Du som är hemma har ju hur mycket tid som helst

Sv: Du som är hemma har ju hur mycket tid som helst

Så har jag det nu, jag är så slut och trött att jag inte ids med något utöver det vanliga. Jag orkar, orkar, orkar bara inte.

Min första son var (och är) enormt självgående. Har jag förstått i efterhand.

När han var liten kunde jag ta upp ett projekt, t.ex. sy, och göra det en stund. Sedan gjorde jag något med honom om han nu ville det, och så grejade jag lite hemma, och så sydde jag en stund till. Och så kunde jag hålla på. Han hängde bara med, var aldrig i vägen. Kröp inte speciellt mycket, satt mest och meckade och var nöjd.

Sedan kom mitt andra barn. Lagom när han kom, i juli, lärde sig äldsta sonen gå. Och då försvann lugnet. Dels var yngste sonen snormt mammig. Fortfarande, vid ett års ålder, bär jag/leker aktivt med honom säkert 95% av hans vakna tid, de återstående 5% leker han själv. Med hans äldre bror var det tvärtom.

Snacka om att få en chock som tvåbarnsmamma. Från att ha haft en son som bara lallade med, till att få en son till som ska bäras dygnets alla vakna timmar. Och då ha ettåringen som precis lärt sig gå, och dåmera aldrig kunde lämnas ensam.

Jag var hur beredd som helst på att det skulle bli jobbigt med ett barn. Men jag kunde aldrig tro att det skulle bli en sådan omställning från ett barn till två. Aldrig.

Fast jag vill vara hemma. Jag vill inte jobba. Jag är gärna hemma så länge jag "får". 11 månader har jag sagt att jag vill vara hemma. Sen får min sambo ta över om han vill.

Jag skulle också vilja vara hemma. I all evighet om det gick - som multimiljonär tex. Men min sambo vill också vara föräldraledig. Och för oss är det viktigt att dela av flera skäl.
Ett skäl är just att båda ska förstå och ha kunskap om sonen så att vi klarar av vardagen själva. Ett annat är att sonen ska få lika mycket tid med oss båda och få två primärföräldrar.

Efter att ha tillbringat mycket tid med småbarnsföräldrar under sommaren tycker jag mig ana ett mönster.

Hur mycket de hinner med handlar till stor del om rutiner, och hur lätt deras barn anpassar sig till dem.
Har man redan innan tänkt ut vad man ska göra, är det lättare att hitta tiden. Och ibland funkar dt inte, och då är det bara att acceptera.

Men jag är ändå övertygad om att rutiner är nyckeln till mycket, därmed inte sagt att man ska förvandla bebis till en mat-och-sov-robot, så man hinner sätta stolp i hagen samt renovera huset under sin mammaledighet.
Men att hinna duscha och äta lunch borde gå att få till.

Fyfasen för folk som lägger sig i hur man har det hemma ! DET är jag allergisk emot.

Vissa bebisar sover 16 timmar per dygn och då kanske man hinner med hemmapyssel, medan andra är vakna 16 timmar per dygn och behöver pyssel.

Jag har en fd kompis som la sig i hur man städade, hon drog med fingrarna längs bokhyllor och kollade in i ugnen när man vände ryggen till och sen snackade hon så mycket skit om hur äckligt det var hemma hos folk (inte bara mig).

Fyfasen för folk som lägger sig i hur man har det hemma ! DET är jag allergisk emot.

Även om jag inte har barn så är det fruktansvärt ointressant vad andra anser om mitt hem... Bara för att de kanske prioriterar att städa hela dagarna så gör inte jag det på min fritid... Men tycker de att det är så roligt att städa och ha sig så kan de få äran att ta hand om mitt hem... Jag prioriterar annat i livet... :D:D

Även om jag inte har barn så är det fruktansvärt ointressant vad andra anser om mitt hem... Bara för att de kanske prioriterar att städa hela dagarna så gör inte jag det på min fritid... Men tycker de att det är så roligt att städa och ha sig så kan de få äran att ta hand om mitt hem... Jag prioriterar annat i livet... :D:D

Jag håller med dig Carolus! Huvudsaken är ju att man själv trivs hemma. Jag städar för min egen skull till den mån att jag själv kan trivas... om andra sen inte trivs i det så får dom väl ta dammvippan o städa då! Och det gör min syrra... hon är pedant men klagar inte utan tar bara glatt dammsugaren o säger att hon kan hjälpa till att städa lite. :)

Jag håller med dig Carolus! Huvudsaken är ju att man själv trivs hemma. Jag städar för min egen skull till den mån att jag själv kan trivas... om andra sen inte trivs i det så får dom väl ta dammvippan o städa då! Och det gör min syrra... hon är pedant men klagar inte utan tar bara glatt dammsugaren o säger att hon kan hjälpa till att städa lite. :)

du vill inte dela med dig av din syster... ;) ;) ;) ;):angel::angel:

De får TYCKA vad de vill, men kan gott hålla käften :-)

Att som slutkörd småbarnsmamma få höra att man borde göra ditten och datten... nej tack.

Men om nån erbjuder sig att göra saker är det en annan femma.

Åhh jag blir så jävla arg på folk som säger sådana där saker:devil: Nu under sommaren jobbar min sambo ungefär dygnet runt, jag är själv med 8månaders bebis, tre hundar, en stor tomt och ett hus att sköta. + häst och det ska handlas och tvättas en 45 maskiner om dagen. Och nä, jag har ingenting att göra på dagarna. Förutom att bälga i mig kaffe för att orka med:devil: Jag hopppas du bad h*n tänka till lite:cool:

Annars kan du alltid erbjuda henne att byta liv med mig ett tag:idea:

Efter att ha tillbringat mycket tid med småbarnsföräldrar under sommaren tycker jag mig ana ett mönster.

Hur mycket de hinner med handlar till stor del om rutiner, och hur lätt deras barn anpassar sig till dem.
Har man redan innan tänkt ut vad man ska göra, är det lättare att hitta tiden. Och ibland funkar dt inte, och då är det bara att acceptera.

Men jag är ändå övertygad om att rutiner är nyckeln till mycket, därmed inte sagt att man ska förvandla bebis till en mat-och-sov-robot, så man hinner sätta stolp i hagen samt renovera huset under sin mammaledighet.
Men att hinna duscha och äta lunch borde gå att få till.

Min son har väldigt olika sovrutiner, jag vet faktiskt inte vad det beror på, och det är svårt att ändra på. Han vaknar alltid samma tid på morgonen dock, vilket känns som okristligt tidigt vid 06.00 när han somnat vid 00.30. Därför kan det vara hemskt svårt att planera sin dag oavsett hur mkt man försöker med rutiner...Ibland sover han 15 minuter, ibland en halvtimma. Åker vi iväg på dagen sover han inte alls:crazy: Då blir det skoj på kvällen;)

*KL*

Lyssnade på radion på väg till jobbet i morse, Mix Megapol. Katrin Schulman (inte säker på stavning) uttryckte att de som är mammalediga har all tid i världen. De borde hinna MASSOR med andra saker. Barn sover bara. Den manlige radioprataren försökte diplomatiskt inflika att barn inte är dockor, men Katrin visste bäst. Barn är jättelätta att ta hand om. Krävs typ inget jobb alls.
Nej, hon har inga barn.
Kanske är tur. Genmässigt.

Eller hur ... att man bara kan SÄGA en sån sak? Har man tänkt efter då? I radio och allt.
Jag måste erkänna att jag trodde att jag skulle hinna mer fler saker när jag var hemma med bebis ... jag är bra på att få saker gjorda tycker jag själv, och bebisar sover ju och äter mest ;). Jag hade inte så höga krav, bara ta hand om mat och tvätt och handling och kanske lite annat. Men nähä. Jag är jättenöjd de dagar jag faktiskt kan sköta huset någorlunda, jag städar ur allt varannan vecka (och då tar det 2 dagar med dammsugning, dammtorkning, skurning etc) trots att jag tänkt göra det varje vecka. Och jag har en ganska nöjd och självständig bebis, tror jag. Men sömnen är mer oberäknelig än vad jag trodde - och att hon vill leka med mig heeeela tiden, och de dagar hon inte kommer till ro får man vara mänsklig kudde (sitta med henne på magen i soffan. Inte gå runt - då vaknar hon och skäller ut mig).
Men inte hinner jag få klart middagen till sambon kommer hem, handlingen sker mest på helgerna och stöööökigt är det ... plus att vi renoverar hennes rum, men OJ vad det dragit ut på tiden!

Äh, skit i alla krav och njuuuuuuuuuut av att snosa bebis! Det är ju vårt jobb just nu - snosa! Dessutom läste jag att man i snitt ägnar 7 TIMMAR per dygn åt att amma. Det är ju nästan en arbetsdag. Sedan är det bara plussa på allt annat man gör ... usch för oförstående människor!

Jag misstänker att det där med att tänka efter inte är hennes starka sida.
Nog sjutton är det mycket jobb med småbarn. Det är det enda jag får höra nu då det är nära för mig.
Männen säger: åh vad skönt att du blir mammaledig, och så ser de avundsjuka ut.
Kvinnorna säger: Ledig? Nej, du är mamma.
:D

Haha :)
Jag tyckte det var lite synd när jag var gravid också, att man fick höra så mycket 'vänta du bara ...' som om det skulle vara hemskt att vara hemma med sin bebis.
Jag tycker det är urmysigt, men jag hinner ingenting annat. Är glad att jag inte känner mig så trött som jag borde dock :D

Ja, konstigt är det men dagarna fylls upp rätt bra av en liten bebis! Fram till nu har vi inte hunnit mer än att andas och ta hand om liten, knappt man hinner dammsuga eller något annat....

Nu däremot, när han är lite mer självgående, och tycker att det är kul att vara med, nu kan man göra lite mer. Jag håller på att rensa skit i källaren och han är så gladeligen med och "hjälper till". Iofs går det långsamt, men det händer ändå mer nu än för några månader sedan ;)

Nu lär det ju ändras framåt vintern igen, då den nya lilla killen tänker göra entré, men till dess får jag väl lov att njuta av att både kunna umgås med min lilla pojk och göra lite hemma!

Men om dottern var med överallt är det väl nästan omöjligt att göra en massa saker? Om de ska bäras på hela tiden, menar jag. Oavsett sele eller inte.
För det är just det som är problemet här hemma iaf... Jag kan knappt klä på mig, gå på toa eller äta utan att hon i så fall ligger/sitter o skriker bredvid vilket är oerhört stressande. Då tar man hellre upp dom igen.
Så visst, jag har tid men inte förmågan att göra så mycket eftersom jag har dottern i famnen nästan konstant. Ibland går hon med på att sätta sig ner o va still en liten stund o då brukar jag titta lite på nätet eller tv... kan ju inte göra så mycket annat... :confused: .

Det är som sagt så himla olika beroende på hur barnet är... Har en i föräldragruppen vars pojk är aslugn och sover hur mkt som helst. Hon känner inte alls igen tidsbristen som de flesta av oss andra känner!

Nej det var inte alls omöjlig att göra saker. MIn dotter sov lagom mycket. Även om hon var vaken så var hon väldigt lugn. Jag hann göra en massa saker och behövde inte alls bära min dottern så mycket. Men som sagt alla barn är ju olika.

Mvh

Isak är också rätt lugn men mammig

*KL*

Lyssnade på radion på väg till jobbet i morse, Mix Megapol. Katrin Schulman (inte säker på stavning) uttryckte att de som är mammalediga har all tid i världen. De borde hinna MASSOR med andra saker. Barn sover bara. Den manlige radioprataren försökte diplomatiskt inflika att barn inte är dockor, men Katrin visste bäst. Barn är jättelätta att ta hand om. Krävs typ inget jobb alls.
Nej, hon har inga barn.
Kanske är tur. Genmässigt.

:rofl:
Och hon vill ju inte ha barn just för att det skulle ta för mycket tid från hennes liv/karriär!! (Varenda intervju med henne och hennes man Alex brukar ta upp den där frågan. Han vill ha barn, men inte hon)

Äsch, den där Katrin vill bara provocera.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Fem och en halv veckas semester. Jag har ingen aning om när jag hade så lång semester sist, eller om jag ens har haft det någon gång...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·
H
Gravid - 1år Jisses sitter här med tårar i ögonen och vet inte riktigt om jag är glad eller ledsen. Fick för ngt år sedan äntligen min högst...
Svar
10
· Visningar
1 650
Senast: Jozze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama