Dubbelregga häst?

_Eva_

Trådstartare
Hur blir det rent praktiskt?
Tex hästpasset? Har man två? Eller får man bestämma sig vilken ras som skall stå i passet och gilla läget?

Hur gör man med en häst som tex är reggad som Quarter men i ett senare läge även dubbelreggas som tex Paint?

mvh Eva

Sv: Dubbelregga häst?

För att en häst ska kunna dubbelreggas så måste
den ena föräldern vara dubbelreggad och
den andra föräldern vara en paint (APHAs "One parent rule")

Man kan alltså inte längre regga en crop out som paint.

Varje häst har ettett pass, så du får själv bestämma vilken av reg.bevisen du använder dig av när du beställer pass.

Är hästen regad som Q och sen reggas som Paint också, så har du ju förmodligen redan ett pass...

Okej, man blir alltså med två reg bevis och ett pass.

Då gäller det att tänka till vilket regbevis man vill använda till passet.

Precis så, två reg.bevis och ett pass.

Framöver ska det väl inte spela så stor roll vilket man väljer till passet. Men tidigare så har alla valt att använda Quarterpapprena till passet för då har man sluppit krav på negativt OLWS-test för att inte få passet stämplat med avelsförbud...

Bra att veta! SH stämplar fortfarande passen med avelsförbud trots att avelsförbudet är borta. De väntar tydligen på nya instruktioner från Jordbruksverket. Finns info om detta på www.paintinfo.se

För att en häst ska kunna dubbelreggas så måste
den ena föräldern vara dubbelreggad och
den andra föräldern vara en paint (APHAs "One parent rule")

Ovanstående går endast att regga i APHA. Dubbelreggad + quarter går att regga i både AQHA och APHA.

Ovanstående går endast att regga i APHA. Dubbelreggad + quarter går att regga i både AQHA och APHA.

Om jag har förstått rätt nu så går det att dubbelregga en häst vars ena förälder är dubbelreggad och den andra är quarter?
Kan jag dubbelregga mitt sto som är e. dubbelreggad hingst och u. quartersto? Eller måste hon vara skäck för att kunna reggas som paint?

Vad är fördelarna med att dubbelregga? Varför gör man det?

Okej, man blir alltså med två reg bevis och ett pass.

Då gäller det att tänka till vilket regbevis man vill använda till passet.

När vi ordnade pass till vår dubbelreggade tant så skickade vi in quarterpapperen på henne för att vi skulle slippa tjafs med kravet på olws test på paintarna eftersom hon inte är testad för det.....

Om jag har förstått rätt nu så går det att dubbelregga en häst vars ena förälder är dubbelreggad och den andra är quarter?
Kan jag dubbelregga mitt sto som är e. dubbelreggad hingst och u. quartersto? Eller måste hon vara skäck för att kunna reggas som paint?

Vad är fördelarna med att dubbelregga? Varför gör man det?

Yupp, det får du.

Man kan ju tävla på både quarter och paintshower och dessutom få poäng från båda....:D

Ok, smart :D

Men hur går man tillväga då? Det kanske är försent nu, för hon är ju över 1 år?

Har inte fått tillbaka några papper från AQHA så hon är inte färdigregistrerad än (iofs är det förra ägaren som ska fixa hennes papper, men hon har inte sagt något om att man kan dubbelregga)... Det spelar nog inte så stor roll för min del heller egentligen.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 869
Senast: tara
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka