Drive Out Rockard

B

Beverly

Hej alla! Är det någon som har erfarenhet av Drive Out rockarden? Ris och ros? Tycker den ser fin ut men skulle gärna höra era erfarenheter! Har någon testat deras Ponny Tuff? För- och nackdelar...?

Sv: Drive Out Rockard

Har hört massor med possitiva ord om deras upphöjda rockard och har beställt en egen som kommer i början av juni. Så har inga egna erfarenheter ännu. Cäms här på buke har en... fråga henne. Ponnyrockarden vet aj ginget om men den ser stabil ut. De verkar vara ett väldigt seriöst företag!

Jag tycker deras vagnar är fina och verkar mkt bra, har tyvärr ingen själv men skulle jag ha planer på att köpa rockard blir det absolut en från Drive Out :)
Tycker den verkar prisvärd med tanke på att den görs efter kusk och häst/sele för bästa passform :D

Vad kul att höra! Ja, det får nog bli en sådan (även om man får leva på havregrynsgröt i typ två år!)... En följdfråga: vad har ni för erfarenhet av hjul? Drive Out har både små bildäck (reservdäck) och luftgummihjul vad jag kan förstå, och det enda jag är helt säker på är att jag inte vill köra omkring på små klena cykelhjul (vilket jag ju slipper om jag köper från Drive Out alltså)! Vad tycker ni är bäst, både körmässigt och så att man kan reparera och ersätta dem om det skulle behövas längre fram? Favvo hjul alltså?!

Gamla bildhjul finns ju övarallt och är rätt billiga.
Vad jag vet så finns det väl ingen större nackdel förutom att dom är lite tunga o klumpiga - men det märks inte, om hästen är av normal eller större modell tycker jag...
Jag kör ju fyrhjuligt, bla bilhjul. ( Fyrhjulig vagn - lite stadigare och bekvämare, lite tyngre än tvåhjul men det märks inte då man kör kallblod :love: ) och tycker det fungerar bra!

Ståleker med gummibeläggning tror jag är starkart (anv vid bla maratonkörning, där man helst inte vill ha punktering :eek: )
Kan vara dyrt men som sagt tåligt :smirk:
Ståleker med luftgummihjul är väl ganska hållbart men är oxå inte så lätt att få tag på till ett lägre pris.

Tror att bilhjul blir bäst, då kan du ju leta reda på nått som är helt och laga själv om ett hjul på vagnen går sönder :)
De är ju inte tillräkligt bra för bil längre men jag tror inte dom går sönder så lätt då de en gång är gjorda för att hålla för 1000 kg minst!
Ev att det bli punktering men då köper man en luftslang o lägger inuti :idea:

Ang ekonomin: Ta till "ponnyridning" o om det är en större häst kan vuxna även ta sig en tur! :idea:
Fast efter nån dag är man ju helt slut, det är ju inte bara hästen man ska ha koll på :angel: :D
O om det är en högre häst ska ju alla lyftas upp oxå :eek:
Nä då är det bekvämare med havregryn :smirk: :D

Du har nog en liten ponny ser jag nu när jag läst lite nogrannare! :-D
Men jag tror reservhjul går lika lätt att få tag på??
Du kan ju höra efter med dom om du får köpa med några reservhjul :idea:

/Lisa

Senast ändrad:

Tack för synpunkterna! Ja jag har en liten ponny - men jag får väl starta taxirörelse istället och tjäna lite extra! :) Ponnytaxi!

Hej!

Jag har en Drive-Out rockard! :bump:

Är jättenöjd med min!
Har den med bildäck. Nackdelen med det är väl att man inte får tävla med bildäck?!!? Har jag fel? Eller får man kanske tävla i de lättare klasserna? Men då kan man ju välja med luftgummihjul för de får man väl använda??!!! Eller vad säger ni som kan??? :D

En annan nackdel är ju att när man börjar köra lite mer som jag gjort nu när jag fått min vagn är ju att man bara vill ha MER!!!! :angel: Hela tiden mer, mer, mer!!! :cool:
Nu e de maratonvagn och ny bröstsele som det ska sparas till! :banana:
Typiskt bara att allt ska va så dyrt... :crazy:

Ha de så bra!

MVH
Cämz
http://s2.photobucket.com/albums/y14/FridaCamilla/Maxi Korning/?action=view&current=camilla122.jpg
http://s2.photobucket.com/albums/y14/FridaCamilla/Maxi Korning/?action=view&current=camilla128.jpg

Jag vill inte bara ha din rockard,
-JAG VILL HA DIN FLINGA MED!!!:love: :love:
Ska definitivt spara o köpa fr Drive out (tur att man har slutat att röka ) /L

*hihi* Ja visst e han UNDERBAR!!!!!! :love: :love: :love:

Han var så underbart duktig idag när vi var med på träningstävling!!!:bump:
Fullt ös på anläggningen då det var stor westerntävling samtidigt å han va så pigg å på G!
Gick som ett ånglok! *hihi* Bara å styra på mot konerna så fixa han resten själv! :banana: :love:

Just idag så e han världens bästa lilla buse! :love: :D

Ja, en maratonvagn är ju nästa mål! :D
Eller ja, en ny sele innan dess kanske! :cool:
Hmm... så mycke man vill ha ju....

Hej!

Jättefint ekipage!!
Fråga: Vad har du för vikt i skacklarna på din rockard när du sitter i?

Sirocco1 skrev:
Hej!

Jättefint ekipage!!
Fråga: Vad har du för vikt i skacklarna på din rockard när du sitter i?

:eek: Inte en blekaste aning! Men den är väldig välbalanserad iaf!

Hej!
Hur menar du att den är "väldigt välbalanserad", om du inte vet vikten i skacklarna? :confused: :crazy:

Den varken tynger däckeln eller slår i traven.

jag vet inte min vikt heller, det blir lite olika beroende på skakelfäste och höjd på häst och vem som sitter i vagnen, och var dem sitter.

Vet du din exakta vikt, och spelar det någon roll?

Om jag vet min exakta vikt? Tja det är väl bara att ställa sig på vågen...? ;)
Anledningen varför jag ställde frågan till Cämz är vilken vikt som brukar vara i skackeln för att det ska vara "välbalanserat". Har hört allt från 5-10 kg till ett par kg till 12-13 kg. Förslagen är många. Det måste ju vara väldig skillnad för en häst att ha ett däckeltryck på ett par kg eller 13 kg..? Den vikt som borde vara intressant är väl minsta möjliga vikt utan att skackeln slår? (=välbalanserat?)

Ja, och den är helt individuell beroende på kusk och mankhöjd. Så även om hon säger 5.67 kg så spelar det ingen roll för dig, förstår du?

Jag förstår även din fråga såklart, men du svarade så snorkigt att jag var tvungen att hoppa in :) Det var en tråd innan där folk vägde sina skaklar med folk i vagnen, se om du kan hitta den, sök på våg eller nåt.

Mina skaklar är väldigt lätta, de väger max 2 kg, och det är för lite, 5 kg hade varit helt perfekt för mig tror jag, beroende på var i rockarden jag sitter.
Jag använder en travrem för att hålla skaklarna på plats.

Det var inte min mening att vara snorkig. Konstigt att det uppfattades så tycker jag.

Men om det är individuellt anpassat till kusk och mankhöjd så borde 13 kg vara normalt då. Tycker själv att det låter lite tungt för en häst att ha så mycket i däckeltryck...

Ska söka vidare på våg. Tack!

13 kg kan vara normalt, till ardenner och en rejäl däckel med väl stoppad järndäckel.

13 kg på en shettis och skitsele (vilket tyvärr säkert är standard till de små) är för mycket. 5-10 kg är Normalvikt. 13 är inte normalvikt, men fungerar säkert med en bra däckel och fjädrande vagn.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
320
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 606
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka