Dubbleslag

Flummflicka

Trådstartare
Kan det finns någon som helst annan orsak än hovbensrotation när en häst går med dubbelslag?

Shettisen min gör det på alla fyra... är för övrigt pigg, glad och busar och har sig. Men går som sagt med dubbelslag på alla fyra. Detta har kommit lååångsamt. Vad jag fått lära mig är dubbelslag = hovbensrotation men brukar de inte ha andra symtom då också?

:confused:

Sv: Dubbleslag

kan bero på stelhet också. tex om hästen är stel i bogen så kan den gå med dubbelslag pga benet inte sträcks ut ordentligt. låter dock lite skumt att det är på alla fyra benen.... felverkad?

Okej... lite stel i allmänt är han, har börjat gett han glukosamin och det har faktiskt blivit bättre. Men som sagt återstår fortfarande dubbelslag i alla fyra. Köpte han i februari och har bytt hovis så det har nog ändrats lite i fötterna, dock ser dom fina ut tycker jag och veterinären med. Men han blir bättre direkt när han är nyverkad.

I somras var han lite konstigt, stel och ramlade omkull en gång. Vi funderade på fång och han fick metacam, men varken hovis eller vet trodde att det verkligen var fång. Metacamen hjälpte en del ( mest såg det ut som han inte gick lika stelt ), men efter det har det stått still. Varken blivit mycket bättre eller sämre.
Och för övrigt är han ju som sagt pigg. Och det blir lite bättre när han rör på sig = promeneras.

Tack för svaret! :)

kan också vara så enkelt att hovslagaren har verkat för lite på trakterna

svårt att säja utan att se hästen

Men hur ser dubbelslag ut egentligen? Är det när de sätter ner trakten före tån?

Men hur ser dubbelslag ut egentligen? Är det när de sätter ner trakten före tån?

Jag vet inte heller riktigt hur dubbelslag ser ut men jag undrar: inte ska väl hästen sätta ner tån före trakten? Eller jag kanske missuppfattade dig?

Till alla, speciellt hovisarna: Vad är det mest korrekta sättet för en häst att sätta ner hoven? Platt på som en pannkaka med hela hoven samtidigt eller med trakten något före?

Att jag undrar är för att jag faktiskt ser skillnader på olika hästar. En del sätter ner väldigt platt och andra ser man tydligt att trakten kommer först. :confused:

Ja, han sätter tydligt ner trakten före tån. Något som jag bara sett hos fånghästar förut eller hästar med hovbensrotation.

Försöker få tag på vet, tänkte hon skulle få komma ut och kika.

Tack för era svar, möjligen får jag väl kanske försöka hitta en annan hovis, alternativt se om hans gamla hovis även håller till i dom här trakterna och kanske vill ta sig ut och verka honom.

Men först får nog veterinären komma ut och säga sitt.

Tack igen! Känns som att det kan finnas hopp och inte måste vara hovbensroration. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: Lavinia
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 241
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• dubbla efternamn?
  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CCIX