Sv: "dubbelhaka?"
Jo, jag menade mask. Och min ena häst är också lite bulig där, säkert helt normalt! Det kommer o går lite under betesperioden och jag tror att orsaken är en reaktion mot insekter som verkar gilla att sitta just där.
Parentes:
När hästen får generella ödem är kindkedjegrop-käkgrop ett att de ställen som "drabbas". Symptomet är ospecifikt och kan komma sig av för låga proteinnivåer i blodet. När blodets osmolaritet sjunker (partikelkoncentration) kommer vätska att vandra över kärlväggen för att jämna ut koncentrationen - vätskeansamlingar (ödem) uppstår. Orsaken till detta behöver inte vara just parasitangrepp. Även kroniska tarmsjukdomar, leversjukdomar osv ger samma förlopp.
I fallet mask så handlar det om kraftiga angrepp där tarmens slemhinna är skadad och "läcker" protein till tarmen.
Lågt blodprotein är som sagt inte enda orsaken, bland annat kan störningar i cirkulationen ge samma symptom, dock med en annan uppkomstmekanism.
Antar att det finns en o annan här med bättre förklaring, men detta är det bästa jag kan åstadkomma nu...
Sitter svullnaden bara under hakan och hästen inte uppvisar några andra symptom finns det ingen anledning att misstänka något så allvarligt som det jag skrev ovan. Ingen anledning för TS att oroa sig, alltså, detta var bara en utsvävning! Ödemen brukar dessutom vara större än bara en liten dubbelhaka!