Drömmarnas hästtransport!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Laluchi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 6 063
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Hej! Mattan är inte limmad, den är ingjuten, det är flytande gummi som hälls på. Glasfiber är bara att svetsa om man kör på något så det spricker. Annars spricker det inte. Det är de laminerade som gör det. Mitt släp är dessutom UV beständigt i lacken, så det åldras inte! Man kan ha dekaler på utan att det blir nyansskillnad när man tar av dem.:smirk:

Dessutom har jag ett glasfibersläp till, som jag har kört broddade hästar i flera år, har aldrig haft något strö i mina transporter, varken i dem med eller utan helgjuten matta och det har aldrig varit något krångel. Är väldigt noga med vad jag köper, vill ha så lite krångel som möjligt när man har en verksamhet som måste kunna fungera problemfritt. Tråkigt om du haft problem med dina släp, jag tycker dock inte att plyfa är något att ha, eftersom jag har haft flera olika bl. a brenderup och den nya kylinge. Efter 2 månader är de ju missfärgade i lacken! Och plyfan drar åt sig vatten och ruttnar så fort transporten står ute. Sedan blir taket så missfärgat och fult om man inte har metalliclack tycker jag.

Den här skulle jag vilja ha:
http://www.boj.nu/ProduktCenter/ProduktCenter_Wagon.htm

B-kortslastbil för 2 hästar med liten bodel, hade varit helt super :)
Får nog bli en sådan om 10 år när jag har vunnit pengar :angel:

dom där är himla bekväma o stadiga. vi hyrde en sån förut :D
känns lite onödigt för mig o ha nu, då jag inte är sugen på att tävla längre, och inte åker så mkt med ponnyn.. men ändå.. Underbar ;) :love:

Sen att ha hellimmade mattor är det sämsta som man kommit på. Hur många släp med det finns det egentligen där mattan verkligen sitter??
Jag har sett flera vagnar där mattan släppt även om man kört barfota med mycket strö i.

Det där har jag också sett.

Sen så kommer jag adrig att köpa ett släp utan panikbommer, aldrig...

Det är panikbommar i Christen!

Jag har också nästan nyss köpt en Christ, men en budget Comet utan utrustning. Men det känns i alla fall superlyigt i jämförelse med min gaaamla bojsläp. Dock är jag väldigt missnöjd med det assymetriska bomsettet (det är den enda extrautrustingen jag ville ha), det är typ 1 dm bredare än det vanliga bomsttet, Vad är meningen med det??

Håller med , dom där hästbussarna måste vara marknadens snyggaste och lyxigaste :d . Har sett en även irl dessutom ;)

När det gäller vanliga transporter skulle jag nog helst vilja ha en Henra, tycker dom verkar väldigt bra faktiskt och inte sådär fasligt dyra ändå om man jämför med andra transporter. Har faktiskt aldrig hört något negativt om Henra ännu.

Annars skulle jag vilja ha en b-kortslastbil från Boj eller liknande, typ en wagon.

Men ja menar, såklart , men vill Inte ha en Ketter lastbil m dubbla utskjut ? :love: men smakar den så kostar det ju , den kostar ju ett paaaar miljoner..

Hur fungerar panikbommarna på dem? Min kompis har en, men det enda man kan göra där är att man måste in i transporten och "lyfta av" bommen för att få loss den. Kul om hästen hänger över bommen...Nu är iofs. det inte en ny Christ, den har några år på nacken.

Dessutom har jag ett glasfibersläp till, som jag har kört broddade hästar i flera år, har aldrig haft något strö i mina transporter, varken i dem med eller utan helgjuten matta och det har aldrig varit något krångel.
Jag tycker att Concorden är ett fint släp. Enligt en tidigare ÅF klarar inte gummibeläggningen broddar om man inte begär en kraftigare variant, men det kanske du har gjort?

Mitt drömsläp är annars ett Boj Classic med kombiläm eller Fautras. Boj eller Umes B-kortsbilar är tänkbara också.:)

När det gäller vanliga transporter skulle jag nog helst vilja ha en Henra, tycker dom verkar väldigt bra faktiskt och inte sådär fasligt dyra ändå om man jämför med andra transporter. Har faktiskt aldrig hört något negativt om Henra ännu.

Annars skulle jag vilja ha en b-kortslastbil från Boj eller liknande, typ en wagon.

Men ja menar, såklart , men vill Inte ha en Ketter lastbil m dubbla utskjut ? :love: men smakar den så kostar det ju , den kostar ju ett paaaar miljoner..

Har en Henra Amazone som hästen och vi är supernöjda med!:banana:

Hur fungerar panikbommarna på dem? Min kompis har en, men det enda man kan göra där är att man måste in i transporten och "lyfta av" bommen för att få loss den. Kul om hästen hänger över bommen...Nu är iofs. det inte en ny Christ, den har några år på nacken.

Om man måste in i transporten för att lossa bommarna så är det nog inte "panikbommar".
"Panikbommar" ska man kunna lossa på utifrån. På Henra Amazone så är det en ring på utsidan som man snurrar på så lossnar fästet på insidan av ytterväggen som bommen sitter fast i.

Då ekonomin inte räcker till nått superlyxigt svindyrt vrålåk, och jag är petig med att allt ska vara fräscht och säkert om pållan ska ut och åka så har det tack vare en otroligt noggrann och händig sambo :love: snart blivit ett nytt hembygge.
vi köpte ett gammalt skruttigt släp för 1000:- trane -81
svetsade om hela ramen och skickade den på blästring och lackering
Taket har jag slipat och det är omlackerat
Ny dörr och bakläm
Nya snygga ljusramper
extra ram som taket sitter på som gör att taket lätt ska gå att dra bort vid en ev olycka.
nytt alu-golv
Nya väggar
ny el
Nu är den ihopbyggd, elen ska dras det sista...
jag ska slipa och lackera bommarna
insidan ska lackas matt vit
Utsidan ska lackas vit med ljus å' mörkblå detaljer
Namn och "sponsorlogga"
Detta har tack vare den händige sambon, lite tur och tillfälligheter med blästring, lackering och alugolvet gjort att prislappen bara hamnar på knappt 15000 för vår del :)

Panikbommarna lossar du från utsidan! Det är öglorna som sitter på utsidan där frambommarna sitter på insidan, hmm, lite luddigt....

I inlägg 11 (Vimsans) är där en bild på Concorden, panikbommarna lossas med öglorna som man kan se sitta till vänster om dörren in till släpet.

Jo jag vet vad panikbommar är. Om du läser mina föregående inlägg så ifrågasatte jag om det verkligen fanns panikbommar på Christen, min kompis transport saknar nämligen panikbommar. Den är några år gammal nu, och därför undrade jag om det fanns på de nya.

Ahaaa oki :idea:

Lätta och snabba att lösa ut eller tar de lång tid?

Hittills har kylinge den bästa lösningen enligt mig.

Jag har en Chrsit Comet Alu. Kanon! Och snygg! Kom visst inte mera än 3 till sverige.. Men.. Ja, trailerimport är jättebra, förutom om det händer något med transporten. Långa väntetider, grejjer som är svårt att få fram eller kommer bort, fortfarande lite barnsjukdomar på släpena. Min har stått sammanlagt 12v på 14mån pga dålig fastsättning av mellanvägg som gör att hästen lätt lyfter ur mellanväggen och sen är det bara att röja järnet i transporten. Är lite sur på dom för tillfället. Köper man en transport för 80 000 så vill man gärna ha lite service och kvalitet.

Ja, det är panikutlösning från utsidan, på bägge sidor på min och det var standard!

Alla mina tre hästar är broddade för tillfället, kört dem regelbundet nu utan ett märke i mattan och jag har inget strö och stora hästar! Superbra matta i mitt släp iallafall. Sen är mina hästar iochförsig rätt snälla, de står inte och sparkar och har sig i onödan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka