Förvisso nu när jag tänker efter på det, så borde alla som kör på mitt jobb testas, för droger och körning hör inte ihop. Drograttfylla är väl mer allvarligt än vanlig rattfylla om jag inte minns fel?
Jag tycker det ska bli kul att få gå på en hälsoundersökning, ska vi se vad de kan säga om mig. :)
 
När jag jobbade på Astra zeneca fick vi lämna både blod och urin.
Dörren var öppen, det var en lucka mot ett litet lab där en sköterska tog emot provet. Det stod en person utanför dörren, med sidan emot, och en person i luckan.
De var lite misstänksamma mot mig så jag fick gå in i bara underkläder.
Jag är paniskt spruträdd så när de skulle ta blodprovet kräktes jag och svimmade.. Sköterskan trodde det var pga rädsla att bli påkommen med droger och att jag bara ljög om spruträdslan.

Fick en skriftlig ursäkt när provsvaren kom tillbaka, det fanns ingenting spännande där :meh:
 
Kan inte vara lagligt att ta drogtest utan att säga till först, man måste ju få möjligheten att avstå.

KL

Vad är det för jobb ni har, ni som fått lämna drogtest? :confused: Jag har bara haft städjobb.

Jag behövde inte ens lämna urinprov när jag skulle få ADHD-medicin. (Om de inte testat mitt blod i smyg förstås). O_o

Jag är tågvärd. På SJ hade jag säkerhetstjänst.
Drogtesterna är alltid oannonserade, vägrar man antar jag att man blir tagen ur tjänst för arbetsvägran.
 
Aha, ja inom såna yrken är det ju normalt med drogtest.

Jag önskar det vore normalt för alla yrken.

Vi har beställare som kräver att alla anställda ska godkänna slumpmässiga drogtest innan man godkänns som entreprenör. Helt rätt. De har också spontana utandningstest för de som jobbar helg. Där kan jag säga att det är många som blir hemskickade.

Detta är då inget yrke som t ex chaufför eller där man hanterar droger. Utan mer grovarbetande yrken.
 
Jag önskar det vore normalt för alla yrken.

Vi har beställare som kräver att alla anställda ska godkänna slumpmässiga drogtest innan man godkänns som entreprenör. Helt rätt. De har också spontana utandningstest för de som jobbar helg. Där kan jag säga att det är många som blir hemskickade.

Detta är då inget yrke som t ex chaufför eller där man hanterar droger. Utan mer grovarbetande yrken.
Ja iofs men jag kan tycka att folk ska ta ansvar själv i första hand. Om jag hade fått lämna drogtest när jag jobbade som lokalvårdare hade jag blivit besviken, tycker man ska lita på sin personal. Ömsesidigt förtroende.
 
Ja iofs men jag kan tycka att folk ska ta ansvar själv i första hand. Om jag hade fått lämna drogtest när jag jobbade som lokalvårdare hade jag blivit besviken, tycker man ska lita på sin personal. Ömsesidigt förtroende.

Lita på sin personal?! Arbetsgivaren har ett oerhört stort ansvar både mot beställaren och mot personalen. Det är inte vettigt att kollegorna ska behöva jobba med en påverkad person. I vissa situationer kan det ju bli katastrof.

Droger handlar aldrig om förtroende. Det handlar om missbruk.
 
Kan inte vara lagligt att ta drogtest utan att säga till först, man måste ju få möjligheten att avstå.

KL

Vad är det för jobb ni har, ni som fått lämna drogtest? :confused: Jag har bara haft städjobb.

Jag behövde inte ens lämna urinprov när jag skulle få ADHD-medicin. (Om de inte testat mitt blod i smyg förstås). O_o

Jag tror att det blev missförstånd mellan beställaren och vårdinrättningen :D Vi hade beställt en helt vanlig hälsoundersökningen till samtliga i personalen men vårdinrättningen hade lite svårt att greppa att vi hade väldigt olika arbetsuppgifter. Efter första gången så har vi fått till en bättre hälsoundersökning som faktiskt passar oss betydligt bättre. Jag tror att de som kör maskin och lastbil fortfarande får göra drogtest, men jag som sitter på kontoret slipper, jag slipper även att göra utandningsprov, däremot gör jag större undersökning på synen när det gäller terminalsyn.
Vi är ett litet familjeföretag och det är mest i upphandlings situationer som det kan efterfrågas om personalen får hälsoundersökningar och drogtest på förare.
Sist vart jag nästan lite osams med sköterskan för hon hängde upp sig på min övervikt och gjorde om blodprov flera gånger för det kunde aldrig stämma att jag hade så låga sockervärden och lågt kolesterol... :banghead: Att jag dessutom hade lågt blodtryck var hon helt förvånad över...
Jag konstatera att jag mådde bra, har bra kondition och vet att jag har övervikt men att jag jobbar på att den ska gå ner, vilket den även har, men hon ville inte alls lyssna på det... :meh:
 
Lita på sin personal?! Arbetsgivaren har ett oerhört stort ansvar både mot beställaren och mot personalen. Det är inte vettigt att kollegorna ska behöva jobba med en påverkad person. I vissa situationer kan det ju bli katastrof.

Droger handlar aldrig om förtroende. Det handlar om missbruk.
Om kollegorna eller någon annan tror att en anställd är påverkad så får de ju meddela chefen och ta det därifrån.Man kan ju inte drogtesta alla varje vecka, för ska man vara helt säker på att ingen är påverkad så måste man ju göra så, en del tar droger bara ibland.
De arbetsgivare som inte drogtestar personalen har inte automatiskt missbrukande personal.

Drogtest vid säkerhetsklassade arbeten = självklart. :up:

Det finns droger som inte syns i drogtest + att det finns droger som förändrats kemiskt så de är lagliga tills lagen ändrats. Hur gör man då...?
 
Man kan ju inte drogtesta alla varje vecka, för ska man vara helt säker på att ingen är påverkad så måste man ju göra så, en del tar droger bara ibland.

Jag måste ha missat den här delen av diskussionen, har den varit uppe tidigare i tråden?

Många substanser syns som rester länge efter och ger en indikation på problem.
 
Jag fick blåsa varje dag för att få ut min arbetsbilnyckel. Då när vi började med det var det nån som fick behandling för sitt beroende. Han var väldigt tacksam för det, det var rörande när han avtackades av annan orsak och han berättade om det vi misstänkt länge. Alla olika sjukdomar han haft berodde på alkoholen.
 
Jag vet att entreprenören på storbygget på Akademiska Sjukhuset nu har avtal med alla sina underentreprenörer att de får ta stickprovskontroller eller kolla alla som är inne på området en viss tid. Där rör det sig ju alla former av byggare och chaufförer, arkitekter och arbetsledare. Alla behandlas lika och ska följa samma regler inne på bygget, oavsett befattning.
 
En kille, nä det skulle aldrig gå för mig heller tror jag. :eek:
Lät ändå som man kan få ha dörren stängd, men att de måste "preparera" så man inte fuskar, varför ska man fuska när man inte har något att dölja, men det ska säkert va lika för alla.
Kom att tänka på en vän från tonåren som suttit större delen av "vår tid" på behandlingshem, lvu, pga droger. På hemmen handlade man med urin ifall man använt någon drog. Vännen hade rökt på och köpte därför av en annan och lyckades fuska ner det. Fick sedan på nöten för i det köpta provet fanns, utöver det han själv använt, ett flertal andra droger :D Han köpte aldrig mer efter det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp