Driva med rumpan/sitsen....

P

Poetry_princess

... är det många som säger att man ska göra. Men... HUR?
När jag försöker driva med enbart sitsen så spänner jag bara rumpmusklerna och hamnar typ "ovanför" sadeln. Och ingenting händer.
Kommer liksom inte "ned" och driva med sittbenen och för övrigt så händer ingenting (som sagt) när jag gör det.

Vad menar ni???

Sv: Driva med rumpan/sitsen....

man brukar hamna ovanför sadeln när man spänner låren, försök att se till att du är avslappnad i dem! sen får du försöka tänka att du ska skjuta på framåt med rumpan och inte bra spänna den. när du väl har lyckats en gång och vet hur det ska kännas kommer det att bli mycket lättare!

tänk på att vara avslappnad, sen när du ska driva fram med sitsen så luta dig mer bak och skjut fram höfterna, min tränare sa att om man lutar sig lite längre bak än lodrät så verkar det framåtdrivande precis som om man lutar sig för mkt fram.

precis!!! öka takten med hjälp av dina höfter. testa om du kan känna hur dina höfter cycklar baklänges när du rider,försök öka takten eller minska det är det som menas driva med sätet

tänk dig att du ska skjuta fart på en gunga.
Se till attt vara rak i ryggen bara.

Det låter lite snuskigt, men jucka, skjut fram höfterna liksom :o

Man kan bara "jucka" med en höft i taget, annars ber du ju hästen att gå fram med båda bakbenen samtidigt = mycket förvirrande... ;-)

rumpan är egentligen fel kroppsdel. höfter och bäcken är det fast vi säger rumpan

man ska inte "jucka" man ska gå i takt med hästen...ena höften i taget i takt med hästen...det blir mera en rörelse i sidled än att "jucka"...

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 825
Senast: Mirre
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama