Duger lucernpellets till en fånghäst

tott

Trådstartare
Skrev ett inlägg i en annan lucernfråga här intill, men har ändå en separat liten fråga.
Dilemmat är att lucernhacket är slut i lantbruksaffären och det verkar vara svårt att få tag i mera från Krafft.
jag vet att näringsvärdena är de samma för hack och pellets, men konsistensen är ju väldigt olika.
Jag blev tipsad att ge lucernhack till min fånghäst...men vad gör jag nu :confused:
Kan man ge pellets + lite halm för att hästen ska få i sig mera strå eller :confused: :confused: :confused:

Hjälp mig någon :bow: :bow: Bråttom!
 
Jag har två shettisar och de har ju stor tendens att få fång. Jag har blivit tipsad från många håll att lucern är bra och grovt hö. Jag ger mina lucernpellets, men det är ju viktigt att blöta upp det.

Nu har inte mina hästar fång. Men fånghästar ska helst inte äta något spannmål och då är havren värst.

Så köp du pelletsen och ge dem rejält grovfoder så att de har något att arbeta med.
 
Det är väl stärkelsen (som t.ex. havre är rätt god på) som man ska undvika när man har fånghäst?

Jag har iaf hört att lusern ska vara ganska lågt på stärkelse och innehållet är ju detsamma i hackat strå som pelletsen. Glöm inte att blöta pelletsen så den fär svälla innan du ger den bara! :)

Men behöver du höja stråfodergivan är det ju hacket du ska försöka komma över.
 
Hej Tott, lucern innehåller 15g stärkelse / Kg foder.
En annan fördel med lusern är att den innehåller mycket lysin vilket är en lättsmält aminosyra.
Jag ger inte mina hästar spannmål bara hö/lusern och är därför lite rädd att de inte ska ha tillräckligt metionin men det finns ett antal tillskott om man vill ge.
Jag ser på mängden jag mockar ut varje dag att mina hästar får tillräckligt med fibrer trots att de äter pellets :D.
 
Tack för era svar.
Jag blir fr.o.m idag tvungen att ge pellets, men lantbruksaffären borde få in hackad lucern på onsdag igen. Då tar jag stora bilen och köper MÅNGA säckar och kommer i fortsättningen alltid att ha minst en säck i lager.
:smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 012
Senast: Kodiak
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 430
Senast: Farle
·
Foder & Strö Jag har en ponny som hade lättare fång i höstas. Hon var då lite överviktig och gick from midsommar och hela hösten på en gammal...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: Ylva86
·
G
Foder & Strö Har fått veta att vårt hö innehåller 1/3 smältbart protein av vad det borde... Håller nu på och lär mig om proteiner samt olika sätt att...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: Bucus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp