dubbla tyglar

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Jisses, red på pelham idag med dubbla tyglar (har inget behov av hävstången så länge hon är lugn. Vill ha den som "starkare" alternativ när hon blir pigg) Men det var inte lätt att hålla iordning på dessa tyglar :p . gick bra i skritten för då lät jag tyglen till "stången" vara slapp och hade bara kontakt med munnen på övre tyglen. Men sen när jag skulle samla och trava. tjolahopp o så hade jag trasslat in allt :p Ne, så farligt var det kanske inte men jag vill ha tips. Hur håller man lättast två tyglar. Nu höll jag översta tygeln löpande mellan ring och långfinger och den nedre löpande mellanring och lillfinger...hur ska man ha dem?
tacksam för alla svar o tips :bow:

vet inte om tråden ligger fel men eftersom många inom dressyren rider med dubbla tyglar så föll de naturligt att lägga den här.

Sv: dubbla tyglar

Jag har den översta tygeln som vanligt och stångtygeln mellan ring och långfingret för att undvika att inverka med stångtygeln för mkt. Har du stångtygeln längst ner får du mest inverkan på stången.

Jag brukar ha ena tygeln mellan ringfinger o lillfinger och andra löper rakt genom handen. Dock rider jag på kapson o bett :D

Ok. ska testa det. Nu när du säger det så är det ju självklart att det blir mer ridning på stången :o. Dock hade jag den lösare hela tiden men de blir ju ändå lite. :bow: för alla svar

antingen gör du som fio skrev...
eller som merzedesBenz --> den understa tygeln mellan ring och lillfinger, den översta tygeln genom hela handen (altså in under lillfingret)

man kan oxå hålla den översta tygeln som en vanlig och den nedersta tygeln bara runt långfingret- detta för att undvika att ändra längden och ta mer än tänkt i stångtygeln... tycker själv detta känns hemskt konstigt och märkligt att hålla så, men vissa trivs säkert med det;)

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Utrustning Min halvblodsherre blir lite busig när vi strosar omkring i skogen barbacka och då har jag valt att börja använda pelham så jag har nåt...
2
Svar
20
· Visningar
6 208
Senast: CassaMy
·
Utrustning kan det vara en fördel att rida med dubbla tyglar än delta på pelham, då tänker jag främst att det då är lättare att reglera så att man...
2
Svar
30
· Visningar
2 740
Senast: askungen
·
S
Utrustning Köpte två olika bett på Globenmässan, ett pelham och ett kimblewick.. Ska nu sälja ett av de(OBS! detta är ingen annons!!) Jag har...
Svar
4
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar