Sv: Driva med sitsen???
Hejsan Kompis
Jag har bara varit iväg i ridhuset och glänst lite ett tag
*skojar bara*
Jag tror faktiskt inte alla har svenska namn. Visste heller inte hur intresserad trådskaparen var, eller du, eller ngn annan.
Lite dumt att rabbla om ingen är intresserad, eller va? eller nåt?
Men jag kan lära er att hitta dom.
Genom en del dråpliga beskrivningar...tyvärr
Alla bygger på en i övrigt följsam sits.
Jag ser rumpan som ett flygledartorn - den måste ta emot mer information än det skickar ut. Men för att lyssna så måste den kunda vara följsam. Så utan följsamhet så funakr det inge bra. För att använda dessa så måste man ha en helt avslappnad höftled och en Sits i balans
Okey here we go...
Första exemplet hooopar jag för det vill inte jag göra
* Det andra är som någon beskrivit att göra lite mer än hästen
* det tredje är ett "juck" som man blir kvar i ( det fanns en anledning att jag inte skrev så utförligt
. )
Här är en jättebra site om man vill hitta muskler
Min favvo.
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/quadfemoris.shtml
På den här sidan ser du alla höftledens utåtrotatorer (ung. utåtvridare)
Överst är piriformis - den skall du inte använda utan de nedre.
När du försöker hitta denna muskelgrupp, tänk dig då att du håller en boll melln skinkorna ganska lång ned
Sitt på en stol bredbent och försök håll fast den inbillade bollen.
Du skall inte lätta nämnvärt från stolen då använder du de stora rumpmusklerna som börjar på Gluteus... för mycket.
Om du lyckas isolera bara en muskel, så at du bara använder den nedersta - Quadratus femoris, så kan du lyfta dig själv lite ur sadeln och hjälpa hästen att hoppa fram lite som på en sån där orange hoppjerka.
Tänk trav - när häsen lyfter dig i traven så tänker du samtidigt att du skall trycka dina knän framåt nedåt - du tar med dig hästen uppåt
= bättre impuslion
Måste givetvis ske med känsla och i rätt rytm, och så måste man ju rytmiskt kunan slappna av också. Det är inte så lätt.
Nästa exempel - Gracilis och semitendenosus gör pinchen. I vänstra listen så hittar du dem på siten.
Om du tänker dig att du har långa järnstänger i dina lår som går jäms med lårbenen och som sticker ut bakåt förbi rumpan, så skall du få det bakre ändarna att gå emot varandra så att det tydligt bildas ett V bakom din rygg.
Detta är ett trix för att lyfta ryggen som man kan göra efter att hsäten hitatt sin grundform och man vill förbättre den genom att höja ryggen ytterligare.
Frågan är om jag nu glänst mer eller mindre