Dröjsmålsränta

Inte_Ung

Trådstartare
Hur mycket får man ta?
På mina fakturor finns allt från 8%+referensräntan till 25%.

Någon som vet?
25% är ju ocker och ocker är inte tillåtet.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Ta lite under 25 då :D. Nä men runt 10-15 är ju acceptabelt. Läser just nu på min faktura från Jet 24% O_o, tur man har autogiro
 
Sv: Dröjsmålsränta

Fakturabolaget Klarna har 25% vilket gjort att jag aldrig i livet skulle välja dem som betalningsmottagare (som nu tex när jag har köpt 2 thermobar).
 
Sv: Dröjsmålsränta

För några år sen var det inte lagligt att ta mer än 8% + nån statligt satt som ändrades då o då så därför stod det "dröjsmålsränta 8% + gällande blablablaränta (minns inte namnet). Skulle tro att det är samma nu men inte så många som vet och därför surt betalar ockerräntan. Ej heller lagligt att ta ut för dröjsmål under 30 dagar netto betaldagar. Så har du 10 dgr netto betalvillkor men betalar på 30 dgr så har leverantören inte rätt att ta ut ränta, endast påminnelseavgift (som brukar ligga på en 50-lapp).
 
Sv: Dröjsmålsränta

Det finns ju de som sitter och betalar över 20% på skulder hos Kronofogden.
Det kan ju inte vara tillåtet.
Eller?
 
Sv: Dröjsmålsränta

Det finns ju de som sitter och betalar över 20% på skulder hos Kronofogden.
Det kan ju inte vara tillåtet.
Eller?

Menar du skuldränta eller dröjsmålsränta? För det är ju väldigt skilda saker.
En skuldränta på ett lån eller kredit kan ju vara väldigt hög men en försenad betalning får man ju en dröjsmålsränta på och den är nivåbestämd enligt lag (iaf tidigare).
 
Sv: Dröjsmålsränta

Om inget annat är avtalat, är det 8 % över referensräntan. Men det finns ingen gräns för vad man kan avtala, vad jag kan hitta. Du får gärna referera till text som visar övre gräns.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Om inget annat är avtalat, är det 8 % över referensräntan. Men det finns ingen gräns för vad man kan avtala, vad jag kan hitta. Du får gärna referera till text som visar övre gräns.

Örker inte googla fram det, fick lära mig det på ett infomöte med Skatteverket på mitt gamla jobb för ett några år sen.
8% + referensräntan (som då hette något annat och brukade ligga mellan 1,5-2,5%). Så 10,5% totalt brukade vi debitera i dröjsmålsränta. Men som sagt, var ca 3 år sen så det kanske inte finnas nån gräns längre.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Det är vad du får ta om inget annat är avtalat. DET är ju en HELT ANNAN SAK än en övre gräns i separat avtal. Titta gärna i länken jag lade, där finns också länkar till lagstiftningen.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Det beror på hur bestämmelserna kring just det ser ut. Trängelsavgifterna i Stockholm har ju en straffavgift på 500:- oavsett hur stor skulden är. Det kan ju bli mycket över 25% om skulden är väldigt låg.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Dock är det ju många mindre företag som inte har avtal skrivet med sina kunder och som ändå tar ut hejkomåhjälpmig-räntor så det kan ju vara intressant för folk att veta :)
 
Sv: Dröjsmålsränta

Men då måste man ju också vara tydlig och ange vad det är man pratar om. Tråden handlar om ÖVRE gräns för dröjsmålsränta. Det du pratar om är något helt annat, och kan ju kanske diskuteras i en annan tråd.
 
Sv: Dröjsmålsränta

Precis som Lovisaleonora_ skriver så är lagstadgad dröjsmålsränta enligt gällande regler fn 8% + referensränta. Det innebär att man som säljare har rätt att ta ut det i dröjsmålsränta (från och med den 30 dagen efter fakturadatum). Om inte annat har avtalats med köparen
Dock finns det ingen gräns uppåt på vad som kan avtalas.
Dröjsmålsräntan i sig är ju egentligen oväsentlig om man som köpare har för avseende att betala säljaren i tid :)
 
Sv: Dröjsmålsränta

Det är den sista meningen jag tänker på, i diskussionen om ocker. Det är ju ingen som tvingar en att inte betala i tid, mer än dålig ekonomisk planering ;)
 
Sv: Dröjsmålsränta

Okej.
Så då är det bara för den som råkat i klistret att vackert betala dessa hutlösa räntor då?
 
Sv: Dröjsmålsränta

Brottsbalken 9 kap
5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Fråga blir ju vad som står i uppenbart missförhållande till motprestationen?
 
Sv: Dröjsmålsränta

Men då måste man ju också vara tydlig och ange vad det är man pratar om. Tråden handlar om ÖVRE gräns för dröjsmålsränta. Det du pratar om är något helt annat, och kan ju kanske diskuteras i en annan tråd.

Som du kanske såg så skrev jag att du säkert hade rätt, la sen till att det kan vara bra för folk att veta att man inte får ta ut högre än 8% om annat ej avtalats. Det är ganska många småföretagare som inte har avtal skrivna med sina kunder, kund handlar och får en faktura utan orderbekräftelse innan och om kunden sen slarvar med betalningen så får företagaren inte ta ut högre dröjsmålsränta än 8% + referensränta.
Vet inte riktigt vad du menar med att det inte har med tråden att göra?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
454
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 124
Senast: lizzie
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 979
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Jag har drivor av läkemedelsförpackningar som jag vill bli av med. Men på kartongerna står mitt namn och födelsedatum. Därför är jag...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 583
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp