vippan

Trådstartare
Hur gör ni när ni avmaskar med Drontal? Jag har blandat i maten, men katten vägrar att äta den (han äter ALLT i vanliga fall). Försökte stoppa ner småbitar i halsen men det blev verkligen vilda protester och han började tom tugga lite fradga! :eek: Smakar det verkligen så illa?
*Vågar inte testa själv...* :smirk:

Tror inte att det smakar värre än nåt annat. Avmaskade med det igår (i maten) och det gick jättebra.
Hos djursjukhus och apotek(?) finns ett hjälpmedel. Nån slags "klo" som man tar tabletten med och sedan släpper den i munnen. Vet inte riktigt hur det funkar...

Jag tar ett stycke katt under armen och håller fast på rygg. Med andra handen håller jag tabletten mellan pekfinger och tumme, med långfingret öppnar jag kattens munn, pluppar i tabletten, stänger och håller igen munnen samtidigt som jag masserar halsen för att trigga sväljreflexen.

Klart!

ps. ignorera de röda märken du får på armen du höll fast katten med, och kom ihåg att ha långärmad tröja nästa gång...

Vi brukar öppna kattens mun lite försiktigt och släppa mer tabletten i munnen... sen sväljer de flesta (av våra katte i alla fall)... gör de inte det masserar vi lite under hakan på kissen!

Några tips om du absolut inte får i kissen tabletterna.

Prova att mosa tabletten, blanda ut i vatten eller lite grädde och ge i en spruta.

En del kattor älskar t.ex. räkost eller leverpastej, testa att blanda med en mosad tablett.

Har du något som katten gillar riktigt mycket och slukar i hela bitar kan man dela tabletten i små bitar och peta in en del i varje munsbit. Skalade räkor t.ex. eller något annat smaskigt.

Fördelen med Drontal/Droncit är att man ger bara engångsdos. Annars kan man använda flytande Axilur om det är lättare, men det skall ges 3 dár i rad.

Jag lyckades! :banana: Blandade med tonfisk och lite vanlig mat och då slank det ner, inte i ett nafs, men ner kom det! :) Duktig pojke...
Axilur äter han som ingenting men med Drontal var det tvärstopp, därför undrade jag om det kanske smakade mer illa :confused:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 335
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 898
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 045
Senast: Bison
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 118
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka