Dricker och äter inte på tävling

Sv: Dricker och äter inte på tävling

Tycker du ska testa någon sorts saft. Har funkat på min som aldrig drack och åt på tävling. Annars går ju inte hela världen under. För de är inga svåra klasser och ingen längre tid som hsäten är utan mat och vatten.. Lycka till:)

Klart att det är dig jag pratar om och mânga andra som fâr tràkiga svar hára pà buke när de försöker fà hjálp med problem.

Alla har vi ju varit noviser, som sagt, och är fortfarande.

Ja det är en viss skillnad pà ponnyhoppning och distansrit. ;)

Nä, på alla som har åsikter om hur du ska kontrollera hästen... Var ju inte det tråden handlade om. Lite trött på det bara... förlåt om det blev fel!:o

Vi tar alltid med vatten hemifrån och hälller i outspädd äppeljouice, funkar perfekt på vår kräsna häst.

Delvis kl

Min häst dricker sällan på tävlingsplatsen och då slipper han, han verkar inte må dåligt och presterar bra även i andra klassen (lätta hoppklasser)
Han dricker inte överdrivet mycket när han kommer hem heller.

På sommaren så tar jag med väldigt uppblött betfor mest för att det känns bra för mig.
Han får då ca 2dl betfor i 5-10 liter vatten, det är inte så farligt mycket.
En del som ger betfor för att få i hästen vätska ger ju ganska mycket betfor i förhållande till hur mycket vatten hästen får i sig och då förstår jag att det kan bli lite jobbigt o hästen inte brukar få så mycket socker i vanliga fall.
Min ena gjorde likadant- trots varma långa dagar:crazy:
7-8 dl betfor i ganska mkt vatten.

det jag kunde göra var att spola av hästen några gånger. Förhindra onödig svettning.

Den var MER på G till andra klassen många timmar senare.
Var dock aldrig borta mer än över dagen. Den drack ej heller när vi kom hem.

Hade dock sett till att den fick sitt varma linfrövatten 15l innan vi åkte.

Delvis kl

Min häst dricker sällan på tävlingsplatsen och då slipper han, han verkar inte må dåligt och presterar bra även i andra klassen (lätta hoppklasser)
Han dricker inte överdrivet mycket när han kommer hem heller.

På sommaren så tar jag med väldigt uppblött betfor mest för att det känns bra för mig.
Han får då ca 2dl betfor i 5-10 liter vatten, det är inte så farligt mycket.
En del som ger betfor för att få i hästen vätska ger ju ganska mycket betfor i förhållande till hur mycket vatten hästen får i sig och då förstår jag att det kan bli lite jobbigt o hästen inte brukar få så mycket socker i vanliga fall.

okej :) när jag gav betfor fick hon väl typ bara en halv dl men det var inte bra överhuvud taget och hon lider inte direkt av att inte dricka som andra sagt eftersom det är lätta klasser :p

Klart att det är dig jag pratar om och mânga andra som fâr tràkiga svar hára pà buke när de försöker fà hjálp med problem.

Alla har vi ju varit noviser, som sagt, och är fortfarande.

Ja det är en viss skillnad pà ponnyhoppning och distansrit. ;)

ja precis :)

Nä, på alla som har åsikter om hur du ska kontrollera hästen... Var ju inte det tråden handlade om. Lite trött på det bara... förlåt om det blev fel!:o

Jaha :) nu när jag läste för tredje gången fattade jag ;) jag tycker oxå det är onödigt att stoppa i hästen massa krafft (om det inte verkligen behövs) och att folk som inte äns sett min ponny säjer hur jag ska rida...

Tack iaf ;)

Betfor är inte ett kraftfoder, utan ett grovfoder vill jag då påpeka ;)

Enligt vem? I "Hästens biologi, utfodring och avel" är det Christina Planck som skriver foderkapitlen och där ligger betfor under kraftfoder. Har aldrig hört innan att det skulle räknas som grovfoder?

Betfor bryts ner i grovtarmarna, därav är det ett grovfoder.

Kraftfoder är foder som bryts ner i magsäck och tunntarm.

KL
Vetekli tycker de flesta hästar är väldigt gott:d. Det kan blandas ut med mer eller mindre vatten, MER då till nästan soppa om det är vätska du vill ha i hästen. Blanda gärna i lite salt också. Du kan ju prova hemma och se om hästen gillar det. Akta tävlingskläderna bara för det kan lätt bli väldigt kladdigt om man har en häst utan bordsskick;)

Vetenskapsnörd som jag är så vill jag gärna ha en källa? Har som sagt aldrig hört talas om att betfor är grovfoder, och tydligen inte Planck heller?

Enligt vad jag minns räknas betfor som varken eller utan som saftfoder liksom morötter:). Ska se om jag hittar en källa på det.

(varken grov eller kraftfoder alltså)

Senast ändrad av en moderator:

I tidigare nämnda bok ligger betfor under kraftfoder -> sockerfodermedel

Men faktum är att jag inte vill kapa TS tråd alltför mycket :o så startar nog en egen kring ämnet

Är ju jätte enkelt att du bara läser på om betfor...

men jag lägger in ett citat
Betfor
Fördelarna med det klassiska fodermedlet Betfor är många. Betfor är rikt på energi men fritt från stärkelse som i för stora mängder kan ge hästen fodersmältningsproblem. Istället innehåller Betfor socker och pektiner, lättsmälta fibrer, med en stimulerande effekt på mikroberna som bryter ner fodret i grovtarmen. Detta är mycket fiffigt då det förbättrar hästens näringsupptag och underlättar för tarmfloran vid foderbyten. Jämfört med havre så har Betfor visat sig ge lägre mjölksyranivåer i musklerna och öka hästens uthållighet vid arbete. Uppblött Betfor är dessutom en bra vätskekälla och är därför bra att ge i samband med transporter och tävling

Dock är det tyvärr så att många i dagsläget tror att alla foder man lägger i krubban är kraftfoder, men så är inte fallet.
Foder som bryts ner i grovtarmarna är grovfoder.
Så enkelt är det.

Jag vet inte hur många ggr folk vill ha tips på bra kraftfoder och de undrar om lusern är ett bra kraftfoder, precis samma sak, lusern är oxå grovfoder.

http://www.kaias.se/foder.htm

går även att läsa om det här, dock om kor då...

http://www.nordicsugar.com/sv/foder/noetkreatur/betforr/

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Ninnurur
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat