Dröjsmålsränta

Sv: Dröjsmålsränta

Har inte hovslagaren berättat om villkoren innan så kan hen glömma att få ut 60% efter 10 dagar. Jag skulle med flit vänta med att betala räkningen tills dag 30... Dessutom skulle jag ine anlita den figuren igen, iaf inte om hen inte bad mig om ursäkt för sitt fräcka beteende.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Det var hovslagaren som var knuten till stallet där hästen var i träning.
Betalade bums. Orkar ej bråka.

Men är det en ok faktura? Laglig?
 
Sv: Dröjsmålsränta

Självklart är fakturan laglig, vad skulle vara olagligt? Att dröjsmålsräntan lär bli svår att driva igenom är en annan sak.

Betalningsvillkor 10 dagar är inte ovanligt, få vill ligga ute med pengar ens så länge, särskilt när det gäller konsumentfodringar. Dock får man inte debitera dröjsmålsränta förrän 30 dagar efter fakturadatum.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Okej.
Så då är det bara för den som råkat i klistret att vackert betala dessa hutlösa räntor då?

Nej man ser snarare till att som köpare inte ingå avtal med hutlöst höga dröjsmålsräntor, om man vid tidpunkt för köp ligger i riskzon för klistret :)

Jag ser faktiskt inte riktigt problemet eftersom det måste vara avtalat med köpare om högre dröjsmålsränta än 8%+ ref ränta före ex. ett köp, om det ska vara lagligt för att debitera högre ränta.
Man är således som köpare inte tvungen att betala mer i dröjsmålsränta än vad lagen säger, om det inte har avtalats.. Om det framgår först på fakturan anses det oftast inte vara bindande avtal, högre dröjsmålsränta skall avtalas om före köp (ex på en orderbekräftelse, ett skriftligt köpvillkor eller liknande).
 
Sv: Dröjsmålsränta

Enligt lagen är det så, ja. Läs gärna i länken.

Noteras kan också att det räcker att man anger den högre räntan på fakturan för att den ska anses avtalad.

---
Om dröjsmålsränta är avtalad äger borgenären rätt att debitera dröjsmålsränta från förfallodagen.

Om dröjsmålsränta ej är avtalad men upplysning om att sådan kommer att debiteras finns angiven på fakturan, har borgenären rätt att debitera dröjsmålsränta 30 dagar från fakturans datum. Även om betalningsvillkoret på fakturan anges till kortare tid, till exempel 10 dagar, får dröjsmålsränta inte debiteras tidigare än 30 dagar efter fakturadatumet.

Om upplysning om att dröjsmålsränta kommer att debiteras saknas på fakturan, men angivits på betalningspåminnelsen äger borgenären rätt att debitera dröjsmålsränta först 30 dagar efter betalningspåminnelsens datum enligt räntelagen. Ränteberäkningen är baserad på 365 dagar, respektive 366 dagar för skottår.
--
ovanstående länk
 
Senast ändrad:
Sv: Dröjsmålsränta

Det är inte helt korrekt, i texten ovan avses endast lagstadgad dröjsmålsränta.
Saxat från din länk:
Dröjsmålsräntans storlek är om inte annat har avtalats åttaprocentenheteröver gällandereferensräntaenligt räntelagen.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Verkar som att jag leder "ockerligan".

I mitt fall en häst i träning. Tränaren anlitar sin hovslagare som jag aldrig ens träffat. Får min häst skodd och fakturan kommer.

Jag har råd och möjlighet att betala bums, men häpnar över villkoren! 10 dgr netto och 60 % dröjsmålsränta... Var går gränsen för ocker?
 
Sv: Dröjsmålsränta

Alltså; tio dagar netto till en privatkund man aldrig träffat tycker jag är GENERÖST. Kontant betalning hade varit mer realistiskt. Och dröjsmålsräntan - tänkte du strunta i att betala?
 
Sv: Dröjsmålsränta

Och till lovisaleonora


Räntelagen är dispositiv och innebär att ett avtal mellan parterna kan se helt annorlunda ut vad gäller dröjsmålsränta än det lagen föreskriver. Från när dröjsmålsränta ska betalas och vilken storlek på räntan det ska vara, är upp till parterna att avtala om.
Ett företag kan inte ensidigt sätta en högre dröjsmålsränta än den räntelagen föreskriver. För att kunna göra detta måste båda parter kommit överens om detta genom avtal.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Enligt uppgift räcker det med räntans storlek på fakturan. Vill man inte acceptera fakturans villkor, gör man en anmärkning inom stipulerad tid.

Sedan tidigare finns ju en överenskommelse om kredit, eftersom faktura skickats.
 
Sv: Dröjsmålsränta

En förutsättning för att få ta ut högre ränta än vad räntelagen föreskriver är, att kunden erhållit uppgift om räntevillkoren senast vid avtalstidpunkten.
Fakturatillfället infaller senare än avtalstidpunkten, eller?
 
Sv: Dröjsmålsränta

Nämn gärna ett exempel där man fakturerar utan att avtal gjorts.
Den vanligaste grunden för fordran är ett avtal, en faktura sänds först när en fordran uppstått?
Finns där ingen fordran kan man ju inte skicka en faktura, och finns där en fordran så har ett avtal redan ingåtts..

Och i fallet ovan så säger du ju själv att det sedan tidigare finns en överenskommelse om kredit, den överenskommelsen är således en form av avtal och i detta avtal skulle även en högre dröjsmålsränta stipulerats och godkänts av köparen.

Så jag fortsätter hävda att man inte kan ange högre dröjsmålsränta först på fakturan, utan då anses det som ensidigt. Såvida det inte är någon form av erbjudande, men då är det ju vilseledande och direkt oseriöst om erbjudandet är utformat som en faktura.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Fodran kan uppstå när man ingår avtalet, d v s varan hämtas i t ex butik. Fakturan lämnas i handen, med de villkor som gäller.

Jmf med betalningsvillkor, som inte sällan anges enbart på fakturan (ej i avtal). Om du inte anmärker utan betalar, anses du ha godkänt villkoren på fakturan.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Fast precis det du skriver styrker ju att villkor för högre dröjsmålsränta måste avtalas och godkännas av köparen. I fallet i butiken så har ju köparen valet att avstå affären om denne inte accepterar villkoren, i Cuttys fall så kan ju inte gärna hen ångra köpet, så där blir hovslagarens räntekrav verkningslösa..

Betalningsvillkor hör inte hit i diskussionen eftersom det är ett ensidigt val som säljaren har all rätt att bestämma själv.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Du läser för dåligt.

Plockar åt dig grejorna, går till kassan, får kreditprövning på plats, genomför affären och får fakturan i handen. Du har alltså producerat fakturan precis när du ingår avtalet. Att du handlat innebär att du godkänt avtalsvillkoren, som du får på pränt EFTER att affären är genomförd.

Andra betalningsvillkor än 30 dagar ska avtalas. I de här fallen har det rört sig om mellan 5 och 16 dagar netto.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Andra betalningsvillkor än 30 dagar ska avtalas. I de här fallen har det rört sig om mellan 5 och 16 dagar netto.

Och du är tyvärr dåligt påläst :)
Det finns inga bestämmelser för hur många dagar du har på dig att betala en faktura. Om det inte finns något avtal om när fakturan ska vara betald så är du skyldig att betala när säljaren begär det. Det är alltså inte fel av säljaren att ha betalningsvillkor på ex 10 dagar.

De där 30 dagarna handlar bara om när du har rätt att börja debitera dröjsmålsränta...
 
Senast ändrad:
Sv: Dröjsmålsränta

Hur mycket får man ta?
På mina fakturor finns allt från 8%+referensräntan till 25%.

Någon som vet?
25% är ju ocker och ocker är inte tillåtet.

Många tar ju ex 20% och så lägger man på en påminnelseavgift på 100 spänn.

är det då en faktura på 200 spänn så kan det ju se ut så här efter en månads övertid

X vara 200
dröjsmålsränta 3,33
påminnelseavgift 100
faktureringsavgift 50
2:a faktureringen 50
Att betala 403,33;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
454
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 124
Senast: lizzie
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 979
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Jag har drivor av läkemedelsförpackningar som jag vill bli av med. Men på kartongerna står mitt namn och födelsedatum. Därför är jag...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 583
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp