Dubbelnamn till okänd stam

jonna

Trådstartare
Jag har ett shettissto som ska föla i slutet av februari. Flicka som mamman heter är imp. Danmark och har en helt okänd stam. Vi vill att hennes föl ska heta Lady Esmeralda men har hört att man inte får döpa hästar som har okänd stam till dubbel namn... stämmer detta?

Hon är betäckt i Danmark och vi vet inte heller vem pappan är.
 
Stämmer inte. Min shettis med okänd stam är reggad i Svenska hästavelsförbundet som "korsning av shetlandstyp" under namnet My Littely. :)
 
Jag har ett shettissto som ska föla i slutet av februari. Flicka som mamman heter är imp. Danmark och har en helt okänd stam. Vi vill att hennes föl ska heta Lady Esmeralda men har hört att man inte får döpa hästar som har okänd stam till dubbel namn... stämmer detta?

Hon är betäckt i Danmark och vi vet inte heller vem pappan är.

Om hon har okänd stam, hur vet du då att hon är en shettis?
 
1911076_717106345035878_2943644352577706337_o.jpg

Detta är mamman :)
 
Vi vet inte om hon är shettis, men har sagt så då hon bara är 93 cm hög men ser ut som en knapstrup
Om den är prickig så kan du med 100% säkerhet veta att det inte är en shetlandsponny, för den färgen finns inte i shetlandsrasen. Att en ponny är liten är inte detsamma som att det är en shetlandsponny.
Det du har är en korsningsponny av något slag. Det behöver inte vara ett dugg sämre och din ponny är säkerligen älskvärd på alla sätt och vis. :) Men den är ingen shetlandsponny.

(och jag ber om ursäkt om jag är tjatig eller otrevlig, det är inte meningen - du råkar nu bara ut för en del av den frustration som vi shetlandsponnyuppfödare känner inför just det faktum att så många anser att alla ponnyer som är under 110 cm i mankhöjd är shettisar... Förlåt!)
 
Min shettis jag sålde förra året har dubbelnamn och kända föräldrar, men de valde att regga henne med okänd stam då de inte orkade trassla ut papperna efter en tjuvbetäckning. Hon är inte vacker men väldigt älskad och trevlig, bor nu och är världens bästa ponny hos en liten tjej. :love:
 
Det där kan absolut vara en renrasig Knabstrup. Rasen finns i 4 typer och bl a då ponnytyp och miniatyrtyp.
Du förlorade en Shetlandsponny men fick en Knabstrup (troligtvis). :) Hon ser väldigt trevlig ut.
 
Om den är prickig så kan du med 100% säkerhet veta att det inte är en shetlandsponny, för den färgen finns inte i shetlandsrasen. Att en ponny är liten är inte detsamma som att det är en shetlandsponny.
Det du har är en korsningsponny av något slag. Det behöver inte vara ett dugg sämre och din ponny är säkerligen älskvärd på alla sätt och vis. :) Men den är ingen shetlandsponny.

(och jag ber om ursäkt om jag är tjatig eller otrevlig, det är inte meningen - du råkar nu bara ut för en del av den frustration som vi shetlandsponnyuppfödare känner inför just det faktum att så många anser att alla ponnyer som är under 110 cm i mankhöjd är shettisar... Förlåt!)
det är lugnt, det är ju enklare att säga shettis i stallet än liten ponny hehe men vi vet att det inte är shettis i henne men någon liten blandning eftersom hon är ynka 93 cm :)
 

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 501
Senast: Freazer
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: fio
·
Gnägg När man läser "föl-namns-trådarna" inser man ju verkligen kreativiteten hos uppfödarna när det kommer till namnvalen. Det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 732
Senast: Mimmimamma
·
Avel En liten nattfundering bara. Tycker mig någon gång ha hört att hästar med totalt okänt pass ("slaktpass" i 00-registret) inte får ha...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp