Dryg häst vid verkning

Rimfaxe

Trådstartare
Jag har en 4-årig Nordsvensk som hela tiden sedan jag köpte honom som 2-åring har varit väldigt dryg när hovarna ska verkas eller hållas upplyfta en lite längre stund.
Alla som haft att göra med hans hovar upplever samma sak, han är dryg och bökig. Han tröttnar liksom efter någon minut och vill inte längre hålla upp hoven, då gör han en rad olika tricks för att få ner den.

Det är inte så roligt att lämna över hovvården till någon när hästen inte vill uppföra sig, det känns väldigt pinsamt tycker jag. Han kan lyfta upp hovarna utan problem, men efter en kort stund drar, hoppar han bakåt eller runt så att man inte kan hålla kvar. Iom att han väger sina modiga dryga 550 kg, så är det heller inte lätt att hålla kvar i det läget.

Jag har haft lite hjälp av bekanta med NH/Hästhantering och fått lära mig lite grand. De säger att han är en mycket självsäker individ och som oftast inte ger sig utan kamp. Han visar tydligt när han inte gillar något.
Vid ett tillfälle var han extremt otålig när jag bara skulle se över hovarna på sommarbetet, och han dansade runt och gjorde det verkligen jobbigt för mig. Då markjobbade jag honom så gott jag kunde. Jag flyttade på honom, longerade och vände honom, lät honom ha det riktigt jobbigt. Därefter stod han som ett tänt ljus när jag skulle fortsätta med hovarna. Dock vill jag ju inte behöva göra samma visa varje gång det är dags för hovvård. :(
Jag upplever det som att han tappar tålamodet, men problemet är ju att han måste stå ut med att man ser över hans hovar.

Hur kan jag komma tillrätta med detta?

Sv: Dryg häst vid verkning

På ett sätt så har du ju svarat på din frågeställning alldeles själv.

Han reagerade alltså positivt och var enklare att verka när du hade hanterat honom.
Även om du tycker att det är träligt att göra så varje gång så är det nog bara att bita ihop och se till att ha de där extra 45 minuterna, eller vad som behövs, innan han ska verkas och gå ut och aktvera honom innan. Förhoppningsvis så kommer du inte att behöva göra det resten av livet, men ta dig tid och gör det nu så slipper du problem i framitiden.

Alternativt att ha ett ridpass precis innan hovis kommer så att du har en trött och avslapnad häst vid verkning, borde funka på samma sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka