Dröjsmålsränta

Sv: Dröjsmålsränta

Och en kreditansökan, på vilken villkor för kredit finns stipulerat, föranleder en kreditprövning.
Butiker har allt som oftast skriftliga allmänna köpvillkor tillgängliga för köpare, som det är upp till köpare att läsa och förstå innan köp genomförs. Och på dessa ska således även krav på högre dröjsmålsränta finnas med för att vara gällande..
Så hur du än försöker vrida och vända på det så har ett avtal redan ingåtts när fakturan produceras..
 
Sv: Dröjsmålsränta

faktureringsavgift 50
2:a faktureringen 50

Hur uppkommer dessa kostnader? Man kan ju inte debitera faktureringsavgift på en påminnelse?

och när du ända skriver om faktureringsavgift, så är även denna avgift något som måste vara avtalat före köp om det skall vara giltigt :)
 
Sv: Dröjsmålsränta

Att det inte är ok att först på fakturan stipulera krav som högre dröjsmålsränta än den lagliga 8%+ referensränta..
 
Sv: Dröjsmålsränta

Ett cirkelresonemang.

Du får dem skriftligt när du handlat, och ingått avtalet. Det finns säkert sätt att leta upp dem innan du handlar, men det är först när du handlar du ingår avtalet. Dröjsmålsräntan är en del av fakturan s a s, och de villkoren kan du anmärka på när du fått fakturan (de flesta har väl 8 dagar?).
 
Sv: Dröjsmålsränta

Det enda jag opponerar mig emot är att man inte endast på fakturan kan ange en högre dröjsmålsränta än vad lagen säger. Vill man ha en högre dröjsmålsränta så måste det anges redan i villkoren.
Det är inte ok att utelämna ett krav på högre dröjsmålsränta i villkoren/offerten/anbudet/avtalet som lämnas till köparen, för att sedan damma på högre ränta på fakturan.. Då anses det som ensidigt.
En högre dröjsmålsränta är inte en del av fakturan, utan det är en del av avtalsvillkoret.
 
Sv: Dröjsmålsränta

eget kl
saxat från en artikel som kan läsas i sin helhet här http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer/verktygsladan/sa-raknar-du-ut-drojsmalsrantan-360888

"Enligt Annika Billberg, kommunikationsdirektör på Intrum Justitia räcker det inte med att man skriver betalningsvillkoren på fakturan.

- Om man är ett stort företag och har resurser så har man ett avtal som köparen måste acceptera i försäljningsögonblicket. Är man en enmansföretagare och inte har något egentligt avtal så gäller räntelagen och man får ta ut referensräntan plus åtta procent efter 30 dagar. Det spelar ingen roll vad du skriver på fakturan om det inte finns ett avtal i botten."
 
Sv: Dröjsmålsränta

och orkar man inte klicka vidare på länken så säger även Håkan Meurling, jurist på Datainspektionen följande angående TS frågor om "ocker":

"Det finns postorderföretag som tar 32 procent i dröjsmålsränta. Det är en vanlig missuppfattning att det skulle finnas något räntetak. Många tror att det är olagligt, men för att det ska räknas som ocker så måste det handla om att man utnyttjar någons nödsituation och det är det ju inte frågan om i fallet med postorderföretaget."
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
454
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 124
Senast: lizzie
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 979
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Jag har drivor av läkemedelsförpackningar som jag vill bli av med. Men på kartongerna står mitt namn och födelsedatum. Därför är jag...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 583
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp