Dryckesförslag??

Gandur

Trådstartare
Tänkte kolla här om någon har bra förslag på vad man kan tillsätta i vattnet till våra lurviga vänner så de börjar dricka mer?? Har haft kolik 3 gånger i sommar på 2 hästar som vi misstänker beror på att de dricker för dåligt, vi fick tips från veterinär att tillsätta äpplejuicekoncentrat i vattnet men vi letar nu efter fler tips mest för att ha fler alternativ.

Sv: Dryckesförslag??

En liten aning betfor i vattenhinken kan funka.

Vet du om hästarna får i sig tillräckligt med salt?

Annars kan man ge underhållsbehovet löst i maten, ca 1 msk till stor häst. Detta stimulerar törsten.

detta är islandshästar som går på lösdrift och inen får kraftfoder just nu, betfor har vuí fundeart på o lägga i tunnorna med men tänkte att det skulle krävas så mkt för att det ska bli smak iom att det är så stora tunnor

Om det är flera hästar som dricker dåligt så skulle jag ta vattenprov...

Hur ofta tvättar ni ur vattenbehållarna och byter vattnet?

Om det är flera hästar som dricker dåligt så skulle jag ta vattenprov...

Hur ofta tvättar ni ur vattenbehållarna och byter vattnet?

Vi tvättar ur och gör rent minst varannan dag (oftare om vi ser att baljan är skitig) och vi har inte haft dessa problemen innan, det är nu när de går på sommarbetet. Vattnet är där inget fel på.

Är du säker på det? Låter ju väldigt konstigt att flera hästar börjar dricka dåligt samtidigt.

Hur många hästar är det och hur många baljor? Jag upplever att hästarna gärna vill dricka samtidigt och är det då trångt vid vattenbaljan kan det bli att någon inte får dricka färdigt. Jag har därför två baljor en liten bit ifrån varandra så alla hästar kan dricka samtidigt. Tex om hästen lägst i rang går till baljan först för att dricka så kommer nästa och kör undan den. När de högst i rang har druckit så kanske de går iväg och då tar den lägst i rang sig inte tid att dricka utan följer med flocken.

Hästarna får bara gräs just nu då, är det god tillgång på gräs? Har de tillgång till ligghall nu?

Vattenbrunnar, speciellt grävda kan försämras snabbt, det har jag egen bitter erfarenhet av. Dricker ni vattnet själva?

Senast ändrad:

Om vattnet är ok lägger jag min gissning på annan orsak till koliken. Växter i hagen som de inte tål? Druckit skitvatten, ätit lera? (det har ju regnat en del i sommar)

Mina unghästar har nog slagit bottenrekård på dricka i sommar, ingen har varit sjuk så jag antar att det saftiga gräset står för törstsläckningen.

Vattna i hink så du ser hur mkt de dricker. Dvs var och en övervakas när de dricker. Jag ger min häst uppblött linfröpellets och betfiberpellets i ljummet/varmt vatten. Är det för kallt så dricker han inte. Han tömmer glatt en 20 l hink efter varje ridpass. Får en hink på kvällen också. Känns angeläget att ha denna rutin, inte så roligt att behöva vätska upp dem IV.

Juice/saft har jag testat, ingen av mina hästar har tyckt om det.

Hur långt har hästarna till vattenkaret?
Våra har druckit extremt dåligt i sommar, vi har en ganska liten hage (1-1,5 ha) men rätt jobbig terräng (lite sankt på sina håll, extremt övervuxet på andra, har inte gått djur på marken på över tjugo år). Så hästarna har inte alltid gått upp till vattenkaret som de borde. Dock ingen kolik, än så länge. Vi vattnar med hink före/efter motion och släpper ut dem precis vid baljan efteråt. Då dricker de friskt och knatar sedan iväg igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama