Drömmar om en fölunge

A

anni0001

Drömmer om ett litet stoföl med breeed bläs och fyra vita strumpor, jordens gångarter och en bläääändande hoppteknik som ska bli superstjärna, genomsnäll och superväluppfostrad......

Ungefär iallafall :D

Men ett föl blir det antagligen till hösten. Det är spännande och pirrigt och samtidigt Skrämmande. För jag kan ingenting om fölhantering. Men hade ju tänkt lära mig nu då...

Så! Ge mig råd, tankar, tips, erfarenheter eller litteratur för mig att läsa om hästens första levnadsår. Sånt som man bör göra och sådant man INTE bör göra. Som sig bör så lär man sig av sina misstag så det vore ju gött att läsa om era först :D

Scenarium: Fölet kommer i september. Fortfarande grönt gräs på betet men de går in på nätterna. Box. Än så länge en gammal b-ponny som sällskap; bör den bytas ut mot en ung lekpolare eller kan de gå ihop över vintern och sen släppa åringen på lek och bus bete 2010?
Den är nog rätt ohanterad. Vad lära först? Vad tänka på i fölhantering jmf med treåring?

Med mera med mera :)

Sv: Drömmar om en fölunge

Det mesta är sunt förnuft tycker jag!
Lära sig att stå uppbunden, bli ledd i grimma, och bli borstad och få fötterna lyfta är ganska lagom hantering för en fölis.
Däremot en bok om utfodring kanske??

Och kom ihåg att "en bra häst har ingen färg" ;):D

Jag tycker definitivt att fölet ska ha en jämnårig lekkamrat. Sedan ser jag gärna att det finns någon äldre uppfostrare i flocken också.

Jag lånade in en fölunge som sällskap till min och det har varit super. De gnager och leker med varandra och blir uppfostrade av de äldre gentlemennen.
Just de att de får göra av med energi och samtidigt blir uppfostrade av andra hästar gör att de blir mkt lättare att handskas med av människan.

För det första- skippa vita ben- bara hudtrubbel:crazy:

visst bör den ha en jämnårig, men oxå en ersättning för mamma- en mentor.
Ang. ponnyn så beror det på hur de funkar ihop.
Ponnyn kanske ruttnar på henne.

du får vänta o se o ha lite backup-planer.

Ta nu inte första bästa o se till föräldrarnas temperament.

Är lite avis:o

det är jätteskoj med fölungar...men dom är tidskrävande..klockan rinner iväg så fort när man står o gosar med dom :D haha

Uh, tell me about it! Vi har två tycken hemma på gården!
Det viktigaste är väl, som någon tidigare nämnt, leda i grimma och grimskaft, stå uppbunden, och allmänskötsel prio ett.
Jag tycker även det är viktigt att kunna gå in i transport, ifall något bår fel och man måste åka till djursjukhus. INTE kul att inte ha transporttränad fölis i en sån situation!
Sen även att den är lugn vid utsläpp, och inte bara kastar sig iväg såfort grinden är inom räckhåll. Träna på att stå stilla.
Även prassliga och "läskiga" saker är alltid bra att vänja sig vid. Då slipper man den proceduren när de är större, och har lite mer kraft att lägga bakom flyktförsöken. :D

Bättre att ha en grundhanterad bebis, än en som bara gått och skrotat tills den blir tre, är min filosofi. Att ha en ohanterad unghäst är inte kul om olyckan är framme. Då har man inte bara oron över en sjuk/skadad häst, utan även frustrationen, oviljan och stressen hos en häst (och ägare) som inte har en aning om vad som händer och vad som förväntas av den i en pressad och jobbig situation.

KL
Tack för alla svar :)

Det där om fyra vita ben och bred bläs var mer på skoj än allvar :D För mig spelar det ingen roll alls vad hästen har för färg men jag tycker det är riktigt snyggt med vita ben osv ;) Men den fölis jag nu tittar på är fux och har nästan inget vitt alls :D

Stå uppbunden, borstas, lyfta hovar, prasselsaker, lastträning, stå stilla när man ska ut i hagen/in i box - och foderlära.
Det var det samma som jag redan hade tänkt mig ang fölungar så det var ju bra att jag inte var helt ute o cyklade. Just det där med sällskap får jag försöka lösa på nått sätt. Har bara två boxar :(

Håller helt med HabbyBabySham om att ha en välhanterad bebis än att ta tag i det när de blir tre. Visst ska de få chans att vara hästar o bara gå o skrota - men lite social träning tror jag ger mycket inför framtiden!

Nån mer med tips?

Nån bra foderbok? Finns säkert en uppsjö men vore ju fint med en bok som är "i tiden" och med vetenskap bakom så jag inte råkar hitta nån flummare till författare...

KL
Just det där med sällskap får jag försöka lösa på nått sätt. Har bara två boxar :(

Jo, det måste du ordna, det är så positivt både för fölet och dig.

Kan lösdrift vara ett alternativ? Jag har haft mina på lösdrift nu och det har gått hur bra som helst. De stärks av mkt utevistelse i kuperade hagar och man hittar dem många gånger snusandes i halmen i ligghallen.

De har självklart inga täcken, däremot tar jag in dem för fodring (kraftfoder) och visitering varje dag och de får också så inne och torka upp om det varit ruskväder.

Ja jag har tänkt tanken på lösdrift faktiskt :) Gammelponnyn vet jag dock inte.... hans ägare vill ha honom på box på nätterna.
Hur stor ligghall behöver man för tre hästar? Finns säkert jättebra beskrivet på jorbruksverket men tänkte ifall nån var snabbare än mig o kunde tala om det här ;) :D

Tillägg: Pratade i veckan med en duktig uppfödare här i trakten och hon har alla sina ungdjur på lösdrift utan täcken. Jag var lite tveksam först eftersom det kan vara 30 minus under långa perioder men det kanske går? Massa mat förstås och mkt halm i hallen. (hallen är egentligen ett fäx för kossor så det är rejält gjort)

Håller med de andra här; en lekkamrat och en "dagisfröken" är bra att ha till de små. Är det något av det man ska välja bort så är det den senare. Mina bebisar har fått gå med jämngammal kompis och även delat box med denne fram till sommaren som åring. Det har fungerat super och de har stor trygghet i varandra. Så en lösdrift tror jag skulle vara kanon. De klarar ju kyla bra sålänge de inte blir våta under längre perioder. Och med en ligghall undviker man ju det.

Sedan följer jag Flyinges råd i Flyingemodellen för vad en häst i den åldern ska "kunna". Kolla på deras hemsida under "Avel & sport"; Från föl till 6-åring. Beröring på hela kroppen, uppbindning, lyfta fötter (Det är A och O att träna det på bebisarna!), lastas, ledas i grimma och så hyfs som att man inte bits eller vänder rumpan till. Allt det där vet jag att du har bra koll på! Ibland får min åring stå med en liten gummigjord runt magen när hon ändå borstas. Sedan hoppas de lite löst i flock någon gång innan sommarbetet, helt utan andra krav än att de ska skutta över ett minikryss.

Foder är ju som på alla andra rätt individuellt men våra äter 6kg hösilage och 1kg kraftfoder/dag + betfor. Detta från att de skiljs av från sin mamma. Det har fungerat bra!

"Att bli med föl" är ju en bra bok men just nu när jag inte har den framför mig så vet jag inte om det står så mycket om fölet efter avskiljning. Men det är ju värt att kolla upp kanske?

Ja, sen är det grundvaccination och sådär, tidigast vid 6 månaders ålder, gärna lite senare. Pass och chipmärkning kanske redan är gjort, annars så gäller det ju att få gjort innan fölets första nyår. ID-kontrollant (oftast vet.) kommer ut och ritar av fölis och sätter ett chip i halsen.

Senast ändrad:

Tack!

Ja detta med sällskap av jämnårig är nog himla viktigt. Märker ju på min 4åring att han blir lite understimulerad i hagen.
Om vi inte kan bygga en till box (får be snäll så kanske det löser sig) så får jag fundera på detta med lösdriften eller helt enkelt avskaffa den gamla ponnyn. Tror inte han skulle vara så förtjust i att leva med två galningar heller.
Men känns som att tillvaron kan bli lite mer skrämmande för fölungarna om de inte har nån vuxen med sig??
Föl kommer vara ca 6-7 månader när den kommer. Vad jag funderat på är att ha den i lag med en äldre under vintern och sen skaffa en yngre lekkamrat, just för tryggheten, men jag kanske är ute o cyklar.

Nja, den har ju behov att leka NU!

Vi har ju haft blandad flock med äldre som kan hålla styr på dem men jag tror nog att de hade klarat sig rätt bra även ensamma. Jag hade dock inte vågat ha dem i samma box när de inte är uppvuxna ihop från början utan de gånger de sovit inne har det varit i boxarna bredvid varandra.

Du har en poäng där, våra har ju sett varandra och lekt i hagen sedan dag 1 när deras mammor fortf. fanns med i bilden.

Fast i lösdrift där de har större plats så skulle jag våga ha två som inte känt varandra sedan födseln. Våra föl står ju i en stor box ihop, men inte i samma size som en ligghall förstås..

Vad härligt med ett litet föl!

Jag har ingen erfarenhet av själva träningen, men skulle inte ditt föl och den jämnåriga kunna gå på lösdrift, och att "gamlingen" går med dem på dagarna, om ägaren inte ville överväga lösdrift? Min ponny gick på förra stallet tillsammans med två/tre unghästar. Det funkade jättebra! Bebisarna kunde leka med sig själva och min ponny lärde dem lite hästhyfs ;)

Lycka till!

Så OM det nu inte går att lösa för fem öre så är det bästa att ha en till fölunge istället för en gamling? (funkar åring med eller blir de för brutala??)
Jag ser helst att bara ha två hästar under mina egna vingar, men får jag nån som vill hyra in en tredje så går ju det bra men jag har inte råd att verka, vaccinera och försäkra tre hästar.

Det borde fungera med att låta gammelponnyn isf få komma in på nätterna och de unga får vara kvar ute om jag inte kan få sambon att bygga en till box (finns plats för ytterligare två boxar)

Hur mycket äter en fölunge? självklart individuellt, men på ett ungefär. Vi tar ju eget hö men har marken utarrenderad så vi kan inte ta in obegränsade mängder.

Jag skulle nog säga att det skulle fungera med en åring, om det är ston. Min åring går nu med andra 1-, 2- och 3-åringar och det går kanon. Ditt "föl" är ju inte pyttelitet när du får det. Ston leker inte riktigt lika våldsamt som hingstarna ju..

Min äter 6 kg hösilage/dag och 1kg kraftfoder. Jag vet många som enbart ger sina åringar/föl hö/hösilage utan problem. Däremot måste man ju då ge dem lite vitaminer och mineraler, men det kan du ju ha som mineralsten i ev. lösdrift. Den räcker typ 5 år! :p

Tack! Som sagt, eftersom vi har begränsad hötillgång så vill man ju veta att det kommer räcka. Men då kan i princip två fölungar leva på samma mängd hö som min stora häst äter ensam. Lite drygt.

Tillägg: Pratade i veckan med en duktig uppfödare här i trakten och hon har alla sina ungdjur på lösdrift utan täcken. Jag var lite tveksam först eftersom det kan vara 30 minus under långa perioder men det kanske går? Massa mat förstås och mkt halm i hallen. (hallen är egentligen ett fäx för kossor så det är rejält gjort)

Vi bor ju i Norra Norrlands kustland och ahr också rejält kallt på vintrarna ibland men det har fungerat utmärkt. Fri tillgång på hösilage, ordentligt med halm samt elektriskt uppvärmd vattenkopp i hagen så att det alltid finns vatten med bra tempratur (inte isandes kall) att dricka.
Det kommer också att bespara dig mkt jobb.

Jag tror visst att det kan fungera med att ha ponnyn innte på nätterna och fölen ute men jag hade nog ändå velat ha en provisorisk box för att kunna stalla in dem så att de får torka upp eller om det går ner mot -40 (ytterst sällan det händer men då skulle jag låta dem stå inne).

Försök få tag på någon som kan hyra in sig på lösdriften och har en vettig äldre häst. Då kan du också få lite praktisk hjälp mot att du håller hyran nere.

Ang. maten så tror jag (det är svårt att mäta på lösdrift) att våra ätit kring 10 kg men ju äldre de blir desto mer äter dem, speciellt när det är kallt.
Våra vuxna trycker i sig åtminstone 25 kg, vissa kanske mer.

Kolla också ts halten, är den väldigt låg så har de svårt att få i sig all den näring de behöver och då kan man få komplettera med kraftfoder.
Själv hade jag oturen att både ha låg ts-halt + rätt låga värden så jag har verkligen fått kämpa för att få till foderstaterna....:crazy:

Ja. Fast det kanske blir lite mer ändå med tanke på ert klimat jämfört med här nere och att de är ute lite mer än våra som inte går på lösdrift. Hade jag haft möjlighet hade jag haft fri tillgång på hö till mina unghästar, både Avalon och Fenja, men det får vänta tills jag får eget...

Ang. maten så tror jag (det är svårt att mäta på lösdrift) att våra ätit kring 10 kg men ju äldre de blir desto mer äter dem, speciellt när det är kallt.
Våra vuxna trycker i sig åtminstone 25 kg, vissa kanske mer.

Förtydligande; det är vad jag tror att de petat i sig mellan ca 6 mån till 1år.
Att tillgången på grovfodret är fri är dock en förutsättning för att ha unga hästar på lösdrift.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka