Dubbla budskap från ridlärare

lindam

Trådstartare
Jag rider två gånger i veckan på ridskola. Oftast rider jag samma häst, en välskolad äldre herre som dock har lite hyss för sig ibland. Inte tittig och han sticker inte, utan snarare tvärtom. Trots att han går på bra framåt får han ibland för sig att det är dags att vila lite. Den ena ridläraren, som känner honom bäst av de två jag rider för, tycker att han då ska få lite skritt och klapp medan den andra tycker att jag måste gå på gå på gå på.

Nu är jag inte så intresserad av att veta vad jag ska göra med hästen utan snarare - hur hanterar man så olika inställning hos två olika ridlärare? Båda varianterna brukar funka men jag blir ju så oerhört inkonsekvent i min ridning och stackars hästen vet ju inte vad han kan förvänta sig av mig.

Idéer?
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Det ena tar ju inte ut det andra. Alla tränare har sina egna idéer och tekniker och det är ju upp till dig att ta av alla för att göra det som sen passar dig bäst. Om du tränat hästen själv kanske du valt att rida på och göra det du vill ha genomfört men genom att du sett att det även är ok att låta hästen vila lite från pressen under träning så kanske du väljer det nästa gång. Hänger du med?

I grunden väljer du sen själv hur du vill lägga upp passet och vad du vill ha utfört. Glöm bara inte bort att själva nötandet på nåt som redan sitter är både onödigt och kan få en negativ inverkan på hästen.
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Om du tycker det känns bättre att ta en liten paus, motivera varför du vill göra det till den andra ridläraren.
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Jag skulle aldrig låta hästen bestämma när det är dags att vila, snacka om att låta den få övertaget. Att en tränare ens kan säga något så korkat. Det där är en häst som tillåts komma undan.
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

"En äldre välskolad herre" .. som vi kan tänka kanske har gått år ut och år in på ridskola och vad det verkar som sköter sej fint i det stora hela .. Varför skulle han inte få "vila" en liten stund då och då ??
Sen kan man ju ge råd till ryttaren hur man kan liksom "lura" hästen lite , när man känner att det är på gång så ber man hästen gå ner i varv , så att den på sätt och vis blir tillsagd.
Eftersom TS rider hästen ofta så känner hon hnm och kan säkert föregå beteendet och utgå därifrån.
Jag ser gärna att man behandlar hästen utifrån den individ den är och inte som vilken häst som helst.
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

"En äldre välskolad herre" .. som vi kan tänka kanske har gått år ut och år in på ridskola och vad det verkar som sköter sej fint i det stora hela .. Varför skulle han inte få "vila" en liten stund då och då ??
Sen kan man ju ge råd till ryttaren hur man kan liksom "lura" hästen lite , när man känner att det är på gång så ber man hästen gå ner i varv , så att den på sätt och vis blir tillsagd.
Eftersom TS rider hästen ofta så känner hon hnm och kan säkert föregå beteendet och utgå därifrån.
Jag ser gärna att man behandlar hästen utifrån den individ den är och inte som vilken häst som helst.

Ja, ett sätt att lösa ''problemet'' är att föregå hästen och ta paus innan han gör det. Ett mycket pedagogiskt och rätt sätt för den här typen av häst!

Jag sa aldrig att jag ser hästar som vilka hästar som helst, men INGA av mina hästar tillåts bestämma vad som ska hända oavsett hur dom är, jag måste veta att de är 100% disciplinerade hela tiden. Men jag använder olika sätt att jobba och lösa, för att kunna samverka på bästa sätt med mina olika individer.
:)
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Jag skulle aldrig låta hästen bestämma när det är dags att vila, snacka om att låta den få övertaget. Att en tränare ens kan säga något så korkat. Det där är en häst som tillåts komma undan.

Fast om hästen blir lite trött och behöver vila, varför skulle den inte få det? Vad är det för hemskt med att "hästen tillåts komma undan"? Komma undan vad? Är det inte ett samspel, en dans med hästen man vill komma till? Att dominera är inte rätt sätt. Om hästen har skött sig fint, förtjänar den klapp och beröm. :) De flesta hästar motiveras av klapp och beröm och vänliga ord och att få vila lite mellan övningarna. Visst är det roligare om hästen bjuder och vill? :)
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Fast om hästen blir lite trött och behöver vila, varför skulle den inte få det? Vad är det för hemskt med att "hästen tillåts komma undan"? Komma undan vad? Är det inte ett samspel, en dans med hästen man vill komma till? Att dominera är inte rätt sätt. Om hästen har skött sig fint, förtjänar den klapp och beröm. :) De flesta hästar motiveras av klapp och beröm och vänliga ord och att få vila lite mellan övningarna. Visst är det roligare om hästen bjuder och vill? :)

Läs mitt inlägg ovanför.
Jag har aldrig sagt att man inte ska låta hästarna vila.
Vad det är för hemskt med att låta den komma undan? Det är ett djur på 500-600 kg, som är ett flockdjur som VILL bli bestämd över, för att vara trygg. Hästar som inte har en stark ledare, blir hästar som gör som dom vill. Om det inte är en ledar-typ som då MÅSTE bli dominerad för säkerheten att hantera djuret.
Jag har visserligen hästar som tävlas internationellt Elit och befinner sig bland toppskiktet i sin klass, så jag måste ha deras 100% koncentration hela tiden, och kan inte låta dem komma undan. Däremot är jag extremt noga med eftergift och belöning och tror på att hästen ska vilja jobba och inte forceras.
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Jag tror vi tänker lika , men du uttryckte det lite "hårdare" ;)
Jag hoppas TS förstår vad jag menar med att "lura" hästen.
Eller som du bättre beskrev - förekomma hästen.
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Deltar man i en ridlektion så får man ju försöka göra som ridläraren säger, det brukade då alltid jag göra. Man får "gilla läget" som dom brukar säga.
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Jag sa aldrig att jag ser hästar som vilka hästar som helst, men INGA av mina hästar tillåts bestämma vad som ska hända oavsett hur dom är, jag måste veta att de är 100% disciplinerade hela tiden.

Fast hästen vet ju inte vad du tänker!

Inte vet hästen hur du har lagt upp passet, vilka övningar ni ska göra och när ni ska vila.
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Du får kompromissa... låt inte hästen bestämma när det är dags att sakta av, gå på gå på, om han faktiskt är trött och behöver paus så gör DU en övergång ner till skritt (sen). Han får tala om vad han tycker, men det är alltid du som har sista ordet.

Även om du tycker den andra tränaren är för snäll så kan ju du lägga ribban högre för dig själv, gör ni enklare övningar så se till att utföra dom med högre precision, mindre hjälper, på så sätt så kräver du samma engagemang från hästen som ni skulle göra på lektion för den tuffare tränaren (fast ni kanske inte tränar er fysiskt lika hårt).
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Nåja, lite egna tankar kan dom väl få ha också.

Fast jag menar så här, att om man ändrar sin planering, eventuellt då på grund av att man tex tar hänsyn till hästens reaktioner, så VET ju inte hästen att man har ändrat!

Men om den nu saktar av till skritt tex och jag har inte tagit det beslutet, då, är det ju inte ett bra samarbete mellan ryttare och häst, inte en bra kommunikation, så då ska man ju "gå på", och sakta av sedan som någon skrev.

Men jag tycker ändå att det är värt att tänka på, att hästen inte vet vad man tänker!
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Nåja, lite egna tankar kan dom väl få ha också.

Fast jag menar så här, att om man ändrar sin planering, eventuellt då på grund av att man tex tar hänsyn till hästens reaktioner, så VET ju inte hästen att man har ändrat!

Men om den nu saktar av till skritt tex och jag har inte tagit det beslutet, då, är det ju inte ett bra samarbete mellan ryttare och häst, inte en bra kommunikation, så då ska man ju "gå på", och sakta av sedan som någon skrev.

Men jag tycker ändå att det är värt att tänka på, att hästen inte vet vad man tänker!

Dom SKA ha egna tankar, riktade på rätt sak.
Nej precis, man får föregå hästen istället för att låta den bryta av, och själv sakta av innan den gör det. Beroende på typ av häst såklart, men än äldre välskolad herre är helt klart en av dom som passar profilen.

Håller med dig! Man ska tänka på hur en häst uppfattar dig som ryttare och tvärtom, helt hälsosamt.
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Dom SKA ha egna tankar, riktade på rätt sak.
Nej precis, man får föregå hästen istället för att låta den bryta av, och själv sakta av innan den gör det. Beroende på typ av häst såklart, men än äldre välskolad herre är helt klart en av dom som passar profilen.

Håller med dig! Man ska tänka på hur en häst uppfattar dig som ryttare och tvärtom, helt hälsosamt.

Vi kanske inte riktigt menar samma sak med "egna tankar"!

Men om man låter dom bryta av ibland, inte blir dom helt förstörd av det heller. Fast då har man ju inte nått dit man vill nå, att man så att säga är på "samma våglängd".
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Nu är jag inte så intresserad av att veta vad jag ska göra med hästen utan snarare - hur hanterar man så olika inställning hos två olika ridlärare? Båda varianterna brukar funka men jag blir ju så oerhört inkonsekvent i min ridning och stackars hästen vet ju inte vad han kan förvänta sig av mig.

Rider du i grupp eller rider du privat eller på något sätt som gör att du kan bestämma vad du ska göra under passet?

Man måste ju lita på ridlärarn för att komma någonstans, jag tror och tycker en ridlärare ska se vad hästen klarar av och vad den inte klarar av. Antagligen ser den ena ridlärarn att hästen mest driver med dig när den blir "trött" och den vill att du driver på hästen och inte låter den göra vad den vill medan den andra kanske inte bryr sig riktigt och tycker att jaja, låt hästen få som den vill.

Sen tror jag och hoppas jag att ridskolan vet om att hästen klarar av och inte, den sätter inte hästen i en grupp om hästen behöver vila mitt i lektionen.
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Jag skulle inte bry mig om att spekulera över varför dom säger det dom säger, utan antingen så skulle jag göra som dom säger, eller också skulle jag sluta att rida där, eller, om möjlighet fanns, så skulle jag fråga, "vet du om att den andra ridläraren säger att jag ska göra så här istället, vad tror du att det beror på?"
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Skulle ha slutfört övningen för att tala om för hästen att det är du som bestämmer och inte han, men tagit en skrittpaus när övningen var avslutad :) Helt enkelt vad jag skulle ha gjort, vet int eom du ville ha ett sånt svar men....
 
Sv: Dubbla budskap från ridlärare

Dom SKA ha egna tankar, riktade på rätt sak.
Nej precis, man får föregå hästen istället för att låta den bryta av, och själv sakta av innan den gör det. Beroende på typ av häst såklart, men än äldre välskolad herre är helt klart en av dom som passar profilen.

Håller med dig! Man ska tänka på hur en häst uppfattar dig som ryttare och tvärtom, helt hälsosamt.

Ts skrev inte egentligen att hästen saktade av själv eller slutade lyda. Ts skrev att ibland vill hästen vila. Om hästen ger ett litet tecken till att vilja vila -får jag? och ryttaren svarar -ja det går bra! vi saktar av. Så kan väl inte det vara ett problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp