"Du behöver inte bli som Lotta!"

Scarry

Trådstartare
Pratade med en bekant igår. De har en hund och en katt, bor i lägenhet, de har 4km så är de inne i centrum i "storstan". Själv bor jag på landet, har egen gård med stall. För närvarande finns här 3 hundar, 4 katter, 2 råttor och 7 hästar. Kvinnan skulle jätte gärna vilja ha mera djur, typ någon innekanin, marsvin eller liknande. Medan mannen är mer så där att "nej, nu räcker det"
Igår då, då jag pratade med henne, så började hon prata om det här då igen, att hon vill ha mera djur men inte han, och då säger hon i något skede "jaa, han säger varje gång jag drar upp saken att: nej, det blir inte några fler djur, du behöver inte bli som Lotta!" varpå hon skrattar... Jag lämnade sitta helt... jaa, paff i telefonluren... Va? "Du behöver inte bli som Lotta"??? Hon sade detta två gånger till under samma samtal, och ju mer hon sade det och i vilka sammanhang, så förstod jag att mannen menar att "du behöver inte bli som Lotta" i negativ bemärkelse.
Jag har tidigare också fått höra saker som "janå, du har ju ett helt zoo hemma" och en massa annat av andra människor, också det i negativ bemärkelse. Och jag har även fått höra ryktesvägen att många kallar mitt hem för "zooparken" och liknande.
VARFÖR är man plötsligt en dålig människa på något sätt, för att man har "mycket" djur? Själv tycker jag inte ens detta är på något vis så mycket djur att människor skulle reagera på saken. Jag menar, det finns ju de som har 20-30 tal hästar och lika mycket hundar!
Och jag missköter ingenting här hemma: alla djur har det dom behöver och mycket mer därtill, gården är alltid snygg och prydlig, likaså hagar och stall, och huset är alltid rent (jaa, jag städar i princip vareviga kväll för att hålla det prydligt!)
Vet inte varför jag skriver det här inlägget egentligen, men jag blev rätt så rejält sårad av mannens uttalanden. Detta är människor som jag anser är en av mina närmaste bekanta (ok, inte mannen lika mycket som kvinnan men i alla fall) och så får man höra att de/han säger sånt "bakom min rygg".... Känns så.... respektlöst på något sätt... Är det jag som överreagerar? Eller hur skulle du själv ha reagerat?
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Jag förstår att det kan kännas men du har ju verkligen inte överdrivet mycket djur för att bo på landet och har du dessutom rent och snyggt så fattar jag inte vad som skulle kunna anses vara ett problem. Mer än att han är trångsynt alltså.
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Men du måste kunna se det som att man har olika intressen.
För honom är "att ha det som Lotta" något negativt för att han inte vill ha det så.
På samma sätt kanske du inte vill "ha det som Pelle" som har huset fullt av bildelar till den bil han håller på och reparerar, eller "som Märta" som samlar på tomtar och har hela huset fullt av porslinstomtar.

Jag tycker inte att det är något att bli sårad över, bara acceptera att din livsstil inte är vad vissa andra inte vill ha.
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Jo, det förstår jag ju att alla har olika intressen. Men tycker det är så dumt att säga på det viset, då han samtidigt säger då han är här "jaa, då vi skaffar hus så ska vi också ha mera djur"
Tycker det är lite dubbelmoral att ha mig som ett exempel på hur man inte ska ha det, men ändå så ska han ha mera djur den dagen då de skaffar hus....
Förstår inte riktigt hur han tänker då han säger på det viset. Och jag skulle inte få för mig att säga saker som "du/ni behöver inte bli som Jossa & Patrik" till någon annan, eftersom de är mina vänner. Tycker inte man säger sådant om sina vänner, men kanske det är jag som är för känslig.
 
Senast ändrad:
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Fast han hade ju sagt det till sin tjej och inte till dig.
Ibland klagar jag på mina vänner till min kille, han är liksom mitt sätt att få ventilera och slänga ur mig dumma saker om andra. Han dömmer mig inte, för att han vet (och jag talar om för honom) hur mycket jag egentligen tycker om mina vänner. Så de dumma sakerna jag säger till honom (om andra) kanske jag menar just för stunden och då är det skönt att få slänga ur sig sånt.
Men skulle jag säga vissa saker direkt till mina vänner finns det ingen möjlighet att ta det tillbaka när jag fått lite tid att reflektera och ångra mig :o

Vet inte om jag får fram vad jag menar, hoppas du förstår.
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Bara för att det inte är hans intresse och passion i livet ger det inte honom rätten att vara nedlåtande!
Jag hade också blivit sårad :(
Om din kompis eller kille säger så igen tycker jag du ska säga till, du behöver inte vara otrevlig utan kan väl lägga fram det mer som "jag accepterar att du/ni inte vill leva mitt liv, jag vill inte leva erat liv heller men att påtala det på sättet ni gör, gör mig ledsen"
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Du tänkte till lite!!! (till skillnad från mig :o )
Är det som du skriver kan ju flickvännen ställa sig med dumstrut i hörnet. Jag gör precis som du helenk pojkvännen är bra när man behöver ventilera lite men till skillnad från ts fall är han inte så jäkla dum att ha säger det till mina vänner!
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Jag tycker du överreagerar. Du har många djur, han vill inte ha en massa djur.:confused:

Skulle du ha blivit sårad om de sagt att hon inte "behöver bli som en som har en massa djur"?
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Min kille sa till mig innan vi skaffade hund: "Du får inte bli en sån där hundtjej bara för att vi skaffar hund".
Nu några år senare tränar, tävlar och lever jag hund och han säger fortfarande samma sak.
Jag säger "okej" och skrattar, för "en sån där hundtjej" blev jag för länge sen.
:rofl:
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Jag skulle reagerat likadant som dig!
Men sen hade jag försökt släppa det för egentligen så har det ju ingen betydelse vad andra tycker så länge man själv är nöjd :)
Och så värst mycket djur tycker i alla fall inte jag att du har ;)
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Haha :D Det gälla att starta lite försiktigt och sen öka på utan att dom märker det :angel::D
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Jag förstår varför du blir upprörd. Om det är till någon tröst så försöker jag och min sambo bli som Lotta. :) Många djur, bo på landet, rent och snyggt.

Men! I min kompiskrets är det accepterat* att säga så som mannen sa, så det kanske inte var menat som en personlig förolämpning? Utan ett klumpigt användande av en intern jargong (stavning?)?

*Det händer t ex att någon som yttrat lite gammelborgerliga åsikter blir kallad för N.N. Då det är ett utmärkande drag N.N har.

/C
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Jag hade nog inte reagerat så mycket som du gör. Jag vet att många av mina bekanta inte vill leva det liv som jag lever, och jag skulle inte vilja byta med dem heller. Det handlar bara om olika intressen, inte att man nedvärderar någon :) Jag tror inte att de menar att du är en dålig människa, men kan hålla med om att det var lite klumpigt uttryckt.
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

För mig är det bara hans sätt att säga att han inte hade trivts med att leva ditt liv, ungefär som att jag själv inte förstår hur alla storstadsmänniskor står ut med att bo där i asfaltdjungel.
Kan däremot känna att det inte är helt schysst av din vän att föra vidare det hennes sambo sagt i förtroende. För just en sådan här sak är väldigt beroende av hur man säger det, och jag tycker det tillhör takt och ton att framföra saker på ett sådant sätt som inte sårar den som får höra det.

/Camilla
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Nåt i den stilen säger säkert folk om mig också, medans jag förskräckt kollar på deras barnbilder på FB och tänker "jag ska inte bli som Fia"...
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Mitt i prick! Jag ska erkänna att jag tänker samma sak.. Men hade nog tagit illa vid om nån sa det på samma sätt som i ts fall :o
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Så länge du och dina djur mår och har det bra spelar det väl ingen roll vad andra tycker om ditt leverne? Jag hade inte ens reagerat på om någon sagt så om mig, vad andra tycker får stå för dem :)
 
Sv: "Du behöver inte bli som Lotta!"

Det är inget illa ment och förmodligen inte ens från din kompis sida- bara hennes förklaring för sig själv varför hon inte får som hon vill...hennes sambo är ju ihop med henne och inte med dig- dåligt argument visserligen men men...

Så länge du inte vill vara ihop med hennes sambo behöver du absolut inte bry dig om det, det är ju sagt i förtroende mellan ett par och din kompis menade inget illa att säga det vidare till dig, det är sagt iförtroende kompisar emellan...

Hon hade nog inte ens tanken på att du kunde ta illa upp när hon sade det. Det är ingen diss av dig från hennes sambo det är bara en önskan av henes sambo att de inte ska ha massa djur hemma som du faktiskt har.

Jag har inte många djur och ändå inte speciellt städat hemma- hösten är min vän- släck ner och tänd stearinljus!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 141
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 360
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 487
Senast: Ava22
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 893
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp