Dubbla täcken

BernT

Trådstartare
Blir det varmare av att man har dubbla täcken ute? Tex 300 g stalltäcke + 400 g utetäcke (på vintern vid många minusgrader).
Eller är det bättre att bara ha ett täcke?
Måste ju vara bekvämare om inte annat med bara ett täcke.
Vi är några i stallet som funderar på att ha en täckesbytesgrupp på morgonen eftersom det inte ingår i stallet.
Men jag är lite kluven till hur jag ska ha det.
Så vad är bäst?

Sv: Dubbla täcken

Det måste ju bli varmare men jag tycker det verkar obekvämt för hästarna. Måste bli tungt och och otympligt...
Jag skulle välja ett tjockt, kanske med hals om hästen är frusen.
Men jag tror inte de lider av att ha dubbla egentligen utan det är nog lite av en fix ide hos mig...:p

Ett 400g täcke, värmer mer än 200 + 200g. Dock tror jag många har dubbla av smidigthetsskäl. Ett inne och så slänger man på ytterligare ett ute. Då slipper man BYTA täcken det blir bara att ta av eller på.

Vilken häst behöver 700 gram fyllning??? :eek:

För att underlätta för stallägaren har jag -när jag haft en häst som behövt stalltäcke- haft ett 200 grams täcke på över natten, och sedan ett ofodrat regntäcke att lägga på över det vid utsläpp. Funkar utmärkt!

Har det blivit riktigt svinigt kallt, typ 25 minusgrader eller liknande har jag hängt fram ett 200 grams vintertäcke att lägga på över stalltäcket istället. Vet egentligen inte om det behövts, men det kändes bra för mig iaf... ;)

Vilken häst av denna värld behöver 700 g utetäcke vid våra svenska, mildra vintrar?

Ha ett termotäcke på hästen och släng över ett regntäcke på morgonen istället?

Min har 300 + 400 när det är runt 15 minus.
när det är mildare har han antingen 200 + 200 eller 200 + 100.
Men jag funderade på om han skulle bara utetäcket ute och stalltäcket inne.
Slippa ha dubbelt.

Det har vid försök visat sig att det ger sämre effekt med flera täcken än ett tjockt. När de läggs på varandra trycks fyllningen ihop vilket gör att det blir mindre luft i fyllningen = mindre värme. Det är luften i fyllningen som ger den stora värmevinsten.
Sen är det sällan som det behövs så mycket täcken. Jag har haft när det är 25-30 minus dubbla täcken. Och helhals enbart om hästen är helklippt när det är som kallast.

Jag har aldrig dubbla täcken, eller jo har haft ett thermo+ regntäcke 2 gånger på min häst. Tycker det blir fruktansvärt obekvämt för hästen och tungt! Bara ett täcke väger flera kilo, tänk då två eller tre som vissa har, onödig belastning anser jag. Om man inte orkar byta täcke på sin häst kanske man ska satsa på en annan sport. Det finns vintertäcken som är 4-500 gram varma, tycker det räcker i dom flesta fall om det inte är 20 minus, eller hästen är extremt frusen.

Fast anledningen till att det inte byts i mitt stall är att jag går i skolan, alla andra jobbar.
Och det är 25 + hästar så det är många täcken att byta för den anställda som fixar morgonen.
Men min pappa har valt att sluta jobba numera (så nu är han hästskötare åt mig ;) ) så då kan han åka upp varje dag och byta på våra 2 hästar.
Att säga att man ska byta sport är väl att ta i kanske.

Jag skulle säga, om man har en frusen häst, ett täcke och mycket grovfoder!
Har inte läst så noga, men har man ett väl passande täcke som är lagom tjockt kan man slänga på ett regntäcke över när hästen går ut. Om man vill ha det enkelt, eller om det är någon annan som täckar på/av hästen åt en.

Annars är det bättre att byta om man har möjlighet, det blir så bylsigt med dubbla och jag tror inte hästarna uppskattar det så mkt.

Senast ändrad av en moderator:

De blir inte varmare men lite obekvärmare för hästen.
Jag väljer själv att ha 2 täcken på mn häst.
Han är inackorderad och de som sköter tar antingen av ett täcke eller på ett täcke.
Jag tror inte att de är så hemskt för hästen att bära 2 täcken om de är bra passform och av god kvalitet, alltså lätta fina täcken.

Själv har jag stalltäcke + regntäcke eller vintertäcke 200g över. Beror på hur kallt det är.

När jag hade hästar hemma så hade jag oftast bara ett täcke på dem. Min häst som har tydliga åsikter sa inte ifrån då han hade lätta dubbla täcken på sig.

Senast ändrad av en moderator:

Var inte riktat till dig att du skulle byta sport, jag menar om man inte byter täcke för att man inte orkar, så ska man hålla på med något annat. Sen så vet jag att om man är inackorderad så är det ett stort problem, vet inte vad jag skulle gjort, vill verkligen inte ha dubbla täcken.
Jag skulle i sånt fall beroende på stalltemperatur haft ett 200 grams + 150-200 gram. Tyvärr får man anpassa sig mycket när man är inackorderad.

Varför är du så mycket emot att ha dubbla täcken?
Om man har bra lätta täcken så borde de inte bli så tungt.

Vet inte om du har vägt dina täcken någon gång men även om man har såkallat lätta täcken så är dom iaf tunga. Horseware är väl det märket som jag tycker har minst tunga täcken, men jag tycker ändå att ett sånt täcke är tungt. Sen går det inte att komma ifrån att det hindrar hästens rörelseförmåga mer, och så gillar jag inte att hästen står med samma täcke närmast kroppen dygnet runt, skavrisken på bogar blir också större.

Ha samma ute och inne. Skillnaden mellan 300 och 400gr är minimal och knappast nåt hästen märker.

Hästen mår heller inte dåligt att stå inne med utetäcken, de andas oftast bättre än innetäcken.

Vi har inga täckesbyten utan lägger bara på skal vid regn så våra har samma inne som ute utan minsta problem på 10 år.

Fast skaltäcken blir ju jättekallt.
Jag testade i vintras att ha ett 300gstalltäcke och ute hade han det + skaltäcke med hals.
Bara det att skaltäcket blev aldrig varmt, utan det kylde ner hästen istället.

Nej (jag trodde alla läst det där vid det här laget så många gånger som jag länkat till det). Och behövde min häst 700 gram för att inte frysa skulle jag ta den till veterinär och viktigast av allt - ge den fri tillgång på grovfoder som är effektivare än täcken.

Det blir ingen skillnad med två täcken. Det har gjorts flera studier och det visar inte att hästen blir varmare, snarare kallare. Jag reglerar innetäckena beroende temp. och lägger ett skaltäcke överst! Alternativt har bara ett vintertäcke.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
970
Senast: Sonic76
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 817
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka