Läkemedelsförpackningar och integritet

Ja nu tänkte jag ju mest på sånt som slängs hemma, typ fni.
Hur sjutton menar du att nån ska komma åt dina personliga uppgifter via läkemedelsförpackning i en container?

Ärligt talat känns det en aning paranoia..
När det gäller just vad jag har råkat ut för så räcker inte paranoia för att förutse vad som kan hända.
Det hände värre saker och mera saker än vad min vildaste paranoian kunde gissa på.

De kan säkert hitta på något om de får fatt på en läkemedelsförpackning med mitt namn på.
Jag skulle gissa på att de skulle försöka hämta ut min medicin.
Men mina gissningar har hittills alltid överträffats.
Så jag tar inga risker.
 
När det gäller just vad jag har råkat ut för så räcker inte paranoia för att förutse vad som kan hända.
Det hände värre saker och mera saker än vad min vildaste paranoian kunde gissa på.

De kan säkert hitta på något om de får fatt på en läkemedelsförpackning med mitt namn på.
Jag skulle gissa på att de skulle försöka hämta ut min medicin.
Men mina gissningar har hittills alltid överträffats.
Så jag tar inga risker.
Om de ska hämta ut din medicin måste de ha ditt id kort eller fullmakt. Jag ser inte problemet.
 
Ja nu tänkte jag ju mest på sånt som slängs hemma, typ fni.
Hur sjutton menar du att nån ska komma åt dina personliga uppgifter via läkemedelsförpackning i en container?
Jag slänger inte sådana hemma, p.g.a. orsak, men om jag gjorde det så står soptunnan på en plats som jag har kontroll över.
Den körs ut till vägen 1 km bort för tömning bara några timmar innan sopbilen kommer.

Med tanke på vad de kunde göra med sådant som de hittade i brevlådan så tar jag inga risker.
Deras förmåga att utnyttja vad de får tag på övergår min fantasi.
Och då har jag ändå en riktigt livlig fantasi.
 
Jag slänger inte sådana hemma, p.g.a. orsak, men om jag gjorde det så står soptunnan på en plats som jag har kontroll över.
Den körs ut till vägen 1 km bort för tömning bara några timmar innan sopbilen kommer.

Med tanke på vad de kunde göra med sådant som de hittade i brevlådan så tar jag inga risker.
Deras förmåga att utnyttja vad de får tag på övergår min fantasi.
Och då har jag ändå en riktigt livlig fantasi.
Det låter som du skulle ha polisbeskydd istället.
 
Om de ska hämta ut din medicin måste de ha ditt id kort eller fullmakt. Jag ser inte problemet.
De har lyckats med att gå runt sådant tidigare.
Jag tar inga risker.

Den som inte har råkat ut för den här sortens människor har svårt att förstå hur det är.
Allt som man tidigare har lärt sig upphör att gälla och verkligheten blir helt vriden.
Vi är några stycken nu som har råkat ut för dem och vi har samma erfarenhet av det och hjälpa nu åt att hantera det.
En del av metoden är att ingen skall tro på vad som händer, precis som du nu inte gör, vilket är mycket framgångsrikt.
 
Det låter som du skulle ha polisbeskydd istället.
De anses ofarliga av polisen på det viset
Men de är typ väldigt kända.
De är duktiga på att manövrera i gränslandet och polisen övervakar ingen som riskerar att få brevlådan länsad.
Vi låter allt viktigt ligga kvar på ICA.
Jag beställer inte längre receptbelagda läkemedel på nätet.

Dessutom så jobbar inte polisen så.
Kvinnor och barn lever gömda från våldsamma män utan att ha polisbeskydd.

Så antingen är du ohövligt sarkastisk här eller så vet du verkligen inte hur polisen arbetar.
 
De anses ofarliga av polisen på det viset
Men de är typ väldigt kända.
De är duktiga på att manövrera i gränslandet och polisen övervakar ingen som riskerar att få brevlådan länsad.
Vi låter allt viktigt ligga kvar på ICA.
Jag beställer inte längre receptbelagda läkemedel på nätet.

Dessutom så jobbar inte polisen så.
Kvinnor och barn lever gömda från våldsamma män utan att ha polisbeskydd.

Så antingen är du ohövligt sarkastisk här eller så vet du verkligen inte hur polisen arbetar.
Jag var sarkastisk. Det låter som du lever under konstant mordhot, som på något sätt skulle påverkas av medicinering som lämnas ut av apotekare utan att mottagarna behöver legitimera sig.

Jag känner en farmaceut privat, hen skulle aldrig lämna ut medicin ens till mig utan leg.

Det låter helt absurt alltihop.
 
Jag var sarkastisk. Det låter som du lever under konstant mordhot, som på något sätt skulle påverkas av medicinering som lämnas ut av apotekare utan att mottagarna behöver legitimera sig.

Jag känner en farmaceut privat, hen skulle aldrig lämna ut medicin ens till mig utan leg.

Det låter helt absurt alltihop.
Det är helt absurt alltihop.
Och jag tycker att du är otrevlig i ditt ifrågasättande.
Det är precis sådant som brottsoffer råkar ut för, ingen tror på dem.
Och sådant som ger dessa människor möjlighet att fortsätta ställa till det för andra människor.

Jag har i tidigare inlägg skrivit att jag av försiktighet måste skriva luddigt.
Och du fortsätter ändå att borra efter information i din jakt på att förstå något som är svårt att förstå.

Varför håller du på så?

Jag kommer inte att ge dig någon information som kan få dig att förstå.
Så du kan sluta upp med att ifrågasätta mig nu.
Endast den som råkat ut för riktiga bedragare kan förstå vad det handlar om, och så polisen då.
 
Grundfrågan i trådstarten tycker jag är fullt rimlig. Vi skyddar (enligt flera lagar) information om människors hälsotillstånd och diagnoser, då ser jag inget konstigt i att hantera namnade läkemedelsförpackningar med motsvarande diskretion.

Själv river jag i förekommande fall bort etiketten och slänger i soppåsen, och sorterar ytterförpackningen där den hör hemma i i pappers- eller plastförpackningar. I somliga fall slänger jag hela förpackningen med etikett i soppåsen.
 
Det är helt absurt alltihop.
Och jag tycker att du är otrevlig i ditt ifrågasättande.
Det är precis sådant som brottsoffer råkar ut för, ingen tror på dem.
Och sådant som ger dessa människor möjlighet att fortsätta ställa till det för andra människor.

Jag har i tidigare inlägg skrivit att jag av försiktighet måste skriva luddigt.
Och du fortsätter ändå att borra efter information i din jakt på att förstå något som är svårt att förstå.

Varför håller du på så?

Jag kommer inte att ge dig någon information som kan få dig att förstå.
Så du kan sluta upp med att ifrågasätta mig nu.
Endast den som råkat ut för riktiga bedragare kan förstå vad det handlar om, och så polisen då.
Jag borrar inte efter information. Jag försöker bara få en tråd i det du skriver. Det går liksom inte ihop.

Men jag förstår att du inte vill outa mer än vad du redan gör. Jag står fast vid att det är helt absurt.
 
Jag måste säga att jag sett sådant som @Inte_Ung beskriver att hon är orolig över ska hända. Det som gör att utövarna många gånger kommer undan är att det de gör anses så otroligt och långsökt.

Kan inte gå in närmare på vad jag sett p g a att det varit i mitt arbete där jag har sekretess.
Det är många i ditt yrke som har sett mina bedragare och som inte heller kan gå in på det.
Alltså de är på inget vis okända för socialkontoren i de kommuner där de har bott.
De lever i en ekonomi av stölder, lögner och bedrägerier.
 
Jag har drivor av läkemedelsförpackningar som jag vill bli av med.
Men på kartongerna står mitt namn och födelsedatum.
Därför är jag inte bekväm med att lägga dem i återvinningen.
Random människa behöver inte veta att jag har svår astma.

Förr så eldade vi upp dem tillsammans med känsliga papper.
Men numera så får man inte längre elda avfall.
Så berget växer och växer.

Hur gör ni med era kartonger med recept-lapp på?
Jag slänger mina i den vanliga återvinningen och bryr mig inte om någon ser vad jag äter för medicin. Men om det oroar dig så kan du väll köra dom till någon återvinning långt bort eller åka direkt till tippen och lämna dom där? Släng i förbränningen eller strimla dom om du har en dokumentförstörare.

Äter du mer medicin än du kan elda en om dagen? Det gör ju också att rita eller måla över din info på förpackningen innan den slängs.
 
Hjälp mig att förstå nu. Jag antog först att du tänkte att dina fiender skulle utnyttja kännedomen om astman för att skada dig? Genom att orsaka ansträngning eller luftförorening eller något?

Men det är alltså inte problemet, utan de kan skada dig genom att veta vika mediciner du använder mot astman? Där tappar jag tråden. Hur kan informationen om att du använder, låt oss säga Ventolin och Bricanyl, göra så att fina fiender kan skada dig?

Jag använder ett antal mediciner. Skulle man skada mig genom mina mediciner hade man antingen varit tvungen att stjäla dem, så jag blev utan, eller byta ut dem mot något giftigt. Jag kan svårligen se hur det skulle gå till. Men visst, det kan man väl i teorin tänka sig att kunde hända.
Är tanken att fienden vet att du tar ipren, producerar piller som ser ut som ipren, men innehåller råttgift? Och tar sig in i ditt medicinskåp och byter ut innehållet?
Av orsaker som jag förklarar i andra inlägg så kan jag inte gå närmare än så här i min beskrivning av situationen.
Det handlar också om både deras och min integritet.
Det är ytterst olämpligt på många sätt att avslöja vissa saker i sammanhanget.
T ex. så vill jag absolut inte ha någon mobb som får för sig att åka och "tala dem tillrätta".
Det finns människor som skulle kunna råka oerhört illa ut av det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp