Drömmen om en egen häst

N

NukutviHuskies

Drömmen om att börja rida igen och till slut skaffa häst gör sig påmind titt som tätt. Jag helt och hållet levde för hästar mina första 13 år och red regelbundet, men sen började jag med hundar och nu är jag 30 och kör hundspann som största intresse, har knappt ridit alls på 15 år... Dock...drömmen om en häst kommer igen gång på gång och snart kanske det finns både utrymme och ekonomi för att förverkliga ett sånt projekt.

Jag drömmer om att börja rida western, något jag aldrig provat, och skulle helst köpa en yngre häst, gärna nordsvensk eller liknande. Har alltid älskat att träna djur och bygga relationer, så det känns mest naturligt att börja i den änden, även om det egentligen inte är det smartaste kanske. Tanken är i så fall att parallellt ta lektioner (snart klar med studierna och hoppas få vettigt jobb så att man har råd med sånt igen) och så har jag några kunniga kompisar jag kan ta hjälp av, vad tror ni om ett sånt projekt? Kan det fungera eller blir det bara olyckligt?

Min hästvana just nu är inte så stor, men jag har stor djurvana i övrigt. Tanken är inte tävling eller prestation utan att kunna ha roligt tillsammans och utvecklas ihop... Vad tror ni som vet mer? Hur mycket tid/pengar per månad kräver en hobbyhäst av härdigare slag ungefär? Tacksam för svar och feedback, detta är ännu helt på drömstadiet och ligger en bra bit in i framtiden - men nånstans måste man ju börja! Tacksam för feedback och tankar!
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Kör!
Om det ligger en bra bit in i framtiden hinner du ju skaffa dig mer erfarenhet. Börja ta lektioner eller hjälpa till i nåt stall.
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Kör! ................

I second that!

TS: Att träna och bygga relation kan du ju göra med en "medelålders" häst också! En häst som har lite grundutbildning är nog det roligaste om man vill träna och "jobba ihop sig" eftersom den orkar mer än en unghäst och kan hjälpa dig om du är lite ostadig till en början! :)
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Du skulle ju kunna kolla om det finns någon som behöver medryttare till sin häst där i närheten så får du ju testa på hur det är att ha häst (Mer eller mindre) och så lär du dig ju massor på samma gång. :D
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Tack för era snabba svar! Då kanske det inte är en helt galen tanke utan bara lite... =) Verkar vara rätt många som rider western kring Boden och där finns faktiskt en anläggning inriktad mot westernridning som även har ridskola, kan bli en bra start! Dessutom har de flera nordsvenskar så det kan bli extra skoj... =) Å det där med ung eller mer rutinerad, det kanske lite ger sig självt när man kommit igång lite med ridningen och känner hur allting känns. Antar att det är lite som med hundar, att det inte spelar så himla stor roll när allt kommer till kritan. Nästan alla mina hundar är omplaceringar men har ändå formats in i gruppen hur bra som helst.

Om allt går enligt planerna så byter vi hus nästa sommar, å i mina drömmar finns där gott om plats för hundarna men även möjlighet att ha häst antingen på gården eller hos nån granne. Nu blev jag ännu mer peppad! Westernridskola nästa vår (missar den i höst) blir starten! =)
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Att börja ta lektioner i weternridning redan nu är ju en bra start. :) Skulle jsälv vilja prova på western, typ en helg-kurs eller nåt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 175
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 768
Senast: Fiorano
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 237
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp