Driver varje steg.

B

bussig

Har en ful ovana att driva i varje steg. Hur ska jag få bukt med detta ?

Sv: Driver varje steg.

Ehm.. sluta? :D

Nä, men det är väl som allt annat: man får koncentrera sig att göra annorlunda. Efter ett tag sitter det förhoppningsvis i ryggmärgen hur man ska göra.

bussig skrev:
Har en ful ovana att driva i varje steg. Hur ska jag få bukt med detta ?

Focusera på att inte störa hästens rörelser under ridning.

Ta pass med ridning utan stigbyglar. Då är det lättare att "bara sitta".

Om du har möjlighet, så rid en superkänslig häst som kanske tokspringer, stegrar eller bockar när man skänklar för mycket. Då lovar jag att du inte kommer använda dina skänlar i varje steg om du inte vill ha en närmare titt på backen:angel:

Om jag ska gå in lite noggrannare på min drivning. Jag sitter och knackar i med hälen varje steg. Som värst så har min häst fått små sår där sporren är. Så nu rider jag inte med sporrar. Har tagit upp detta med min instuktör. Men hon tror det problemet sitter högre upp.

Skrauti skrev:
Om du har möjlighet, så rid en superkänslig häst som kanske tokspringer, stegrar eller bockar när man skänklar för mycket. Då lovar jag att du inte kommer använda dina skänlar i varje steg om du inte vill ha en närmare titt på backen:angel:
kl
man kan låna min och träna på:devil:

rid med långa läder och låt benen bli som spaghetti och bara hänga längs med hästens sidor, glid bara med i hästens rörelser utan att inverka, om du behöer öka farten, gör det med sätet och inte med hälen....
Tänk på att trampa ner hälen ordentligt i trav och galopp, då kan du inte sitta och knacka hästen i sidan.

Jag är lika omöjlig. Jag kommer på mig själv med att sitta och spänna sätet hela tiden. När jag kommer på mig själv så slappnar jag ju av men 2 sek senare har jag börjat spänna mig igen.

bussig skrev:
Om jag ska gå in lite noggrannare på min drivning. Jag sitter och knackar i med hälen varje steg. Som värst så har min häst fått små sår där sporren är. Så nu rider jag inte med sporrar. Har tagit upp detta med min instuktör. Men hon tror det problemet sitter högre upp.

jag håller med din tränare - felet sitter högre upp!
antagligen är du spänd i både säte och över skänkel!
Tänk såhär: du ska rida med säte och under skänkel - rider du (läs kniper) med låren/överskänkeln så hindrar du hästen från att komma till ro, höja sig i ryggen och BJUDA. därmed stoppar du bjudningen, vilket antagligen bidrar till att du känner behov av att sitta och hacka med underskänkeln.

sitt på rumpan. slappna av. Höj blicken och låt dina ben falla, avslappnad i både vad och fot. be någon hjälpa dig med avslappningen (en duktig tränare kan detta!). Sk. Centrerad ridnings filosofin, a´ Sally Swift är också av hjälp!

hästen ska svara för din skänkel /framåtdrivande hjälp så tillvida att du inte behöver hacka och nöta och upprepa. den ska svara, sen gå där, du ska kunna göra paus och inte behöva nöta.
men det vet du helt klart redan så nu är jag off topic!

Har en häst som är lat. Har blivit mer sedan jag håller på med mina ideer. Har läst Sallys bok. Den är bra. Men sen ska man uföra övningarna i praktiken oxo. Förmodligen så har jag en låsning i både bäcken och överlår. Går till kotknackare ca 1gång i mån. Och då får jag stetcha ut baksidan av låret. Den muskel är kort.

Oftast är det ju så att vi har kroppsliga spänningar/defekter som hindrar oss att rida avslappnat.

rider du ut mycket? jag skulle tipsa att det är bäst att börja ute, där hästen ofta bjuder fram mer, och du är mer avslappnad än om du rider ett träningspass på bana/ridhus. börja ute, känn hästen under dig och ställ in dig mentalt på att sitta stilla och passiv utan att nöta med skänklarna. vid tempo växling vänjer du hästen vid att en snabb tydlig kick med foten betyder byte av tempo. osv.

på en lat häst, om du är i process att "lära om dig" är det bättre att peta med spöet på baken om hästen inte svarar för det snabba skänkel trycket, än att nöta med foten, då lär du snart in din "nya" teknik för hjälper, och hästen förstår vad du menar, dvs att det inte är nötandet med skänkeln som gäller längre....

Har din häst alltid varit lat?

Kan det vara så att ditt "evinnerliga hackande" har fått hästen att sluta bjuda eftersom den inte får positiv förstärkning = avbruten drivning, när den gör övningen rätt?

Bara en tanke.

Jag skulle för en tid framåt lägga min koncentration på skänklarna i min ridning, om jag hade samma problem.
Dvs att under varje ridpass _enbart_ fokusera på min inverkan av skänkel och sits.
Så mitt råd är att du struntar ett tag i hur hästen går, gör tempoväxlingar och lägg istället fokus på hur du använder din kropp.
-När "hackar" jag?
-Varför?
-Kan jag få hästen i trav genom att "gunga igång" den, utan ben?
-kan jag ändra tempo i varje gångart utan ben?
osv... Be gärna att nån har dig på longen, så behöver du inte tänka på hur hästen går.

Tack för era tips. Idag så blev jag linad på lektionen. Jättebra. Fick bara tänka på mig själv. Slappna av fick jag höra ett antal ggr.

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
317
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Självklart behöver ridskolorna ha en viktgräns om de ska fortsätta att driva sin verksamhet på samma sätt som hittills och även med...
2
Svar
38
· Visningar
2 662
Senast: Pilot
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits