Dubbfria vinterdäck och hästtransport

Elgofelia

Trådstartare
Behöver lite input från hästfolk. Har köpt en fyrhjulsdriven bil som det just nu ligger dubbfria vinterdäck på. Frågan är nu om det är helt idiotiskt att dra hästtransport (dubbad) med dem eller om det ändå funkar helt okej, om det inte är glashalt och eller snöstorm (vilket jag ändå inte ger mig ut i)? Och över huvudtaget, funkar de dubbfria generellt bra på vinterväg? Bor i södra Sverige och vintrarna blir ju inte så speciellt vintriga här heller. Frågan är kort och gott om det är värt att lägga de ca x antal tusen på dubbdäck och fälg? Vad är era erfarenheter?
 
Jag kör som du beskriver, dvs odubbade vinterdäck på bilen och dubbat på transporten, och har gjort så i ett par år nu. Bor i Halland, så inga vargavintrar direkt, och jag kör klart mindre på vintern än övriga årstider, men det jag kört har fungerat bra! Kommer dock att köpa dubbat till bilen när det blir dags att byta!
 
Beror på, är det kuperat där du ska dra? I så fall hade jag nog satsat på dubbdäck. Men jag har inte haft dubbdäck på säkert 15 år, och heller inte saknat det hittills. Drar mycket, MS-däck på släpen.
 
Behöver lite input från hästfolk. Har köpt en fyrhjulsdriven bil som det just nu ligger dubbfria vinterdäck på. Frågan är nu om det är helt idiotiskt att dra hästtransport (dubbad) med dem eller om det ändå funkar helt okej, om det inte är glashalt och eller snöstorm (vilket jag ändå inte ger mig ut i)? Och över huvudtaget, funkar de dubbfria generellt bra på vinterväg? Bor i södra Sverige och vintrarna blir ju inte så speciellt vintriga här heller. Frågan är kort och gott om det är värt att lägga de ca x antal tusen på dubbdäck och fälg? Vad är era erfarenheter?

Det beror på om du kör när det är svarthalka eller småvägar med is på. O om du måste ut när modden fryser på.
Helt när kör du o hur är väglaget?

Jag bor mer norr ut på kusten, vi har ofta svarthalka,
jag hade inte tagit mig till stora vägen utan dubbdäck som byts vartannat år för max dubb ut stick o ibland snökedjor på bilen vintertid.
Händer att traktorn får dra upp transporten till storavägen om det är riktigt isigt.
 
Behöver lite input från hästfolk. Har köpt en fyrhjulsdriven bil som det just nu ligger dubbfria vinterdäck på. Frågan är nu om det är helt idiotiskt att dra hästtransport (dubbad) med dem eller om det ändå funkar helt okej, om det inte är glashalt och eller snöstorm (vilket jag ändå inte ger mig ut i)? Och över huvudtaget, funkar de dubbfria generellt bra på vinterväg? Bor i södra Sverige och vintrarna blir ju inte så speciellt vintriga här heller. Frågan är kort och gott om det är värt att lägga de ca x antal tusen på dubbdäck och fälg? Vad är era erfarenheter?
Jag har kört på dubbfria bildäck(4wd) och dubbat släp i Stockholmsregionen i flera år utan problem. Man får anpassa sig efter underlag och man får kanske undvika att köra om det är glashalt.
 
Jag bor oxå i Halland. Skulle aldrig sätta på dubbdäck här, vad hade vi i vintras ? 2 dgr med snö som regnade bort inom 1 dag. Har då MS däck på bilen som är 4WD och även på släpet. Ger mig ändå inte ut i snöstorm om det skulle inträffa.
 
Jag bor oxå i Halland. Skulle aldrig sätta på dubbdäck här, vad hade vi i vintras ? 2 dgr med snö som regnade bort inom 1 dag. Har då MS däck på bilen som är 4WD och även på släpet. Ger mig ändå inte ut i snöstorm om det skulle inträffa.
...fast jag vet åtminstone 3-4 tidiga (halländska) morgnar i vintras när det var totalt glashalt ute på motorvägen. Alla dubbfria däck polerar ishinnan litet extra, och min personbil spann loss på 4:an trots dubb...
För min del är däckvalet långt ifrån självklart. I snö spelar det ingen roll öht, men de där nätterna/morgnarna med svartis... :crazy:
På dragbilen är det mer givet med dubb eftersom den är bakhjulsdriven, men även med 4wd hade jag nog valt dubbat där.
 
Vi har dubbat på "allt" utom ett släp och traktorn då (2 bilar, 3 släp, det ena är ett stort boskapssläp vi inte kör så ofta) , bor i Småland men på gränsen till Halland. Det är inte jättehalt ofta men blir det väl halt blir det HALT (samt dåligt skötta vägar) och då kommer man ingenstans utan dubb.
 
Tänk bara på att du ska ha lika eller bättre däck på släpet än på bilen.

Har du dubb på bilen måste du ha dubb på släpet, t.ex.

Dock förstår jag det som du alltid har dubbfria på bilen. Tänkte om någon annan läser tråden och behöver vet.
 
...fast jag vet åtminstone 3-4 tidiga (halländska) morgnar i vintras när det var totalt glashalt ute på motorvägen. Alla dubbfria däck polerar ishinnan litet extra, och min personbil spann loss på 4:an trots dubb...
För min del är däckvalet långt ifrån självklart. I snö spelar det ingen roll öht, men de där nätterna/morgnarna med svartis... :crazy:
På dragbilen är det mer givet med dubb eftersom den är bakhjulsdriven, men även med 4wd hade jag nog valt dubbat där.

Jag har klarat mig i 20 år med MS däck. Men jag är inte ute på nätterna och morgnar och kör hästtransport dock.
 
När det gäller MS däck så tänk på att det finns två olika typer av dessa däck. Tyvärr är det en hel det som kör på "fel"
MS kan stå för Mudd and Sand eller Mudd and Snow.
För att veta om det är godkända MS däck d v s Mudd and Snow ska det finnas en snöflinga med i märkningen. Gör det inte det är det inte godkända vinterdäck.
Hade själv ingen aning om det förrän jag var på halkkörning hos trafikverket och dom hade genomgång om däck.
 
Tack för alla svar! Känns inte som att det är überpanik att behöva köpa dubbdäck då. Jag står på anläggning med ridhus och åker ca varannan vecka till träning nu under "off season". Inge kuperat, grus- och asfalt, ett par km till stor väg. Det ska nog gå bra :)
 
Tack för alla svar! Känns inte som att det är überpanik att behöva köpa dubbdäck då. Jag står på anläggning med ridhus och åker ca varannan vecka till träning nu under "off season". Inge kuperat, grus- och asfalt, ett par km till stor väg. Det ska nog gå bra :)

Jag tror du kan avvakta, och så får du helt enkelt ställa in turen om det är så att väglaget blir för djäkligt.
 
Sen har jag kört jäkligt kassa 4wd som jag inte litar ett dugg på . På jobbet har vi Toyota rav4 och något annat märke som jag inte vet vilket men fy satan vad man slirar runt med dom trots dubbdäck :eek: det har jag aldrig upplevt med mina egna bilar som varit King Cab och nu Chevrolet Tahoe
 
Behöver lite input från hästfolk. Har köpt en fyrhjulsdriven bil som det just nu ligger dubbfria vinterdäck på. Frågan är nu om det är helt idiotiskt att dra hästtransport (dubbad) med dem eller om det ändå funkar helt okej, om det inte är glashalt och eller snöstorm (vilket jag ändå inte ger mig ut i)? Och över huvudtaget, funkar de dubbfria generellt bra på vinterväg? Bor i södra Sverige och vintrarna blir ju inte så speciellt vintriga här heller. Frågan är kort och gott om det är värt att lägga de ca x antal tusen på dubbdäck och fälg? Vad är era erfarenheter?
Jag tror du klarar dig ganska bra med dubbfritt, men det skiljer i sammansättningen i gummit på sommar respektive vinterdäck så i förlängningen råder jag dig att köpa riktiga vinterdäck och riktiga sommardäck och inte åretruntdäck. De blir lite som en bäddsoffa. Inte särskilt skön soffa och inte särskilt skön säng ;)

Sedan kan det ju vara bra att tänka på att fyrhjulsdrift inte hjälper särskilt i glashalka på landsväg. Då är det däcken som är det väsentliga ihop med eventuellt antisladdsystem och liknande. I djupsnö eller lera är fyrhjulsdriften däremot utmärkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp