Driva med sitsen???

Gilette

Trådstartare
vad menas med att driva med sitsen? Hur gör man och hur lär man sig det? Hur påverkar det hästen?
Kan man med hjälp av de få fram slöare hästar?

Sv: Driva med sitsen???

Man kan driva med sitsen på en mängd olika sätt.

Med "En drivande sits" brukar menas en sits där ryttaren lutar sig bakåt - hänger i tygeln och pressar bäckenet frammåt :angel:
En del tycker att det är så man skall göra. Andra ritar sådana här gubbar :devil: i det sammanhanget :D

Inom ett mer klassiskt perspektiv kan du driva med sitsen utan att förlora din lodräta ställning - du behöver altså inte vare sig luta bakåt eller bli hängande i hästens mun.

*ett sätt är - när du vill åka steglängden trycka på lite extra framåt.
Gör tex "lite mera" galoppsprång än hästen Sally swift förklarar det bra
* ett annat sätt är att knipa med rotatornerna -inte rumpmusklerna utan djupare - så att du får lite mer aktivitet.

* du kan också använda specifikt quadratus femoris för att få fram mer impulsion

* du kan också använda gracilis - semitendinousos för att släppa upp / lyfta bröstryggen lite extra.

Förstår att detta kan vara rena grekskan - men skillnaden i resultat beroende på vilken muskelgrupp du använder är stoooor. :D

De översta två är nog de som oftast avses.

MVH SUS "The second best a man can get" ;)

Gunga med hästens steg och liksom överdriv gunget! :p Sitt djupt i sadeln!
Svårt att förklara, men jobba med höften och självklart hela benen. Rak rygg, ut med bröstet... jaa.. klokare?? :crazy:

Då jag driver med säte (man slutar ju inte använda skänkel heller) så får jag fram min häst bättre (han e lite seg) och han aktiverar sina bakben mer än om jag bara skulle dunka med skänkeln.

Skämtar du eller? Vill du bara glänsa genom att skriva ett sånt inlägg eller vad handlar det om? Hur många klarar av att veta vad de latinska namnen på muskler är?

jojo54 skrev:
Skämtar du eller? Vill du bara glänsa genom att skriva ett sånt inlägg eller vad handlar det om? Hur många klarar av att veta vad de latinska namnen på muskler är?

Ehum. Och hur många är de som inte kan leta upp vad de svenska motsvarigheterna är på internet (google) eller i en anatomibok? :devil: Det handlar ju bara om hut nyfiken/intresserad man är.

Blir lite irriterad på sådana här provocerande inlägg.
Men självklart kunde ju Susan ha skrivit dem på svenska för att underlätta. Suuusan? :D

Det är inte lätt att googla fram detta och verkligen kunna se den riktiga muskeln.. Sen ska du ju kunna använda den också och känna att det är just den du använder!
Inlägget var inte provocerande. Jag blir helt enkelt irriterad på att folk måste försöka glänsa genom detta forum. Varför inte försöka glänsa i det verkliga livet istället?

jojo54 skrev:
Det är inte lätt att googla fram detta och verkligen kunna se den riktiga muskeln.. Sen ska du ju kunna använda den också och känna att det är just den du använder!
Inlägget var inte provocerande. Jag blir helt enkelt irriterad på att folk måste försöka glänsa genom detta forum. Varför inte försöka glänsa i det verkliga livet istället?

Jag upplevde det som provocerande.

Nu är du ute och cyklar. Att veta muskelns latinska namn gör ju att du lättare hittar konkreta fakta och bilder på internet då latin är latin i alla länder. Du kan söka på ett latinsk ord och det betyder samma sak i USA som här. Det gör inte det svenska namnet.
Det spelar ju ingen roll om hon skrev dem på latin eller på svenska så som du reagerar nu, hon hade ju kunnat skriva dem på svenska och ändå kanske ingen skulle veta var de specifika musklerna satt! Då är det ju ingen skillnad vilket språk hon använder.
Jag ser det som att om man är tillräckligt intresserad så letar man upp det, annars kan man ju strunta i det. Det är inte särskilt svårt.

Jag kan förstå att det sticker i ögonen på folk när andra har tagit sig tid och läst på om saker. Men detta är ju ett forum som sträcker sig över flera länder och flera språk, desto bättre att använda de latinska namnen, då kan ju alla förstå vad som som menas. :idea:

Men fortfarande är det ju smart att skriva dem på svenska OCKSÅ.

Senast ändrad av en moderator:

Men det där med att driva med sitsen är svårt, och avancerat. Dt blir inte mycket lättare än vad Susan skriver. Hade det varit så lätt som att "bara gör så och så" hade vi förmodligen haft bra mycket bättre ridning över huvudtaget, men nu är inte läget sådant.

Jag personligen använder mig mycket av att "pincha". Alltså raka motsatsen till att sjunka ner och vara tung i sadeln. Jag formar min rumpa som ett äpple, alltså drar ihop den uppåt, jag lyfter inte ur sadeln men tenderar att göra det. Hästen svarar då genom att höja sin rygg med mig. Detta är ett sätt att få mer aktivitet och luft i steget.

Ett mer allmänt sätt är ju att rida i den takt man vill ha hästen. Att ändra sitt bäcken och röra sig i den önskvärda takten gör att hästen likaså ändrar sig efter ryttaren.

Det här är sådant som tar lång tid att öva, innan man hittar rätt muskelgrupper att använda.

*lån*

Kanske ska svara på ursprungsfrågan också. :angel:

När jag ska "driva med sätet" så (kan inte uttrycka det enklare) ändrar jag min rytm i hur jag följer med hästen till den gångart/det tempo jag vill att hästen ska gå i. Tex. om hästen ska komma i trav från skritt börjar jag "trava" med sätet. Ursch, det är så flummigt att besrkiva det. :crazy:

Hejsan Kompis ;)
Jag har bara varit iväg i ridhuset och glänst lite ett tag
*skojar bara*

Jag tror faktiskt inte alla har svenska namn. Visste heller inte hur intresserad trådskaparen var, eller du, eller ngn annan. :confused:

Lite dumt att rabbla om ingen är intresserad, eller va? eller nåt?

Men jag kan lära er att hitta dom.
Genom en del dråpliga beskrivningar...tyvärr

Alla bygger på en i övrigt följsam sits.
Jag ser rumpan som ett flygledartorn - den måste ta emot mer information än det skickar ut. Men för att lyssna så måste den kunda vara följsam. Så utan följsamhet så funakr det inge bra. För att använda dessa så måste man ha en helt avslappnad höftled och en Sits i balans :D

Okey here we go...

Första exemplet hooopar jag för det vill inte jag göra :eek:

* Det andra är som någon beskrivit att göra lite mer än hästen

* det tredje är ett "juck" som man blir kvar i ( det fanns en anledning att jag inte skrev så utförligt :o. )

Här är en jättebra site om man vill hitta muskler :d :d :d
Min favvo.
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/quadfemoris.shtml

På den här sidan ser du alla höftledens utåtrotatorer (ung. utåtvridare)
Överst är piriformis - den skall du inte använda utan de nedre.

När du försöker hitta denna muskelgrupp, tänk dig då att du håller en boll melln skinkorna ganska lång ned :angel:
Sitt på en stol bredbent och försök håll fast den inbillade bollen.
Du skall inte lätta nämnvärt från stolen då använder du de stora rumpmusklerna som börjar på Gluteus... för mycket.

Om du lyckas isolera bara en muskel, så at du bara använder den nedersta - Quadratus femoris, så kan du lyfta dig själv lite ur sadeln och hjälpa hästen att hoppa fram lite som på en sån där orange hoppjerka.
Tänk trav - när häsen lyfter dig i traven så tänker du samtidigt att du skall trycka dina knän framåt nedåt - du tar med dig hästen uppåt :) = bättre impuslion :D Måste givetvis ske med känsla och i rätt rytm, och så måste man ju rytmiskt kunan slappna av också. Det är inte så lätt.

Nästa exempel - Gracilis och semitendenosus gör pinchen. I vänstra listen så hittar du dem på siten.
Om du tänker dig att du har långa järnstänger i dina lår som går jäms med lårbenen och som sticker ut bakåt förbi rumpan, så skall du få det bakre ändarna att gå emot varandra så att det tydligt bildas ett V bakom din rygg.

Detta är ett trix för att lyfta ryggen som man kan göra efter att hsäten hitatt sin grundform och man vill förbättre den genom att höja ryggen ytterligare.

Frågan är om jag nu glänst mer eller mindre :rofl:

Rumpnissen skrev:
Men det där med att driva med sitsen är svårt, och avancerat. Dt blir inte mycket lättare än vad Susan skriver. Hade det varit så lätt som att "bara gör så och så" hade vi förmodligen haft bra mycket bättre ridning över huvudtaget, men nu är inte läget sådant.
Det här är sådant som tar lång tid att öva, innan man hittar rätt muskelgrupper att använda.

Jutt de'

(lokalt uttryck för just det. Och var har hon lärt sig pincha då undrar nyfikon? Också lolkalt)

Så, om man sitter inne med kunskap och delar med sig av dessa, är det att glänsa? När du är hos Vet. tycker du de glänser i sin journalskrivning? Jag har inte aning om vilka muskler det rör sig om, men nyfikenheten gör att jag kollar upp dem på en gång... Tycker det är synd med personliga angrepp... Barnsligt och omoget om inte annat!!!

Be susan istället om en översättning så slipper man såna här trista inlägg.
Här är lite länkar!
QUADRATUS FEMORIS Nånstans i höften...
http://www.meddean.luc.edu/lumen/MedEd/GrossAnatomy/dissector/mml/qf.htm

Gracilis Insidan av låret...
http://www.exrx.net/Muscles/Gracilis.html

/cj

Susan... Nu får du f*n sluta och glänsa... mår ju snart illa... :banana:

/cj

Ja ibland är man äcklig :D

Skämt åsido, man lär sig det man måste och jag min kropp har krånglat så mycket så jag hart varit tvungen att ta reda på en del - för att kunna göra något så enkelt som att gå.
Kuligare att kunna gå - än inte :D
Kuligare att kunna rida halvbra - än skitdåligt :D

Jag tycker man tar mkt för givet vad det gäller våra kroppar. Man har så extremt lite koll på vilka muskler vi faktiskt har och som vi inte är medvetna om...
Precis som med våra hästar, att lära sig vilka muskelgrupper som används vid rätt utfört arbete. Kanonviktigt tycker jag!

Glöm nu inte o kolla på sveriges värsta ikväll... hehe

Suan :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
nu har jag blivit lite klugare!
tack for det!!

Tack för infon! Och den underbara hemsidan, sådana där sidor kan jag kolla på i timmar (om jag bara skulle ha tid.. :crazy: ).

/Elin, som läst ABC of the Horse X antal gånger :angel: ;)

Susan skrev:
Jutt de'

(Och var har hon lärt sig pincha då undrar nyfikon? Också lolkalt)

Var jag har lärt mig pincha? :confused:

Det har jag ingen aning om faktiskt. :D Det är något jag har kommit på mig själv med att göra, för det fyller en alldeles utmärkt funktion. Sedan läste jag någonstans, om det var i en bok om akademisk ridning, eller på någon hemsida att det hette just pincha. :p

Så det är knappast någon av mina tränare (som för övrigt anses mycket bra och välkända) som lärt mig det. ;)

ja tiden flyger iväg ibland s- om med boken ABC of the horse ,som är samma sak fast på häst.
En gång i tidernas begynnelse - när jag var frisk och inte såg ut som en michelingubbe, så tränade jag faktiskt bodybuilding.

Det var ganska nytt då så tjejerna såg bara ut som amazoner inte killar med boobisar ;)
Men i alla fall, därifrån har jag lärt mig en del, och tycker att det är jättekul att sitta och titta och jämföra i timmar.
Hitta muskler som hästar har men inte vi osv.

Har dock inte hittat en så detaljerad site med hsätmuskelr så om ngn har tips....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fokus på harmoni och hästvälfärd i bedömningen av dressyr, valfritt med kandar i internationell Grand Prix, övervakad framridning och...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
45
Senast: Gunnar
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30