Dricker och äter inte på tävling

M

MoaAmanadaa

Jag har en ponny nu som är jättepigg och tar ut sej totalt på tävling men springer ändå lika fort. :crazy:

Aja problemt är att hon inte dricker eller äter hö på tävling. När man håller fram en vatten hink eller ställer dej till henne så kollar hon och sen vänder hon bort huvet. Och när hon står i transporten vill hon inte äta hö typ.

Har någon något tips på hur jag kan få henne att dricka och äta så hon orkar mer? :)

Sv: Dricker och äter inte på tävling

Betfor med mycket vatten. Låt henne äta på vägen dit. Ha hönät eller liknande i transporten så hon kan äta om hon vill.. Under sommarhalvåret kanske de finns möjlighet att beta lite på en gräsplan?
Så har vi gjort iallafall o det har funkat :)

Betfor med mycket vatten. Låt henne äta på vägen dit. Ha hönät eller liknande i transporten så hon kan äta om hon vill.. Under sommarhalvåret kanske de finns möjlighet att beta lite på en gräsplan?
Så har vi gjort iallafall o det har funkat :)

Tack för svaret men hon har alltid hö i transporten men äter inte ändå och vi har testat betfor och det var jättelite men det gick inte styra henne i nästa klass för hon blir så het :crazy:

Vad är det för tävlingar o hur länge är ni iväg?
Hö i transporten kan du ta bort. Luften i transporten blir sämre med hö där.
Låt hästen äta ute o inte i transporten.
Sommartid är det bra med gräs = grovfoder med mycket vätska i. Man kan doppa gräset (även höet) i vatten också så får hästen i sig mer vätska.
Se även över hästens saltintag. En otörstig häst dricker inte.
// Linda

Vad är det för tävlingar o hur länge är ni iväg?
Hö i transporten kan du ta bort. Luften i transporten blir sämre med hö där.
Låt hästen äta ute o inte i transporten.
Sommartid är det bra med gräs = grovfoder med mycket vätska i. Man kan doppa gräset (även höet) i vatten också så får hästen i sig mer vätska.
Se även över hästens saltintag. En otörstig häst dricker inte.
// Linda

Det är hopptävlingar på LC LB nivå och vi brukar åka tidigt på morgonen (så vi är där vid 8) och sen kommer vi väl hem vid 4 (beroende på hur långt det är).

Tack för svaret jag ska testa detta på nästa tävling tror jag. ;)

Jag personligen skulle aldrig låta hästen äta gräs på tävling. Dels för at gräset enligt min tränare gör hästen lite stum i munnen, och dels för att det är ett jättebra sätt att dra hem smittor. Hellre att man gör JÄTTEMYCKET ganska utspädd äppeljuice och doppar höet i/har som dricksvatten, och kanske har i lite äppelbitar eller morotsbitar i vattnet?

Vi hade en ponny som aldrig drack vattnet på ett nytt ställe. Vi tog alltid med vatten hemifrån när vi åkte någonstans med henne, då drack hon utan problem.:)

Jag personligen skulle aldrig låta hästen äta gräs på tävling. Dels för at gräset enligt min tränare gör hästen lite stum i munnen, och dels för att det är ett jättebra sätt att dra hem smittor. Hellre att man gör JÄTTEMYCKET ganska utspädd äppeljuice och doppar höet i/har som dricksvatten, och kanske har i lite äppelbitar eller morotsbitar i vattnet?

har testat morötteroch äpple i vattnet men ska testa med äpplejuice kanske. Jag brukar inte heller låta hästen äta gräs på tävling. För att jag inte vill att hon äter med bett och man får ju inte ha grimma på tävling.

Vi hade en ponny som aldrig drack vattnet på ett nytt ställe. Vi tog alltid med vatten hemifrån när vi åkte någonstans med henne, då drack hon utan problem.:)

Har testat det men det hjälper inte tyvär. Och hon dricker ju om hon kommer till en ny box nån annan stans så.

Hade samma problem med min häst för hon vägrade dricka när vi var ute på tävling. Gav henne betfor med mycket vatten i det åt hon oftast. Annars brukade morötter och äpplen också fungera. :)

Om hon inte kan äta betfor - kan du inte ge henne kraft/ lusern/ kli i vääldigt utspädd form? Som välling? Lusernet kanske kan vara ett alternativ till hö om hon inte äter det?
En häst i stallet åt lite dåligt vissa perioder och då hällde vi i 50/50 äppeljuice/ vatten när vi blötte betfor/ kraft.

Ett tips jag fick av en tränare var att ge salt i fodret, alla hästar gillar ju inte saltsten, och allla slickar inte i sig tillräckligt. Kan ju ha i lite bara o se om det hjälper?

Min dricker inte heller, men ramlösa gärna päron då dricker hon.
Men det blir ju inte så mycket då hon får dricka ur min hand :)

Det är inte så ovanligt att ex travare gör likadant. Har hon laddat med det vanliga på morgonen borde det inte vara något problem på tävlingen egentligen... men jag förstår om du vill ha i hästen något såklart..

Vi började alltid hemma med att ge vatten i hink efter varje träning (kallt på sommaren och ljummet om höst, vinter, vår, så hästen hemma i lugn miljö vande sig vid att alltid dricka ur hinken direkt den kom in. Alltså redan på stallgången bara den fått bettet ur munnen. I de flesta fall lönade det sig eftersom de också drack direkt när man hade tävlat...

Alltid hink i boxen hemma också + vattenkopp.

Prova att göra det till en god vana hemma allt det du vill att hästen ska göra när den är borta. Mitt bästa tips!

Sen fungerade det alltid med slaget gräs på vägen hem i transporten.. :) Vissa hästar gillade betfor med extra mycket vatten i efter tävlingen också.. Somliga drack inget vad man än gjorde och de klarade det bra de också även om hästskötaren hade önskat att de fick i sig lite vatten iallafall... :)

Vi har för vana att alltid göra iordning en stor hink vatten med lite betfor som vi ger hästarna direkt efter träning, på stallgången. De dricker alltid då och åker de iväg på tävling så blir det mycket lättare att få i dem vatten på bortaplan.
Tror inte att "ytte pytte lite" betfor i vattnet kan göra någon skillnad på hästen ute på banan. Tänk på att inte ge kallt vatten, det ska vara ljummet eller aningens varmare.

Stum i munnen? Då är en betesgående häst alltid stum i munnen!

Gräs kan man ta med sig. Gissar att det är grymt dålig tillgång på det på ridanläggningar.

Vatten tar man med sig hemifrån när man inte är iväg så länge. Hästen lär ju inte dricka så mycket när det bara är hopp/dressyr tävlingar.

// Linda

Din häst klarar sig de timmarna du är borta utan problem.
Tag med vatten hemifrån och bjud den. Blir den tillräckligt törstig lär den dricka och annars klarar den sig tills du kommer hem. Se till att ha en hink i boxen för de flesta hästar dricker bättre ur hink då de kan dricka en större mängd på kort tid.

står din ponny på transporten på tävlingsplatsen? Har ni provat att ha den på box på tävlingsplatsen? Då har den möjlighet att äta och dricka i lugn och ro när den själv vill.

Vi har för vana att alltid göra iordning en stor hink vatten med lite betfor som vi ger hästarna direkt efter träning, på stallgången. De dricker alltid då och åker de iväg på tävling så blir det mycket lättare att få i dem vatten på bortaplan.
Tror inte att "ytte pytte lite" betfor i vattnet kan göra någon skillnad på hästen ute på banan. Tänk på att inte ge kallt vatten, det ska vara ljummet eller aningens varmare.

även om du inte tror på dt så blir hon jättepigg om hon får betfor för hon är väldigt känslig för dt. och hon är i vanliga fall på gränsen till galen när hon hoppar så jag vill inte ge henne dt.

står din ponny på transporten på tävlingsplatsen? Har ni provat att ha den på box på tävlingsplatsen? Då har den möjlighet att äta och dricka i lugn och ro när den själv vill.

ibland står hon i transporten mellan klasserna men inte alltid då det kan bli tätt mellan starterna.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Ninnurur
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat