Dubbla spår. ALLTID

G

Gifted

Har försökt att leta i lite olika trådar och så men det finns ingen där mitt problem tas upp... bara delar av det,

Fröken går pådubbla spår. alltid. vänster bak går liksom utanför vänster fram och sålede höger bak innanför höger fram.
Hon gör det när man rider, skritt och trav, i galopp går hela hästen i sidled men det är ett annat problem med för mkt energi.
När man leder henne går hon på dubbla spår.
Självklart har jag prata med vet, och et. et kommer om någon dag, vet tyckte det var smart att avvakta till efter et. ev. kan det vara en gammal låsning i korset.

Men nu till min fråga egentligen. övningar som är bra för att få henne att gå rakt.
konkreta tips tas tacksamt emot.
Öppna? raktriktning? och vad ska jag speciellt tänka på?

tack

Sv: Dubbla spår. ALLTID

På en sån häst, som inte spårar ens i fri skritt, skulle jag definitivt som första steg kolla upp den. Veterinär, och sen en equiterapeut. antagligen har hästen en låsning som kanske suttit länge, och sen bidragit till att den blivit ytterligare sned.

om det är en låsning går det inte att rida till den, utan den måste korrigeras först, sen kan man börja jobba ridmässigt med att få bort oliksidigheten hästen byggt upp.

Jag var inne på samma sak - en låsning/snedhet i korset eller liknande.
Hade kollat upp det före jag pressade hästen att gå rakt. Efter att ev. problem rättats till hade jag däremot varit noga med att hästen ska spåra, det är lätthänt att de fortsätter gå "som de alltid gjort" av gammal vana.

Lite OT men om hästen står "rakt" på alla 4 hovar, med bakbenen ungefär parallellt, ser den sned ut i korset och/eller snedmusklad om då står rakt bakifrån?

självklart ska allt kollas upp innan jag börjar försöka rätta till.
men det jag vill var ha tips på grejer jag kan jobba med sen när vi ska träna bort snedheten när den "bara sitter i vanan" hon har haft en låsning i korset sedan tidigare som inte ville ge sig men sedan ca 6 mån, har den varit borta och inte orsakat några problem.
det mest troliga är att den har kommit tillbaka.

Hon står jämnt med hovarna men är aningen mindre musklad på v. sida av korset. det är inget som syns om man inte tittar väldigt noga efter det.

Jag jobbar mycket med rakriktning med mina hästar och mina elever. Du måste alltid rätta in framdelen på bakdelen. Rid helst mot någon person om du kan, och träna på att hästen ska spåra. När den inte gör det ska du alltså räta in bogarna på bakdelen så att den gör det. Tänk bakdelen är motorn och framdelen ska flyttas framför motorn. Spegel är också bra. När man lärt sig känna och parera så går det ofta att göra det själv också. En del säger att man ska tänka öppna men det gillar jag inte riktigt för då är ju hästen böjd men spårar kanske ändå pga att du korrigerar den. Galoppen är ju den gångart som är vanligast att folk rider på dubbla spår, lär dig flytta bogarna åt det håll som bakdelen far och håll emot med skänkeln.
Jag gör oftast så att jag ställer den LITE åt det håll som inte bakdelen glider ut åt, för att kunna få tag i den sidan och räta ut den. MÅNGA rider på dubbla spår utan att veta om det och ibland kan hästarna bli vana att göra det också och göra det för att komma undan. Den kan då inte sätta bakdelen under sig, eftersom "motorn" är på sned, om du förstår hur jag menar?? Jag tror inte det finns så mycket genvägar utan rid rakrikting med hjälp. Man kan också träna på voltspår men det kommer som steg 2 för mig. Mycket handlar ju också om att få hästen liksidig och mjuk. Sedan kan det ju också vara något medicinskt som tidigare nämnts.

Min häst har också lite av ditt problem fast dock aldrig när han leds eller skrittas utan mer vid samling och arbete, och nu fick jag tips av min dressyrtränare då vi skulle rida rakriktning. Atthan behöver gå aningen högerställd i nacken för att få med sig vb då blir han rak i kroppen, givetvis tyckte hästen min att de var ju jobbigt som f*n hihi men de gäller att köra på å bygga upp hans muskler

Tack alla för svar, när jag vet huruvida det är medicinskt eller inte eller när hon är frisk i kroppen iaf så ska jag försöka rida för någon lite regelbundet. Och rida mycket rakriktning, som jag ju också trodde och som jag fått bekräftat här.
Om det är någon som vet en bra tränare med lite nh/AR inspirerad tanke i gävle trakten så får ni gärna pm'a mig. har inte någon tränare just nu men är på jakt efter en nu, speciellt med tanke på att jag troligen kommer att behöva hjälp med detta till en början.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag har en häst som i vänster varv skjuter ut vänster bak och går på tre spår I högervarv vill framdelen gå innanför spåret. Jag behöver...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: lytesout95
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 340
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama