Dricker och äter inte på tävling

Sv: Dricker och äter inte på tävling

Det är inte så ovanligt att ex travare gör likadant. Har hon laddat med det vanliga på morgonen borde det inte vara något problem på tävlingen egentligen... men jag förstår om du vill ha i hästen något såklart..

Vi började alltid hemma med att ge vatten i hink efter varje träning (kallt på sommaren och ljummet om höst, vinter, vår, så hästen hemma i lugn miljö vande sig vid att alltid dricka ur hinken direkt den kom in. Alltså redan på stallgången bara den fått bettet ur munnen. I de flesta fall lönade det sig eftersom de också drack direkt när man hade tävlat...

Alltid hink i boxen hemma också + vattenkopp.

Prova att göra det till en god vana hemma allt det du vill att hästen ska göra när den är borta. Mitt bästa tips!

Sen fungerade det alltid med slaget gräs på vägen hem i transporten.. :) Vissa hästar gillade betfor med extra mycket vatten i efter tävlingen också.. Somliga drack inget vad man än gjorde och de klarade det bra de också även om hästskötaren hade önskat att de fick i sig lite vatten iallafall... :)

vad smart! :idea: Jag har inte tänkt på det faktiskt men som jag sagt till alla andra jag vill INTE ge henne betfor. I dags läget får hon bara grovfoder och inget krafft och ändå är hon JÄTTEPIGG så betfor är jag inte sugen på att ge henne. Men tack för tipset :bow:

En stressad häst dricker inte, så nej det är inte så enkelt som att en törstig häst dricker!

Träna hemma med vatten, använd samma hink helatiden, och använd sedan den på tävling! Ta med vatten hemmifrån!

Nu rider jag förvisso distans där det är mkt viktigare att hästen dricker, men om min häst inte drack på tävling när man är borta så länge så skulle jag sluta tävla tills jag hade löst problemet.

Ang att hästen blir "galen" av betfor så är det ju faktiskt fullt möjligt för dig att ta mer ledarskap och bli duktigare så att hästen sköter sig och gör det du ber den om.

En stressad häst dricker inte, så nej det är inte så enkelt som att en törstig häst dricker!

Träna hemma med vatten, använd samma hink helatiden, och använd sedan den på tävling! Ta med vatten hemmifrån!

Nu rider jag förvisso distans där det är mkt viktigare att hästen dricker, men om min häst inte drack på tävling när man är borta så länge så skulle jag sluta tävla tills jag hade löst problemet.

Ang att hästen blir "galen" av betfor så är det ju faktiskt fullt möjligt för dig att ta mer ledarskap och bli duktigare så att hästen sköter sig och gör det du ber den om.

Jag menar inte att jag inte kan kontrollera henne men om hon får betfor blir hon ju mkt svårare att rida så det är bättre att jag inte ger henne det och att hon är lugnare. Du har ju inte sett mej rida så du kan ju faktiskt inte veta om jag har kontroll över henne och om jag är duktig nog...

Ärligt talat så ser jag inte problemet med att vara borta över en dag 8-10h och rida två lätta klasser i hoppning med en häst som inte dricker/äter. Visst är det optimalt om äta och dricka funderar med på denna nivå är det inget problem, inte ens en sommardag.

Jag menar inte att jag inte kan kontrollera henne men om hon får betfor blir hon ju mkt svårare att rida så det är bättre att jag inte ger henne det och att hon är lugnare. Du har ju inte sett mej rida så du kan ju faktiskt inte veta om jag har kontroll över henne och om jag är duktig nog...

Men att döma din text så låter det ju inte så, helt klart att folk missuppfattar det...

Antar att jag kommer mitt i upp i diskussionen? Mn jag tycker att jag har läst någonstans att vissa hästar/ponnyn låter bli att äta/dricka före tävlingen eller något liknande. Det är normalt, och hästens brukar börja som vanligt igen när det är över.

Jag vet inte om det stämmer. Men om det gör så är det kanske inget att oroa sig för :)

Jag hade en ponny som hade svårt att kissa på tävling, då gjorde jag så att jag gick bort med honom en bit från tävlingsplatsen, till en skoksdunge eller så där det inte var något folk eller några hästar. Då kunde han slappna av lite mer och kissa efter ca 10 minuter.

Kanske kan funka på din? att du går bort från allt stoj och stim så din ponny får möjlighet att konsentrera sig på att äta och dricka ifred?

Jag hade en ponny som hade svårt att kissa på tävling, då gjorde jag så att jag gick bort med honom en bit från tävlingsplatsen, till en skoksdunge eller så där det inte var något folk eller några hästar. Då kunde han slappna av lite mer och kissa efter ca 10 minuter.

Kanske kan funka på din? att du går bort från allt stoj och stim så din ponny får möjlighet att konsentrera sig på att äta och dricka ifred?

det har jag inte tänkt på eftersom hon är lugn (när man inte rider) på tävling men det kan va så att hon behöver gå iväg. :)

Men att döma din text så låter det ju inte så, helt klart att folk missuppfattar det...

jo men jag skrev inte bokstavligen att jag inte kan kontrollera henne eller? isf skrev jag fel...
jag kände mej lite nertryckt bara för det kände lite som du tyckte att jag inte klarade min häst

Men om du då kan kontrollera henne, varför då inte bara ge betfor så är problemet löst?

Jag förstår verkligen inte problemet i så fall.
Att hon blir svårare går oxå att träna bort, allt handlar om träning.

Jag tycker det är BRA med någon som för en gång skull inte ska dutta i sin häst en massa kraftfoder och annat. Det är ju också bättre att ha en bra nivå, orka genomföra det man VILL med sin häst på det SÄTT man vill och på den NIVÅ man vill. Blir det för mycket man ska göra orkar man kanske inte fortsätta eftersom det vid någon punkt slutar vara roligt (pga stress av allt som ska göras oavsett hur roligt det eg är tex). Detta som svar på alla PÅHOPP om vissa sakers görande eller ej! Ursäkta mig! (IRRITERAD) Grrrr...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är BRA med någon som för en gång skull inte ska dutta i sin häst en massa kraftfoder och annat. Det är ju också bättre att ha en bra nivå, orka genomföra det man VILL med sin häst på det SÄTT man vill och på den NIVÅ man vill. Blir det för mycket man ska göra orkar man kanske inte fortsätta eftersom det vid någon punkt slutar vara roligt (pga stress av allt som ska göras oavsett hur roligt det eg är tex). Detta som svar på alla PÅHOPP om vissa sakers görande eller ej! Ursäkta mig! (IRRITERAD) Grrrr...

jag förstår inte :crazy: är det mej du blir arg på?

Men om du då kan kontrollera henne, varför då inte bara ge betfor så är problemet löst?

Jag förstår verkligen inte problemet i så fall.
Att hon blir svårare går oxå att träna bort, allt handlar om träning.

Jo men nu är det så att jag har försökt med hjälp av tränare att få bort det och det går bättre men jag tycker det är bättre att inte ge henne betfor och att jag får lättare att rida på ett bra sätt än att jag ger henne betfor och hon blir jobbig och jag behöver träna ännu mycket mer för att få bort det.

Kanske inte är din åsikt men så tycker jag iaf.

Du fàr ta din hást med pà en del tävlingar den vánjer sig efter ett tag.

Tror inte att du behöve oroa dig sà länge du är pà en dagstävling, hástar klarar det fysiskt ganska bra, men självklart är det inte speciellt bra.

Förutom alla recept du fàtt kan man använda en del andra saker som hjälper, tex finns det pulver som ökar apptiten som man ofta använder pà távlingshästar som e lte kinkiga med maten pà távling, det lungnar magen, och ger apptit.
Kan inte namnet pà svenska, men fràgar du en vet eller alternativt en tävlingsryttar sà kan de berätta för dig.

Dagen innan tävling kan du ge elektrolyter, vilket är bra speciellt om din häst inte dricker ordentligt och svettas mycket.

Blir den stressad finns det hjälp för det oxà, lungnande pulver som man börjar ge ca tvà vckor innan tävlingen. Natuligt och inte drogklassar sà klart.

Alla har vi väll varit noviser, man födds inte full lärd, Om denna tjej har en het häst sà kan den vara svâr att hantera.

Om tjejen gör sitt bästa och gör sitt bästa sà är det inget att klanka ned pà.

Alla hästar är inte vällutbildade mjukisdjur som alltid är lugna och gör sitt bästa och bara vill tillfredstálla sin ryttare / skötare / ägare. De är djur som har egen villja, rädsla, glädje, känslor, villighet.

Att sluta tävla för att man har vissa problem pà távlingarna lär inte hjälpa speciellt mycket, erfarenhet ger självklänsla och lugnar sà smàningom ned nervösa hástar och ryttare. Men problemen löser sig inte av sig själva och man màste ju självklart trána och lära sig mer.

Du fàr ta din hást med pà en del tävlingar den vánjer sig efter ett tag.

Tror inte att du behöve oroa dig sà länge du är pà en dagstävling, hástar klarar det fysiskt ganska bra, men självklart är det inte speciellt bra.

Förutom alla recept du fàtt kan man använda en del andra saker som hjälper, tex finns det pulver som ökar apptiten som man ofta använder pà távlingshästar som e lte kinkiga med maten pà távling, det lungnar magen, och ger apptit.
Kan inte namnet pà svenska, men fràgar du en vet eller alternativt en tävlingsryttar sà kan de berätta för dig.

Dagen innan tävling kan du ge elektrolyter, vilket är bra speciellt om din häst inte dricker ordentligt och svettas mycket.

Blir den stressad finns det hjälp för det oxà, lungnande pulver som man börjar ge ca tvà vckor innan tävlingen. Natuligt och inte drogklassar sà klart.

okej tack så mkt för tipsen :bump:

Alla har vi väll varit noviser, man födds inte full lärd, Om denna tjej har en het häst sà kan den vara svâr att hantera.

Om tjejen gör sitt bästa och gör sitt bästa sà är det inget att klanka ned pà.

Alla hästar är inte vällutbildade mjukisdjur som alltid är lugna och gör sitt bästa och bara vill tillfredstálla sin ryttare / skötare / ägare. De är djur som har egen villja, rädsla, glädje, känslor, villighet.

Att sluta tävla för att man har vissa problem pà távlingarna lär inte hjälpa speciellt mycket, erfarenhet ger självklänsla och lugnar sà smàningom ned nervösa hástar och ryttare. Men problemen löser sig inte av sig själva och man màste ju självklart trána och lära sig mer.

om du pratar om mej så tack så mycket :)

det är klart att jag tränar och försöker och det går frammåt, men det går inte jättefort och det får man ju ha förståelse för att det inte är så lätt för hästen heller.

Allting man gör är ju alltid ett arbete tyvärr, man blir liksom aldrig klar :p
Men det är ju bara att fortsätta kämpa.

Sporten jag tävlar i är det ju jätteviktigt att hästen äter och dricker i, hästen kan faktiskt dö om man har otur (händer typ aldrig eftersom man då ger dropp fort som attan istället, men du förstår poängen).

Jag har ingen anning om hur mkt mat och vatten det går åt under en hopptävling, men jag vet att min ena häst drack ca 50-70 liter på en 5 mils tävling och fick då trots det en 1 a på hudturgor (lite uttorkad med andra ord).

Det var dock en varm sommardag.

Funkar det inte med betfor så ge det inte. Jag har själv en häst som inte fungerar på betfor o ser inte nån anledning till att tvingas bara för att det ska vara så.
Det går utmärkt med grovfoder (hö / gräs / hösilage). Det är bättre än kraftfoder.
// Linda

Delvis kl

Min häst dricker sällan på tävlingsplatsen och då slipper han, han verkar inte må dåligt och presterar bra även i andra klassen (lätta hoppklasser)
Han dricker inte överdrivet mycket när han kommer hem heller.

På sommaren så tar jag med väldigt uppblött betfor mest för att det känns bra för mig.
Han får då ca 2dl betfor i 5-10 liter vatten, det är inte så farligt mycket.
En del som ger betfor för att få i hästen vätska ger ju ganska mycket betfor i förhållande till hur mycket vatten hästen får i sig och då förstår jag att det kan bli lite jobbigt o hästen inte brukar få så mycket socker i vanliga fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Ninnurur
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat