Jag är ca 160 och jag föredrar faktiskt att rida D-ponny, så självklart har jag två storhästar och 1 B-ponny.
För övrigt, att dra in fetma i debatten tycker jag är enormt onödigt. Det enda som egentligen är viktigt är den faktiska vikten i kombination med längd och den skicklighet/kontroll man har över sin kropp. Var vikten kommer ifrån är ganska oviktigt.
Det blir ju stor skillnad för en häst som går med ett fåtal väldigt skickliga ryttare under förhållandevis ganska korta stunder jmf med någon som ska bära flera mindre rutinerade ryttare flera gånger om dagen. Ofta blir ju dessutom bra ridskola hästar kvar på ridskolan ganska lång tid av sitt liv.
Det blir ju ett helt annat slitage och inte så konstigt om de inte håller för samma vikter. Och jag tycker det fullt rimligt att en ridskola har vikt gränser satt efter vad skolans hästar tål. Det borde väl rimligen dessutom vara mindre känsligt att i förväg veta att det är den här vikten är det som gäller här?
Jag förstår liksom inte varför det blir sådan rabalder. Det är ju ingen som blir upprörd för att en ridskola med shettisar inte tar emot för gamla/stora barn/vuxna. Det är liksom underförstått att man växer ur ponnyer men att en ridskola vill skona ryggen på sina kollegor är jätte upprörande?