Drömdistansfölet

A

a_schuber

Om ni skulle avla fram er kommande drömdistanshäst, vilka ston och hingstar kombinationer skulle ni välja om ni fick välja mellan:

1. Alla levande ston och hingstar i Sverige.

2. Även bland de som inte finns hos oss mer.

///Anna

Sv: Drömdistansfölet

Direkt så skulle jag vilja ha en e. El Waldo u. Asmara
El Waldo för stammen, utseendet och den jäklar anamma han har.
Asmara för att hon är en av få elitpremierade arabston, mamma till min första arab El Kanon, samt mamma till ytterligare massa bra hästar.

Ja, det var en bra fråga. Sitter just nu o funderar på om det är dags att skaffa påläggskalv. Cz är sliten efter 10 år i distans.
Jalaam är en hingst som jag gillade så han får bli far.
Men stoet? Nått med Figaro i kanske? Han smyger med lite här o var.
Annars kunde jag tänkt mig att låna Boel eller Ella för att de är ganska nära släkt till Cz.
Tråkiga val, jag vet.
// Linda

1. Dream Baby e.Croix de Guerre u.Isolde

Croix de Guerre och Isolde båda för temperament, kropp och de 3000 godkända tävlingskilometer de genomfört!!!

Att det skulle då bli 25% travare och 75% arab kan bli spännande!

2. Impossible Dream Baby e.Podir u.Zahra

Podir för underbart temperament och storlek, mitt hjärta (dessutom valack så vekrligen omöjligt men men nu va de dröm häst de gällde)

Zahra för att dra ner på de kantiga som fanns hos Podir men vilket härligt driv i denna lilla korsnings dam!

Finns ju ännu fler härliga kombinationer man skulle kunna skapa.. men vid första tanken så kom dessa upp!!

Hmmm, jag skulle vilja korsa El Waldo med Daffaq... :rofl:
Ok, det får väl vänta en generation då om jag kan be att få ett hingst- och ett stoföl efter var och en av dem!

Ja, annars tror jag att vårt 2-årssto Mondiale Kossack + El Waldo skulle kunna bli optimalt för distans. Båda är resliga och slanklinjerade och har en stam som gifter sig mycket bra. Mondiales psyke är coolt och vaket, hon har en stark arbetsvilja och är positivt inställd till allt man hittar på med henne. El Waldo för fysiken och vakenheten. Och stammen.

Ett distanssto som jag gillar är Warszawska. Har gått bredvid henne på några tävlingar och gillar vad jag ser. Vet dock inte så mycket om henne så jag skulle kunna tänka ut den optimala distanspappan till henne. Hmmm....

Croix de Guerre har jag ju inte upplevt personligen ännu, men stammen är intressant och självfallet också hållbarheten. Vem skulle kunna bli en bra fru åt honom? Jag skulle vilja gifta in mer crabbet till honom. Vad sägs om Djamiljah? Eller ett sto med Red Baron i så man kan få fram lite linjeavel på Blue Domino?

Slutligen - Eldorado i egen hög person skulle jag vilja gifta med ett resligt Red Baron sto. Någon som har ett bra namn?

Jag skulle vilja återuppväcka Cid ben Afas från dödsriket. Vilken vilja och styrka en envishet som jag gillar. Med honom kan vi sedan betäcka Isolde, Marzinette och Kaabata.

Då skulle jag vilja lägga Eldorado ox på mitt fjordsto Habina. Bägge har ju lämnat detta liv, men nu skulle vi ju drömma. :angel:

Habina väljer jag (väldigt partiskt) för att hon hade allt jag vill ha hos en häst; tåga, uthållighet, säker på foten, samstämmighet med ryttaren. Enda nackdelen var att hon var lite liten för distans (135 cm) och behövde lite lägre puls, som de flesta grövre hästar. Men med Eldorado ox som pappa skulle fölis givetvis bli perfekt. :angel:

Bekväm som jag är just i dagsläget skulle jag ta min egna Miljah (e. Angel u. Djamiljah) och betäcka med Elcatero. Jag är mycket nyfiken på den kombinationen. Tyvärr blev hon inte dräktig... :cry:

Bekväm som jag är just i dagsläget skulle jag ta min egna Miljah (e. Angel u. Djamiljah) och betäcka med Elcatero. Jag är mycket nyfiken på den kombinationen. Tyvärr blev hon inte dräktig... :cry:

Intressant! Annars kan du ju alltid ta Pamir igen. Calistah var ju en otroligt välbygd häst! Kommer du att prova igen i år?

Intressant! Annars kan du ju alltid ta Pamir igen. Calistah var ju en otroligt välbygd häst! Kommer du att prova igen i år?
Ja, visst kan jag alltid ta Pamir igen. Calistah var en superfin häst och det är för sorgerligt att vi inte fick se vad det kunde ha blivit av henne. Hon har ju två helsyskon och förhoppningsvis kommer de ut och tävlar, ägarna är intresserade men inte så distansvana.

Miljah är ute på foder fortfarande och fodervärdarna får testa att ta föl efter henne en gång till (de var de som betäckte henne med Elcatero). De får en ny chans i år och sen vill även jag testa Elcatero (om han fortfarande är verksam, han börjar ju bli gammal). Hade Miljah uppstallad i grannstallet till Tjust Araber en gång i tiden och jag gillar honom skarpt :) Men funkar inte Elcatero så tar jag gärna Pamir ytterligare en gång!

1. 2. Impossible Dream Baby e.Podir u.Zahra

Podir för underbart temperament och storlek, mitt hjärta (dessutom valack så vekrligen omöjligt men men nu va de dröm häst de gällde)

Zahra för att dra ner på de kantiga som fanns hos Podir men vilket härligt driv i denna lilla korsnings dam!

Finns ju ännu fler härliga kombinationer man skulle kunna skapa.. men vid första tanken så kom dessa upp!!

:D min lilla Zarah stumpa juh! drömmen vore att få ett föl efter henne, alltid varit en dröm, men "aldrig funnits tid" och nu är hon 22 år... :love:

vet inte riktigt men bland dom som inte finns mer skulle jag ta cortes som sto vet jag inte (jag kan igentligen inga hingstar och ston:angel: )

Ett helsyskon till min Porter, som är en så otroligt klok häst.
Dvs u: Petra (e: Etat) och e: Ege

Mitt drömdistansföl är redan planerat.... ska betäcka mitt sto Shakira (ska gå distans i år) som är e. Gomir ( framgångsrik galoppör, gett avkommor som gått/går distans) som är e. Gokart ( gett avkommor som gått 160 km) och ue. Dybbuc (gått 160 km) med min lilla hingstunge född -05, som är e. Bonjack (gått 50 km hittills) som är e. Ernal ( gett avkommor som gått/går 160 km) u. Etnika som är e. Etnograf ee. Engano ( far till bla Bajano). Moder är Eldorina (gått 100 km) som är e. Eldorado (Galoppör,gett avkommor som gått 160 km) och u. Nadjina (gått 160 km) som är e. Abukir ( gett avkommor som gått 160 km) ue. Cashmir ( som gett avkommor med bruksprestationer). Om allt går som planerat kommer detta föl att födas år 2009! Det gäller att ha god framförhållning och skynda långsamt...

Har du kvar Shakira? jag trodde hon var på gotland igen, jag kommer gärna och tittar på henne när jag har vägarna förbi.
Ingela

Du är välkommen Ingela! Jag har kvar både Shakira och hennes son (född -05). Det vore kul att hälsa på dig också på ditt nya ställe.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Cardento kom till Sverige och Flyinge som femåring. Redan första säsongen betäckte han 130 ston, och numera finns nästan 1500 avkommor...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 850
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: Mabuse
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka