Driva in en personlig skuld

Vad har frun med saken att göra?
Frun kanske inte uppskattar att gubben blir anmäld för svartjobb/bidragsfusk.

Hon kanske inte ens är medveten om att han har fodringar hos skatteverket, Detta kanske är någon han vill fortsätta dölja för sin fru.

Senast ändrad:
Känner du ingen som kan kontakta honom och be om hjälp med bankkonton etc via mail/sms/inspelat telefonsamtal så ni kan få bevis?

För övrigt tycker jag att du kan prata med hans fru. Man behöver inte vara anklagande och otrevlig, frågan är ju alltid fri. Sen kan du utgå därifrån vad nästa steg blir.

Jag har redan messat hen ett antal gånger och då fått bekräftelse på skulden och jag har ett skuldebrev.

Kollade lite snabbt men han jobbar inte för någon utan det är bara pengar i handen så svårt att anmäla och det räcker inte att jag vet. Han har innan dess sålt bilar, återigen helt svart men hur sjutton kan jag bevisa det?

Jooo, ska nog kontakta frun men jävlar vad jobbigt. Jag kommer låta så förbannat trevlig och be om ursäkt för att jag ringer, och nej jag förstår absolut hela situationen. Hen påstod att pengarna var ett tillfälligt lån till en kontantinsats på en lägenhet och vore det så, så har hen naturligtvis tillgångar, men jag har ingen aning om hur jag skulle ta reda på om det är skälet och om hen står på kontraktet.

Jag har en sån ångest över hela röran. :(

De där två meningarna får jag inte riktigt att gå ihop :confused::confused::confused:

Även om hen inte arbetar för någon, anmäl ändå till Skatteverket. Det blir upp till dem att utreda om de tycker att det är värt att ta tag i det.

Jag blev så lurad så det finns inte på kartan. Men just då framstod han som verkligt trovärdig. :rage:

Jo jag kan absolut anmäla till Skatteverket, men det enda jag är intresserad av är att få tillbaka mina pengar. Och att hota, njaa det kommer jag aldrig kunna göra.:banghead:

Likaså FK, jag har ju inget skriftligt bevis på att hen jobbar svart och hens arbetsgivare kommer knappast att ställa upp och vittna. De kommer ju också betydligt billigare undan...
Kontakta den svarta arbetsgivaren och be om del av personens lön.
Annars så är nog skatteverket intresserade.
Att betala svart lön kan bli mycket dyrt då skatteverket vill ha sina arbetsgivaravgifter och sin A-skatt.

Du kan ju stämma personen civilrättsligt. Även om det kanske inte ger så mycket är det ju betydligt lättare att få fram att personen har svarta inkomster den vägen. Kanske till och med att personen betalar om du bara "hotar" med det.

Jag blev så lurad så det finns inte på kartan. Men just då framstod han som verkligt trovärdig. :rage:

Jo jag kan absolut anmäla till Skatteverket, men det enda jag är intresserad av är att få tillbaka mina pengar. Och att hota, njaa det kommer jag aldrig kunna göra.:banghead:

Då förstår jag att det kanske känns dubbelt så surt :mad:

Pengarna kan, som andra redan skrivit, bli svårt att få tillbaka. Du får nog se det som återbetalning om du lyckas bussa Karma rakt upp i ändalykten på den där nöten :devil:

Du får nog tyvärr ta det som lärpengar.

En bra regel är ju annars att är det en trovärdig person med bra återbetalningsförmåga hade hen fått låna av banken.
Måste fråga hur det kom sig att du lånade ut dina egna pengar?
Min egen grundregel är att jag aldrig lånar ut mer pengar än jag vet jag klarar av att mista oavsett vem jag lånar ut dem till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka