ställe varv efter varv. Nu har han inte gjort så heller på jättelänge efter mycket kämpande.

Hopptränar vi skall han alltid tvärnita första två sprången och kasta sig handlöst åt andra hållet och senare går han som en klocka hur högt det än blir och han är totalt orädd på hinder. På tävlingar tittar han inte ens på saker som vattenmatta, grindar, murar och andra "tittsaker" och har aldrig stannat på en tävling, medan han på hemmaplan kan verka livrädd för minsta lilla grej som är ny.

Har precis haft en period då jag trodde att allt var på väg bort eftersom han varit så mkt bättre under våren, kan rida ut själv utan problem och han har inte tvärnitat någonting för att försöka vända hem, fram till för 2 veckor sedan ... Han fick vila nästan 2 veckor pga. ett sår som orsakat svullnad i benet. Nu är han igång fullt ut igen och vi är vips tillbaka på noll igen och han kastar sig handlöst åt alla håll när vi ska rida ut och jag måste ibland rygga 200 meter för att ens komma vidare och så går det bra 300 meter och så börjar han bråka igen ... Tur att jag är envis och lyckas behålla lugnet men ändå .. det är en kämpig häst och ibland är jag helt uppgiven när han varit som värst och jag undrar ibland om det någonsin kommer släppa. *suck*

Han bråkar aldrig med mig när jag hanterar honom vid handen, han följer mig som en hund och är jättekelig, lätt att lasta, lyder minsta vink när jag ber honom flytta sig och stanna osv ... men att rida kan han vara ett monster ....

Hur skall han sluta med alla dessa våldsamma reaktioner?

Sv: Dum eller extremt dominant?

HEj!

Jag har en häst-naprapat som kommer en gång i månaden och han har inga låsningar eller ont, inte mer än träningsvärk ibland. Jag är med på tränigar regelbundet och då beter han sig sällan på detta sättet och när han gör det tycker dom bara att han är dum och jag ska gå på honom och då exploderar han och sedan har jag en häst som är stressad resten av träningen och svettas och hetsar upp sig och de tycker att han "får rutin" och "får styrka" med tiden .. men tiden bara går ...

Om du har kollat igenom honom och han inte har ont och funkar bra på tävling och så är det nog bara dumheter han har för sig.
Eftersom han blir sämre av att du blir arg på honom får du helt enkelt vara tålmodig, inte ge upp och vänta ut honom. Jag tycker du gör helt rätt när du ryggar och väntar- även om det tar lång tid så ger han upp tillslut. Jag vet att det inte är roligt att rida när han håller på så men jag kan endast påstå att med tiden blir det bättre och han kommer att hålla på mindre med dumheterna.
Det kan ju vara så att när han äntligen la av (var det under våren?) så var han riden ordentligt och tappat extra energi samt funnit i sig att du bestämmer- dock när han stod två veckor fick han mycket extra energi i kroppen och därför orkade han hitta på dumheterna igen.

låter precis som min häst!!!!(inte allt men en del):)...han är också extremt krävande och gör precis som du beskriver att din häst gör när du hoppar. På träning stannar min häst ganska mycket och är väldigt tittig men så fort det är tävlngsdax så hoppar han allt, murar, grindar och andra tittiga hinder....:).....kräver jag för mycket i markarbetet kan han både resa sig och bocka och han är även ganska dominant i hanteringen från marken. Jag har dock tagit hjälp av kiropraktor och allt har blivit mycket bättre. JAg har även börjat ge honom magnesiumtillskott som har lugnande verkan och det funkar super:) :) kämpa på!

Glöm inte att hästen är ett flyktdjur och hela tiden tränar sitt flyktbeteende. Om han inte haft någon stimulans = något att fly ifrån så sjunker hela tiden "ribban" för vad han kommer fly ifrån.

Så har han för mycket lugn och ro i hagen så tar han kanske ut sitt "flyktbehov" på annat.

Han kan även ha lärt sig olika "jag-tycker-det-här-är-jobbigt-så-nu-gör-jag-något-så-jag-slipper" knep hos tidigare ägare.

Gratulerar, du har massor med roligt arbete framför dig. Var konsekvent och utveckla ditt ledarskap, läs böcker och hitta på övningar som steg för steg tränar bort oönskat beteende.

Hej!

Du upplever att magnesium fungerar, på vilket sätt? Har också läst att det skall lugna men jag vet inte hur?

Blir bara så trött ibland av att han stressar upp sig för ingenting och stirrar på marken hela tiden utan att det ens finns någointing där .. helt beredd på at något skall anfalla :-)

Man rider ju 7 dagar i veckan och då väger inte att det går bra på tävling 2 ggr per månad upp det tyvärr ... känns trist att konstant behöva rida i ridhus för att lösa problemet men det är enda stället han är helt avspänd på ... :-)

Hej!

Jo det är en magkänsla jag har haft ett tag. Att han bara försöker skrämma mig och att det är ett inlärt beteende från tidigare ägare ... att han kommit undan då eftersom de verkade dalta rätt mycket med honom. Han kastar sig så vårdslöst och plötsligt att man hela tiden är nära att flyga av.... svårt bara att hitta en lösning på situationen eftersom att bli arg bara blockerar honom och han blir näst intill farlig .... jag får vråla och använda rösten mycket och visar att jag blir förbannad med ord sedan bara vara envis och rygga honom förbi stället han vägrar gå förbi utan att kasta sig tillbaka... sen går det bra ett tag .. tills han hittar en ny orsak 600 meter längre bort ... ibland kan jag få rygga en halv ridtur bara för att få vinna ... så trist ...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama